Motorsåg och handhållet

Gängpaj cylinder Hva 353

35 inlägg 13493 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#201387 Har en Hva 353G som jag tappat ena ljuddämparskruven på. Provade med ny skruv men gängerna i cylindern är paj, drar bara lite gran och loctite hjälper inte.
Nån som har något tips, är ju lite speciell skruv också så vet inte om det går att gänga upp och få tag i liknande skruv.

Tips eller är det bara byta cylinder?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

johan eriksson  
#201405 Det enklaste är nog att montera en insattsgänga, typ Heli-Coil.
Då kan du ju sedan använda en ny skruv av samma typ som satt där från början.

Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#201415 Det har jag inte ens tänkt på. Då gängar man nya gängor och sätter i insatsen? Hur får man i insatsen?
Var får man tag i sådana?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201417 Biltema, såklart! :D

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... er-191377/

Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#201429 Självklart! Får bli en tur dit och prova det sen.
Börjar bli kämpigt har 4 sågar men bara en som är hel och helt fungerande hoppas få några timmar med sågarna nästa vecka så det blir ordning på torpet igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

Dane  
#201987 Om du tycker det är för dyrt med en hel sats bestående av borrar gängtappar och idragningsverktyg samt gänginsatser 799:- Art.nr.19-1372, så kan du gå till en HVA-verkstad och be dom sätta i en insatsgänga i hålet, det gör dom för en bråkdel av vad verktygssatsen kostar.
Låt dom då sätta i gänginsatser i bägge hålen.

Men mekar du mycket med motorsågar då är det en bra investering att köpa verktygssatsen.

Ett hål med gänginsats är starkare än orginal utan insats.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#202012 Någon som vet vilken diameter det är på skruven till ljuddämparen?
Har inget skjutmått här hemma och biltema verkar bara ha insattsgängor ner till M5.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#202160 Var på biltema idag och köpte insatsgängor storlek M5.
Gängade upp hållet i cylindern och i med gängan och sen ihop med sågen. Blev nog inte riktigt rätt för jävlar vad tungt skruven gick sista biten men det drog bra iaf och nu sitter det ihop tills det ska isär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

Dane  
#202180 Fick du tag i borr och gängtapp för bara dim. 5 mm?
Trodde att man måste köpa hela satsen på Biltema.
Lösa insatsgäng för en dim. har jag däremot sett att det finns på B.tema.

Däremot finns det andra fabrikat än B.temas som har full sats (gäng + verktyg) i bara en dim.

Men rätt gjort ska det inte gå tungt att dra i skruven.
Det ska ju vara en speciell dim. på borr och gängtapp för insatsgängor.

//Dane
Senast redigerad av Dane ons 02 jan 2013, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#202181 Gick att köpa bara kängorna, gängsats hade jag sen innan.
Tog den gamla skruven som inte hade några gängor kvar och sågade ett spår i den för att få i gängan.
Fick gå på vinst och förlust och nu sitter skruven där som berget så hoppas att det håller så länge sågen går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#202200 Tror jag vet varför det gick så tungt på slutet. Böjde aldrig bak den biten som jag använde för att dra i gängan.
Sen vet jag inte hundra hur man gör förarbetet och hade ingen motagning på telefon då. Men gägnade med en m6 och det verkar ju funka skapligt.

Kan nån göra en snabb kur i helicoil hur man gör så jag gör alla rätt nästa gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

totte  
#202214 Att du gängade med vanlig M6 förklarar att det gick tungt, det är inte samma stigning på M5 och M6. För att Helicoilen skall funka rätt skall det vara speciella gängtappar.

Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

kallen  
#202220 Mistänkte att det var nått skumt men gängan gick i fint men det var först det sista på skruven som gick segt. Jaja den dagen den sorgen nu är den iaf redo att agera reservsåg igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

totte  
#202237 Det är så när gängstigningen inte stämmer helt det går hyggligt en bit sen blir det värre och värre tills det tar helt stopp. Men i vilket fall så lär den sitta rejält nu, så operationen lyckades ju.

Avatar Fallback

Re: Gängpaj cylinder Hva 353

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202242 Oj, mitt tips om Biltema verkade faktiskt vara värt nåt. Jag tror jag skall titulera mig MästerMekaniker hädanefter! :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).