SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bilar

Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

94 inlägg 109468 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Stellan Armandsson  
#742437 Vi hade finfin värme i våran RAV4 Laddhybrid både på eldrift och förvärmning. Men så har den börjat lägga av då och då.
Så in med den på Toyota Norrtälje. De har som grundprincip att kunden har fel. Jag meddelade att förvärmen slutat fungera och att det blåser iskallt då vi kör med eldrift numera. Utetemt -4 till -8.
I felanmälan står en annan text än vad ja sa och de skriver till meken att kunden påstår att vämen inte fungerar men att det är för kallt ute så den ska inte fungera.

Så det kollas inte upp alls. Får en hänvisning till manualen med sidnummer. Tack tack..

Eftersom bilen som ni skriver har en luftvärmepump. Såsom de bra elbilarna, så ska dessa småkalla dagar inte vara mer problem nu är förra köldknäppen. Dessutom men bilen inpluggad i våran laddbox så har den plötsligt blivit sämre än en bil med kupevärmare och motorvärmare.

Vi ska kolla med Toyota Uppsala om de kan och är villiga att kolla upp felet.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

toker72  
#742494
Freddan#1 skrev:Hej Fredrik T

Tack. Kanske bra att sätta in en liten kupéfläkt. Det är billigt och säkert lätt gjort. Vad tror du om det?

Fråga:
Har fått info om att värmaren som i din RAV som är en luftvärmepump inte fungerar under -10 °C, vilket bör vara korrekt eftersom det är termodynamiskt omöjligt.
Det är samma för luftvärmepumpar för hus. Det är så att de kanske fungerar under -10 °C, men COP, alltså hur effektiv den är försvinner om det är under -10 °C. Alltså fungerar den som direkt-el under -10 °C.

Min fråga är om det är t.ex. -15 °C utomhus och bilen är genomfrusen. Går det att starta bensinmotorn och ha bilen på tomgång en stund? Hur gör man?

Jag lånade en Passat GTE för några år sedan och jag kom aldrig på hur man startade bensinmotorn när bilen stod stilla på parkeringen när den var genomfrusen. Jag frågade VW, men de visste inte heller. Var t.o.m. där med bilen och frågade, men de visste inte, men sedan gav jag upp. Jag fick använda en hårtork för att tina rutorna :)

En annan fråga, går det att sitta bra 3 personer i baksätet?

Vad är bensinförbrukningen om batteriet är urladdat?

Många frågor

Tack så vänligt på förhand för svar!


Är tvingad att ha en laddhybrid eller el-bil och RAV4 är den enda jag har hittat. Alla andra har får låg spec. på lastvikt och dragvikt eller är för liten i storlek. Eller så är de tokdyra. Funderade på ID4, men den visade sig vara bakhjulsdriven och det är bara att totalglömma.

Det finns luftvärmepumpar som har hyffsat cop även under -10 men om inte Toyota klarar bygga en sån så borde man i alla fall monterat en elvärmare som fixar värmen för under -10 blir det ju på många platser.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#742525 Under -12 ger ingen luftvärmepump något + på COP. Kollade med en kyltekniker.

För övrigt har jag inte kvar bilen. Klarade inte av att hantera den tyvärr. Det pep, blinkade och hade sig. Jag gick aldrig igång förvärmaren. Totalt sett är den för komplicerad. Så en kollega tog den istället. Han är bilnörd och IT kunnig.
Istället fick jag tag på en lagerbil VW Tiguan hybrid. Den är lätt att förstå sig på, jag kan alla funktioner, är klart rymligare fram, mkt bättre stolar och längre sits, mycket tystare speciellt på motorväg.
RAV4 var riktigt bullrig tyckte jag speciellt på motorväg även med sommarfäck

Enda nackdelen är att Tiguan är framhjulsdriven, men har märkt att det går lika bra ändå. Hittills inga problem med det att man fastnat eller inte kunnat köra någonstans.

Allt gott!

