sön 29 jul 2007, 20:29#10757
Jisses!
Nu rullar det på med bra frågeställningar!
Jag börjar från början.
Har du något tillflöde till sjän?
Har du något däm på din del av sjön som du är ansvarig för?
Är det åker mark runt sjön?
Kan du bli skyldig att hålla i sjön, vass klippa m.m ?
Gödning/kalkning/malkning?
Jag har inlopp på min mark.
Inget utlopp. (Är det det du menar med däm? Damm typ?)
Jag har en åkerplätt som går ner tills sjön.
Jag tror inte att jag kan bli skyldig till att trimma växtlighet.
Kalkning görs av andra. Vilka vet jag inte än men gamla ägaren berättade att han satt på sin brygga och och blev rejält nerdammad av ett flyglass med kalk. Och han var varken informerad eller förvarnad. Det har tydligen hänt flera gånger med...
Kan du bygga en fiske brygga o njuta av den som en paviljong i sjön.
Visst kan jag det! Och alla andra som vill göra det måste ha servitut från mig. Men detta verkar redan vara klart. Kanske är det för att jag äger marken runt? säljaren styckade av en bit mark vid sjön vid försäljningen som han skulle behålla. Vi skrev kontraktet och sedan körde han igång avstyckningen. Då ringer lantmäteriet mig och säger att vi nog ska göra klart med ett servitut på hans brygga eftersom den går ut i sjön men hans avstyckning inte gör det. Så det verkar som om alla tycker att jag äger vattnet men det finns inte med på kartan eller arealbeskrivning...
kan du lägga ner sjö-värme kabel o på det sättet sänka dina värme kostnader (samma som begvärme men man tar det ur sjön)
Det har jag inte haft en tanke på men det ska jag kika på nu när du nämner det. Bra tips!
Hur mycket kostar utredningen? Hotar det att störa gransämjan?
De tar betalt per timma så det är lite oklart men jag har för mig att det handlade om 10.000:- ungefär när jag pratade med dem om det.
Efterom det redan verkar vara så att det allmänt uppfattas som vår mark så tror jag inte att det stör grannsämjan.
Kan ni vara flera grannar som går ihop om utreningen för att minska kostnaden? Har du tänkt att ev stycka av något för framtida bruk till barn/släkt?
Det är en jättebra idé! Jag ska prata med de andra två som inte har gränsen i sjön så kanske vi kan göra det tillsammans.
Jag vill gärna hålla möjligheten öppen att kunna stycka av, ja. Hur skulle detta kunna påverka det menar du?
Fiskeriet är ju som du säger intressant. Men som jag skrev så är det ju gammal hävd att bygdens folk ska få fiska där bäst dom vill och då blir det kärvt att kombinera det med någon form av put-and-take vatten i vinstdrivande syfte...
Bra tankar!
Tackar så mycket.