Skotare

Rottne rapid G

3 inlägg 6186 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne rapid G

Brushlarn  
#128044 Har varit och tittat på en Rottne rapid G ikväll...
maskinen är en 98:a med ca10000tim på mätaren.
såg ut som en väldigt trevlig maskin, underbart med ramstyrning.

finns det någon här som har erfarenhet av den modellen?
har hört mig för lite, men vad jag förstår är den ganska ovanlig?
skulle va tacksam för era erfarenheter...

Mvh



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Rottne rapid G

keja01  
#128048 Grannen hade en sådan och körde på entreprenad för 6-10 år sedan. Han var nöjd med den. Både för ramstyrningen och det lutande tornet på kranen RG83 som ger 7,5 meters räckvidd med ett enkelutskjut. Radio-vinch hade den också. Den var tydligt hållbarare än en tidigare Valmet 820? gallringsskotare med dubbelutskjut han hade. Kranen RG83 fick till slut flera allvarliga sprickor som gjorde att han sålde skotaren och köpte då en helt ny skotare. Kedjor på alla 8 hjulen var helt nödvändigt, annars skärs de sönder mot vassa stenar. Svetsa kunde han inte tyvärr. Reparatörer som kommer ut i skogen är jättedyrt.

Användarvisningsbild

Re: Rottne rapid G

rocky  
#131367 Har en 97a som går i daglig drift. +30 000 timmar på mätaren och går fortfarande som en klocka. Endast bytt bakdiff runt 20-25 000tim. Diffen slutade att fungera ibland. Annars allt original. Smidigare gallringsskotare får man leta efter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).