Vedmaskiner, flishuggar

Felsökning Pilkemaster EVO 36

14 inlägg 22307 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felsökning Pilkemaster EVO 36

Klappmarkarn  
#126457 Har hyrt en Pilkemaster evo 36 och har ett problem. Ibland går kapkedjan på lågfart, precis som om flödet till hydraulmotorn inte var tillräckligt. Felet uppstår helt sporadiskt, ibland någon gång varannan stock, ibland 9 av 10 kap. Detta är grymt irriterande då det går otroligt sakta att kapa. Pratade med uthyraren och han visste om felet och sa att det var justering av någon ventil som behövdes. Detta skulle fixas på garantin av nån serviceman men denne hade inte dykt upp än. Någon som haft detta problem och vet hur man åtgärdar det?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Skogshuggarn  
#126536 Förstår om det är irriterande, men det är ju tveklöst uthyrarens sak att fixa till.
Lite nonchalant dessutom att hyra ut en maskin med ett "känt fel", och vad tror du händer om du skulle råka pilla sönder något?.

(Ymho)

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Elle_46  
#131903 Pilkemaster Evo 36 har haft ett antal maskiner som varit behäftade med fel. Utbyte av drivmotor kan hjälp eller utbyte av flödesventil som fördelar olja mellan kedja och klyvbord.
Felet kan förekomma ytterst sporadiskt beroende på yttertemperatur. Felet är svårt att hitta eftersom det uppstår i samband med att maskinen går varm. Kalla dagar har detta fel ingen betydelse för då visar det sig att ventilen kan klara att fördela olja.
Under SkogsNolia var denna fråga uppe till diskussion med de 4 fabriksrepresentanterna som var på besök.
Maskiner med det felet kan man byta motor eller fördelningsventil eftersom båda kan visa samma fel vi kapning.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Edsmon  
#172011 Har samma fel på en 36a som ni har någon lösning det måste väl gå att fixa den är ju ny det kanske går att ställa in något tacksam för hjälp


Med vänlig hälsning,
Micke

Användarvisningsbild

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172014 Jag böjde svärdet på min Palax och då tjafsade den litegrann ibland efter att jag rätat ut det.
Det blev bra när jag vände svärdet.
Noga åxå med kedjeolja.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Edsmon  
#172090 Elle du värkar veta vad som kan va för fel på 36an som klappmarkarn förklarade.jag har en som det är både traktordrift och el och det sitter pump och motor på båda drivningarna.Värkar som om man renar på ventilen som säger att kedjan ska starta kan man få den att gå riktigt.Det ser ut som den går på halv fart.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

seth  
#172837 Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36 Har en EVO 36 tr med tillv nr 111050 september 2011. När jag till en börjankörde igenom förstagallring av björk var det minusgrader och det gick 1,5 tim mellan varje atv lass och då fick den andrum så inget problem med såghastigheten märktes. När jag senare skulleköra en stor räcka med en man till hjälp dröjde det bara till tempraturenkom till 50* för att sågen började tappa fart ibland och när tempraturen var runt 70* orkade sågenknappt hur nätt jag än drog. Jag förstod att det är något fel och ringde generalagenten och får som svar på problemet: om man drar sågen så hårt mot stocken attkedjan stannar skall transportören också stanna och om den går som vanligt är det fel typ av sågmotor. Den italienska tillverkaren av hydralmotorer hade ändratkanaldimentionen utan att meddela så vid den tiden som min är tillverkad är det fel på var och varannan men inte alla. Jag fick välja mellan att byta motor själv och få extra drivhjul och filter eller attköra till återförsäljaren. Det var ganska lätt att byta själv men man skall ha 3 händer. Nu har jag blivit varm ikläderna ock är mycket nöjd med den men man skall helst inte stoppa i något över 30 cm i diam och stocklyften använder jag inte. Jag har bådaklyvyxorna och den drivs av en Bm volvo 36 som precis orkar lyfta men är skönsång att lyssna på när man sågar, otroligt billig i drift. Det ända som jag har problem med är veven som sitter farligt när man byter yxa eller rättar till en bit som hamnat fel.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

erikl  
#454225 I helgen gick kapkedjan långsamt väldigt ofta. Lyfte på gummidamasken till ventilen och sprejade med olja. Sedan gick det mycket bättre och bara ett fåtal gånger som kedjan gick på halvfart. Brukar den ventilen bli så sliten att den behöver bytas ut efter 5-6 år bara (100 kbm/år)?

Användarvisningsbild

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

halvproffs  
#454262 Vår evo 36 har gått säkert 1000m3 utan problem som tur är. Våran är nog 6-7år nu. Har sågat hela helgen och igår morse lade jag i en ganska vek björk som hoppade till när kedjan träffade som följd blev att kedjan gick av. Annars brukar jag ha otur med nya saker jag köpt. Väldigt ofta fel på dom från början.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Midgård  
#801100 Fick en ny Pilkemaster Evo 36 HC levererad i början på april. Har kört en hel del och är nöjd med maskinen, bortsett från - när en vresig kub ska klyvas växlar klyven ner till slow motion, dvs går väldigt sakta. Detta fel kvarstår 5- 45 min och man tröttnar fullständigt på slow motion hastigheten. Dock rätt son det är hoppar maskinden tillbaks till oridnarie fart. Jag har kollat med leverantorren som inte hört om detta tidigare, men skulle kolla med importören. Väntar fortfarande.....

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Jim_the_one  
#801205 Det där låter som en tryckinställningsgrej. Testa att köra tillbaka klyven när den är halvvägs ute. Om det nu u är möjligt. så att det blir en tryckstöt i systemet.

När cylindern går snabbt åker oljan från - sidan till + sidan via en ventil. Men man förlorar kraft så när ett visst tryck är uppnått stänger den och oljan från - sidan går till tank istället och hela kolvarean används istället för bara kolvstångens area.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Midgård  
#801284 jag testade och det visade sig att om jag med separatklyven släpper dödmansgreppet hastigt, återgår klyv och trasnportband till ordinarie hastighet. Nu idag har jag tillämpat detta och det fungerar varje gång klyv och transportband gått ner i ultrarapid. Väntar dock fortfarande på svar från leverantoren för så här ska det naturligtvis inte vara. Varje gång jag klyver en vresig kubbe går maskinen ner i ultrarapid och jag måste göra som beskrivet ovan för att få fart på den igen. Maskinen är ju dessutom fabriksny.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Jim_the_one  
#801298 Det är garanterat den där tryckinställningen, den ska dessutom så fort trycket är tillräckligt lågt växla till högfart så fort vedbiten går lätt igen.
Det kan ju även vara något fel på själva ventilen.

Gött att mitt tips funka.

Däremot om den bara går långsamt om nåt år eller två så kan det kommit in bös under plåten till "tryckaren" då går det alltid trögt. Bara att skruva isär och göra rent.

Om en medbringare i bandet går sönder, but ut den eller iaf skruva loss resterna direkt, annars kröker sig kedjan.

Pratade med min far idag, han hjälper en uthyrare vid behov.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Pilkemaster EVO 36

Midgård  
#801314 Jo, tack Jim för tipset. Nu kan jag i alla fall köra för fullt hela tiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).