Motorsåg och handhållet

Har beslutsångest, köpråd önskas!

31 inlägg 14731 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har beslutsångest, köpråd önskas!

helldisk  
#119526 Sitter och tittar på en ny såg och jag tittar då på Jonsered CS2250s och Husqvarna 353G E-tech. Dessa sågar verkar ganska lika men den ena kostar en tusing mer men det kanske den är värd? Har ni några pros and cons på dessa? Har försökt söka på forumet efter dessa sågar men hittar inte så mycket eller så gör jag fel... :???:

Tack för svar på förhand\\danne



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119533 Den jonsereden är väl "tupperware edition" :?: med plastvevhus 😈 353:an har magnesiumvevhus
2152 är väl samma som 353:an tror jag

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119543 353:an är en mycket fin såg. Inte långt ifrån en 346. I valet mellan Jonsered och Husqvarna så bör du känna lite på dom då största skillnaden i motsvarande modell är vinkeln på handtaget.

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

Phantom  
#119547 Du har olika vinkel på bågen som Emil N sagt, men har inte koll på hur det är med vevhuset på Jonseredsågen.
Så det viktiga är vad ska sågen användas till?
Har du bra handlare i närheten, som du får förtroende för?
Kan du få prova de olika sågarna?
Kanske kan det vara en idé att öka en storlek på såg än vad den ska anväbdas till(om du inte redan tänkt på det) så du inte stressar den i onödan.
Den såg du köper ska funka för ändamålet, och handlaren ska ha god kunskap om den. Du ska kunna få bra service, samt att han/hon vet vad de pratar om! De ska inte sälja på dig en proffssåg(ett bra tips från Totte i en annan tråd) om du ska använda den enstaka tillfällen per år som privatperson, OCH sågen ska vara anpassad för ändamålet.
Jag kör själv Husqvarna, men skulle utan problem kunna byta märke om jag hittade en såg som passade mig bättre. Min handlare säljer både Stihl och Husqvarna. Jonsered säljs i min närhet endast i större butiker utan servicemöjligheter, så i dagsläget går det märket bort för mig.

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

helldisk  
#119552 Sågen ska användas till gallring/fällning och vedkapning. Sågen kommer att användas under ca 3-4v per år då jag hugger fram årets vedförbrukning, mer än så brukar det inte bli men man vill ju ha en ordentlig såg för det. Fast att köpa en såg för 10000:- känns lite väl extremt. Jag har ju Ivan Larsson här i Norrköping som sålt Husqvarna och Stihl i alla tider, dom har jag stort förtroende för och jag vet många andra har det också. Tror inte att det skulle vara problem att låna en såg för att testa. Idag har jag en 2,7hk såg av märke som jag inte vill nämna här :oops: men den ska bort nu har jag bestämt mig för. Har även en äldre Husqvarna 154SC men den är lite otymplig vid kvistning så den är reservsåg. Har också en Stihl med 6,5hk och 27" svärd för dom mest extrema fallen men den är ju naturligtvis ännu mer otymplig :wink: . Men hur som helst så har dom 2,7hk räckt ganska bra och en 353:a har ju 3.3 så det blir ju inte sämre. Har Husqvarna nån "fällriktningslinje" på sågen nånstans eller hur ser det ut? Saknar det på min såg idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119570 Ja det finns fällriktningmärken på 353. Du har två på cylinderkåpan och två på startapparaten.
Du ska nog fundera på om du ska ha handtagsvärme. Kör du bara under den varma tiden på året så kan du va utan men ska du ut på vintern så kan det verkligen rekommenderas. Nu är det ju inte så mycket vibrationer i en 353 men kalla händer har lättare för att fara illa av vibrationer.
353 finns även med Trio-Brake men märkligt nog finns den bara utan handtagsvärme och E-TECH på deras hemsida men hör med din handlare, kanske går det att få en ändå.

Jonsereds motsvarighet till Husqvarna 353 är CS2152.

Sen finns det ju billigare modeller men om du slår ut merkostnaden på 10 år så är det inte så mycket.

http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... g-e-tech-/

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119574 Köp du en 353 om du kör så lite och den håller jag andvänder en i proffisionelt bruk men då har jag filat ganska duktigt på den och den håller.

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

New holland patu  
#119575 Vad kostar 353? Det går att köpa 346 NE för 7900 hos flera återförsäljare nu. Det är den klart bästa sågen som jag har använt.

Jag har haft en 353, den är helt ok, men inte alls lika rapp, lite traktor över den. Det är endast cylinder som skiljer dom åt.

Men jag vet att 353 ans garantistatistik är bland dom bästa.

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

helldisk  
#119576 353 e-tech verkar ligga runt 7 - 8000:- hos handlarna. Satt och jämförde 353 E-tech och 353G E-tech och enda skillnaden där va handtagsvärme som då kosta 900:- Har inte haft handtagsvärme förrut så jag klarar mig nog utan nu också. Så det lutar åt 353 E-tech just nu. Är det nån som har 450 E-serie? Är det nått att ha eller?
¨
Jonsered är nog nedlagt eftersom återförsäljar nätet inte är i närheten av Husqvarnas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

New holland patu  
#119690 Då skulle jag satsat på 346:an det är ju samma pengar!? 450 är inte i närheten av 353/346.

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

vedeldare74  
#119692 Köp en Stihl MS260 innan de försvinner hos handlarna, sen är det bara nya 261 som gäller och den kostar ju mycket mer.
En 260 kan man komma över för 5500-6000kr.
En riktigt prisvärd proffssåg.

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119732 Jag hade ju hellre lagt till lite mer och fått en Husqvarna 353 eller 346. Ska det vara billigt och du vill ha en utgående modell så har du en fin såg här, kanske lite onödigt stor men ska du kapa ved så är den fin.

http://www.blocket.se/kalmar/Motorsag_H ... w=3&last=1

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

helldisk  
#119762 Va hos handlarn idag och en 353 kostar 7200:- minus den rabatt jag får. Han tipsa mig om Stihl 261 men jag tycker att Husqvarna känns bättre på nått sätt. Stihlen kosta 7370:- så pengamässigt skiljer det inget speciellt åt. Lutar nog åt en 353a när lönen kommit in på kontot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

Fröjerum Forest  
#119764 Innan du bestämmer dej kolla på stihls nya ms 241, jag testade den och blev grymt imponerad finns med värme,
Det är en proffsåg till ett bra pris med bra prestanda och bra vikt.

Avatar Fallback

Re: Har beslutsångest, köpråd önskas!

helldisk  
#119821
Fröjerum Forest skrev:Innan du bestämmer dej kolla på stihls nya ms 241, jag testade den och blev grymt imponerad finns med värme,
Det är en proffsåg till ett bra pris med bra prestanda och bra vikt.



jo det verkar vara fina sågar! Jag höll i den idag men jag måste säga att Husqvarna känns bättre på nått sätt. Men det kan bli en MS261.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).