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

toker72  
#742532
1641662971_skaermklipp.jpg

Den kylteknikern borde nog uppdatera sig lite grann hur det ser ut i dag eller kanske göra nått annat så här ser det ut på Nibes luft vatten vp och gissar att det ser ut ungefär lika hos andra gissar på cop 2 inkl avfrostning vid -12 ute.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#742559 Ringde honom nu. En kompis.
Han menar i realiteten COP 1 vid -12 är brytpunkten. Vissa mkt dyra anläggningar kan gå ned till -15 C. Men de finns inte i bilar, för dyrt. Kurvan ovan visar teoretiskt själva termodynamiken. Ej tagit hänsyn till förluster, där har vi själva svaret!
Men jobbar bilen med frånluft som en frånluftspump så blir det högre COP än 1 även om det är -20 C. Han visste inte om el- bilar och laddhybrider jobbar med frånluft.

Har är också mekaniker.
Man kan jämföra med:
Jämför hästkrafter på en bil vissa länder angav SAE, DIN osv. Kan vara hk direkt från motorn, eller med kilremmarna inkopplade, eller på drivaxlarna, har varit och är lite olika genom åren och olika länder. Ha sa att ingen bilfabrikant anger hk på själva däcken mot asfalten. Men man kan själv mäta i provbänk. Men inte det heller är riktigt rätt för fartvinden tar man inte hänsyn till då.
Jag kan inte detta och vill inte diskutera detta mer. Bara vad han sa och han är certifierad kyl och värmetekniker sedan 20 år med egen firma och mkt duktig.
Senast redigerad av Freddan#1 lör 08 jan 2022, 21:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

toker72  
#742562 Verkar tyvärr inte så duktig.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Stellan Armandsson  
#742575 Wow tack för utförligt svar!

Vi har i princip 3 luftvärmepumpar. 2 i hus/stuga åså den i RAV4án.

Ni vet ju men det pumpen gör är att ge "fri" energi till en ganska vanlig värmefläkt. Det gör att den drar mindre el än just en sådan. Nya Volvon alltså Polestar fick svidande kritik för att bara komma med värmefläkt i standardutförande.

Just det vi har en pump till. I torktumlaren.. Skillnaden i elförbrukning är i vilket fall stor. Mätte RAV4 då den gick med luftvärmepumpen för fullt då i läget för förvärme. Den drog då strax under 190 watt. Så stor skillnad mot att köra en kupefläkt och en motorvärmare. Men som sagt tack! Bara att gilla läget och köra med bensin då det är kallt.

Man får svälja att Elun Musks Testa och övriga märken fixar go värme med sina rena elbilar och att laddhybrider inte har allt.

God helg!

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#742602
toker72 skrev:Verkar tyvärr inte så duktig.

Jag var tvungen att ringa honom igen eftersom du skrev att han inte var duktig. Var tvungen att kolla för jag vill inte få något dåligt rykte här.
Detta är hans praktiska erfarenhet i realiteten efter 20 år. Ha sa att det brukar vara ett himla dividerande i branschen om saken. Ingen har rätt, det finns ingen som har rätt, inte han, inte du, ingen. Bara olika erfarenheter och tycke om saker och ting och olika fabrikat. Därför undiviker han att diskutera. Som folk och bilar, bränsleförbrukning, bak el. framhjulsdrift, hybrid eller ej, diesel eller bensin. Asiatiskt eller Europeiskt.
Tex. Han säger att för bergvärme är Thermia bäst. bäst balans mellan COP, hållbarhet, service, support i förh. till pris. Allra bäst overall är Weissmann om man vill betala för det, men frågan är om det lönar sig.
Han satte in en ny Thermia här för 3-4 år sedan, inte rört den sedan dess. Den förra Thermia var från 1984 och inte rörd på 34 år förutom en cirkulationspump.
Nu är det slutdiskuterat!

