Verkstan

Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

28 inlägg 13351 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#187940 Nu börjar det närma sig den ofrånkomliga tidpunk när div slangar behöver bytas.

Någon som vet vilken gänga/dimension dessa udda saker har.

Konan i slangkopplingen är inte rak utan rundad, mutterskallen 24 mm, gänga utv 20 mm, inv 18,5-18,6 och samtliga slangar i grävaggregatet som jag tills trott vara italienskt, är märkta 5/16".
Adapters mot ventilpaket Rexroth har utv. gänga 22 mm.
Skulle om möjligt konvertera till 3/8" R-gänga som flera hydraulcylindrar i agg. har

Vid googl med 5/16" hamnar man ofta på hydraulstyrning av båtar eller högtrycktvättar.


Ett tips om någon som säljer dessa adapters, kopplingar?





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#188392 Bumpar tråden för alla hydraulkunniga, som tidigare huserade på detta forum, skall tänka till lite.

En rättelse adaptern in i ventilpaketet skall vara 1/2" BSP med tredobricka (eller motsvarande). Såg senare vid hel borttagning att det nu sitter en med konisk BSP, tätad med gängtape (grävagg har varit mer än 10 år i Norge)

Nu återstår frågan om presskopplingen på 5/16" slangen; sätet är betydligt djupare än tex fransk metrisk, JIC med BSPP gänga osv.

Den befintliga presskopplingen bottnar i andra std. säten så tidigt att muttern inte når fram till gängan i motstående del. Eller mao. konan i presskopplingen sticker ut så mycket att den inte hittar någon ny partner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188640 Hydroscand har nog det mesta i hydraulväg.

Den koniska adaptern kallas nog NPT, den funkar lika bra som rörgäng och tredobricka.

Förstår inte riktigt om du vill koppla slangen på den undre bilden med paketet på den övre bilden.... om så är fallet tror jag inte det går då det ser ut som lösvinkeln är en plankoppling i stil med ORFS eller nån äldre variant av plankoppling med tex kopparbricka.

Enklast är väl att byta den lösvinkeln till samma som slangen på undre bild .

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#188645
kl-820 skrev:Enklast är väl att byta den lösvinkeln till samma som slangen på undre bild .


Dom två passar i varandra men jag tvivlar på att det går att hitta nya presskopplingar med denna ovanliga lösning. Det är 8 slangar mot ventilpaketet som har illavarslande sprickor.

Om jag ansluter 3/8" press + slang får jag bara problemet i nästa lösvinkel eller övergång till rör/nästa slang.

Jag skall kolla igenom Hydroscand, vad jag behöver nu är 8 adapters från denna gänga till BSP, plus några för framtida slangbrott.
Tack så länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188649 Nja, jag kan ju se fel men har inte vinkeln på paketet plan botten?

Sen finns det en uppsjö av presskopplingar även liknande rör och löskonor så ge inte upp hoppet, men bäst hjälp får du nog om du tar med dig stolpen du vill ha alternativt spräck upp presshylsan på gamla kopplingen ta med dig stolpen och fråga om du kan få den pressad i tex. en 3/8 slang. Stolpen håller nog hur länge som helst så länge du inte bryter av den.

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#190588 Nu har jag frågat tre olika personer som är hydraulkunniga.

Den förste trodde vid en ytlig titt att det var en äldre DIN + fabrikat(som jag glömt) men vid närmare granskning blev svaret " nej det är det inte, det är ju metrisk gänga med dimensioner i tum".

Den andre sa "typisk Japankoppling med metrisk gänga, vi har den inte men den är vanlig på japanska minigrävare, Hydroscand fixar sånt".

Tredje, Hydroscand " En ovanlig lösning som vi aldrig sett tidigare , metrisk gänga, konor och mått i tum som vid rördragning, minigrävarna har ett helt annat system"


Experterna ville inte ge några garantier för att återanvända stolpen, den har ett mått före pressning och ett mindre efter. Risken skulle finnas att slangen släpper, om man nu ens kan hitta en slang som stämmer mot den gamla stolpen.
Vid min invändning att det rör sig om 160 bar så skulle det kanske hålla.

kl-820 skrev:Nja, jag kan ju se fel men har inte vinkeln på paketet plan botten?


Hankonan i presskopplingen är rundad(syns på bilden), honsätet fasat till ca 60 grader(svårt att se på bilden).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

Mäki  
#190600
axwell skrev:Experterna ville inte ge några garantier för att återanvända stolpen, den har ett mått före pressning och ett mindre efter. Risken skulle finnas att slangen släpper, om man nu ens kan hitta en slang som stämmer mot den gamla stolpen.
Vid min invändning att det rör sig om 160 bar så skulle det kanske hålla.


Om ni hittar en slang som passar så är det inga problem att kapa loss och återanvända
stolpen för det har jag gjort några gånger på skördaren om vi varit utan någon modell.

Det är klart att ett företag som säljer slangar inte vill återanvända utan dom vill ju att du skaffar allt nytt av dem i stället.

Försök hitta en mindre verkstad som inte är så nogräknade.

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#190601 Backar upp Mäki, ställ pressverktyget att pressa lite över angivna mått ifall stolpen är ihoppressad.

Ibland har jag slagit i en rörhylsa i stolpen när de varit pressade flera gånger.

2 gånger går det att pressa utan konster sedan kan man behöva trixa.

Var försiktig vid losskapning så du inte skadar vitala delar och det ryker av bara h- men...

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190608 Håller med dom två föregående talare,jag har kapat loss och använt stolpar flera gånger när jag varit utan. lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

Mäki  
#190666 Jag har inte upplevt att det skulle ryka för jag kapar aldrig ner i slangen utan kapar bara ett spår i presshylsan sedan knäcker jag hylsan med hammare och huggmejsel.

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

valmet862  
#190670 brukar kapa hylsan från båda sidorna o sen ett slag med en huggmejsel så ramlar hylsan loss sen är det bara o pressa lite mer än "normalt"

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

Mäki  
#190672 Det var det jag menade men skrev bara ett spår.

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#190674 Då har ni inte sett allt

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#190675 Okej måste väl fylla på lite. Poclain kopplingar 1 1/2 ". Där går man bet på att kapa lite och knäcka om man inte tänkte gyckla på hela dan.

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

Mäki  
#190678 Jag ger mig, största vi kan pressa själva är 1"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).