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

toker72  
#742639 Hur kan man veta cop av praktisk erfarenhet om man ska veta nått så måste man endera mäta förbrukning samt vilken effekt produkten levererar eller så får man helt enkelt lita på det tillverkarna anger och ev ta det med en nypa salt men som du ser så sjunker inte Niben till cop1 även vid -25. Även uttalandet att Thermia är bäst visar på att man går på tycke än fakta Thermia är bra men att alla deras olika bergvärme produkter skulle vara bäst är helt orimligt utan nått man tycker ungefär som visa tycker Volvo är bäst sen har dom säkert bra support om man säljer dom men till slutkund har dom ingen support alls så det gäller att den man köpt den av är kunnig och intresserad att hjälpa till. Om han säljer Thermia har han säkert tillgång till fakta som visar vad deras luft vatten vp ger i cop vid -12 ute och jag sätter en bra slant på att det är mera än 1.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#742641 Klarläggande:
Frågan avsåg luftvärmepumpar/vatten eller luft/luft Svar om COP m.m.
I södraste Sverige är de rätt vanliga luft/vatten och han har lång erfarenhet och kan sin sak mkt väl.
-------------------------------------‐----------------------

Det övriga kommentarer om Thermia osv avser bergvärme/jordvärme.
Han säljer alla fabrikat, IVT, Nibe, osv. Vad kunden än vill ha. Men han säger att Thermia är bäst eller Weismann om man vill betala mer.

Schysst om ni inte vill fråga mer nu.
Vill avsluta detta, kan det inte själv och är rätt ointresserad.
Senast redigerad av Freddan#1 sön 09 jan 2022, 10:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#742642
Freddan#1 skrev:Klarläggande:
Frågan avsåg luftvärmepumpar/vatten Svar om COP m.m.
I södraste Sverige är de rätt vanliga och han har lång erfarenhet och kan sin sak mkt väl.
-------------------------------------‐----------------------

Det övriga kommentarer om Thermia osv avser bergvärme/jordvärme.
Han säljer alla fabrikat, IVT, Nibe, osv. Vad kunden än vill ha. Men han säger att Thermia är bäst eller Weismann om man vill betala mer.

Schysst om ni inte vill fråga mer nu.
Vill avsluta detta, kan det inte själv och är rätt ointresserad.

Avatar Fallback

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

nilsszzon  
#742643
Freddan#1 skrev:
toker72 skrev:Verkar tyvärr inte så duktig.

Jag var tvungen att ringa honom igen eftersom du skrev att han inte var duktig. Var tvungen att kolla för jag vill inte få något dåligt rykte här.



vi skiter väl i om din kompis är duktig eller inte , men verkar ju som toker har betydligt mer på fötterna i detta samt har kunnat visa diagram från tillverkare.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Stellan Armandsson  
#742704 Trist ton i denna tråd tyvärr. Är ju skönt om vi kan få tycka och gilla lite fritt och glatt.

Nåväl, har gjort en film idag om värme problem i Toyota Rav4 Plug in hybrid. Värmen funkade fint tidigare även då det var 2 siffrigt minus. Nu funkar den inte:



Ha det gott!!

/Stellan

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Stellan Armandsson  
#742865 Hatten av för Toyota. Ni med företag, de flesta, kan i något sammanhang hört om hur Toyota arbetar.
"Lean"

Lyssna på personalen på "golvet", bevara och lyfta sådant som fungerar. Samt förstås en direktkanal fram till de högsta ledarna med problem och gärna förslag på lösningar. Innovationer beröms och ses inte som kritik, mm.

I mitt fall så skickade jag videon till min Toyota handlare. Blev kommande dag kontaktad av verkstadschefen för regionen. Han kommer personligen föröka fixa bilen och även träffa mig som kund. Självklart kan jag hämta ut fri lånebil medans bilen fixas.

Inga andra verkstäder nämnda men man har genom åren hört historier där det inte gått lika smidigt. Ta Audi som exempel. En diesel bil råkade fyllas med dubbel mängd olja. Det gör att den inte går att stänga av då bränslet tränger upp i cylindrarna och motorn sprängs. Tror det lyftes på PLUS eller om det var Vi Bilägare. Kunden fick i vilket fall stå på sig i detta läge.

Nåväl allt gott, ser fram emot att träffa meken imorgon. Jag skulle tro att det är en givare som inte känner av temperaturen rätt. Men vi får se.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya Toyota RAV4 Laddhybrid 2021 (Plug-In)

Freddan#1  
#743129 Intressant, ungefär samma för mig. Men jag gav upp bilen. Har inte vågat fråga min kollega som tog den. Han är IT-expert och klarar säkert att reda ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).