Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Trasig K-överf. axel STARKRAN

15 inlägg 8693 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasig K-överf. axel STARKRAN

aywa  
#98224 Hej!

Lyckades ha sönder kraftuttagsaxeln från vinschen genom att
lyfta upp starkranen med hydraularmarna för fort och med kraftöverföringsaxeln i fel läge...

Hur som helst så gick anordning för kraftuttaget sönder på starkranen... :sad:

Verkar bara som att man tar bort låsrnigarna vid axeln och skyver ut den i axiell riktning. Stämmer detta?

Funderar på att låta min farbror svetsa ihop den (Han e duktig och kan ev få skiten att hålla ihop). Men annars
så får jag köpa en ny. Sonnys maskiner i grästorp tar ca 950 kr för en sådan axel (NY). Någon som har en liggandes till försäljning?

Har du själv kört sönder denna del på din rkan så skriv gärna om vad som hände, jag vet inte riktigt vad jag gjorde för fel..


MVH Anders



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Elias  
#98264 Snacka om otur, det är någonting att vara försiktig med som du nu märkte. Rätt lätt att man gör någonting sådant, speciellt på vissa traktorer. Så lyfter de för högt eller sänker för lågt, detta gör att vinkeln blir helt åt skogen för axeln och leder till att den bryts. Därför ska man helst testa att höja max och se om det är orimlig vinkel uppåt men även om man skjuter den max i sidled. Även justera stödbenen så man inte kan sänka för lågt vilket ger samma tendens.

Jag har dock gjort en annan sak och det är att böja "gängstången" som är kopplad till 3 punkts armarna genom att när man lastar på vagn kan man inte ha stödben och det glappar lite i armarna på våran traktor. VIlket leder till snedkrafter.

Var gick axeln av?

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

aywa  
#98309 Läropengar har fått en definition...=P

Så du menar att tryckstången (gängstången) har fått stryk på din traktor genom snedkrafter? Man förstår då vilka krafter det handlar om.

Tappen gick av halvvägs där gängningen är placerad. (På min modell är det gängor på krafttappen på vajerspelet medan det på vissa andra star- kranar sitter splines på tappen).

Ringde Sonnys maskiner idag och dem tar 850kr + moms för en ny axel. Men inte nog med det... Den nya axeln har diam 35mm istället för diam 30 vilket gör att ett nytt lager tillkommer i spelets framände för ca 350kr + moms. MEN, då tillkommer även nästa moment, den nya axlarna med diam 35 som säljes har splines på sin tapp vilket ju leder till att en ny kraftöverföringsaxel blir ett måste som kostar ca 1000 spänn .... "Grisar ska inte ha roligt tydligen"=P

Mitt misstag ligger alltså i dagsläget på strax över 2000kr.. Ska försöka laga den befintliga axeln på nåt vis eller hitta en begagnad innan jag köper delarna nya...:(

Ellias, varför kan du inte ha stödbenen nere när du lastar timmer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Elias  
#98313 Det är inte tryckstången som fått stryk utan rättare sagt det som håller trepunktsarmen nere/uppe. Ser lite annorlunda ut på en sådan. bifogar bild med ring runt delen jag böjt. Den rätar däremot till sig om man lyfter lite åt andra hållet så ingen skada skedd.

Tänkte för att på våran så är kraftutt. axeln svetsar och sitter in i trumman så den går inte bara haka lös osv. Du kan inte fixa någon som svetsar den åt dig?

Om det är lite "obalans" gör inte så farligt mycket vid de varvtal man har. Kör då själv inte på mycket mer än tomgång.


Det går inte att sänka ner kranen när man har vagnen kopplad vilket skulle leda till att man måste sänka benen manuellt varje gång man lastar. Därför den böjde sig var mer en överdriven vinschning rakt i sidled + att armarna glappade lite som gjorde att det blev så. Hade de varit mindre glapp i sidled hade det inte varit några problem. Satte dit en kätting efteråt så den inte kan flexa lika mycket.

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

aywa  
#120068 Igår hamnade axeln i både svarv och svets. Lägger upp några bilder här så kanske
någon annan kan ha nytta av det sätt vi fick ihop axeln igen. Ska montera på den på kranen idag för
testkörning och undersöka om den håller, hehe :lol: ....ska inte vara några problem tror jag!

Främre delen av tapppen borrade jag ett 8mm hål igenom.
I axeln gängade jag för M8 skruv . På detta vis centrerades axeln så gott det gick i svarven.

Svetsfaser gjordes givetvis på resp del.

De två delarna drogs ihop med skruven, sedan lades svetsen på runt om.

Svetssträngen svarvades når till nivå med gängbottnen på tappen.

Självaste kraftöverföringsaxeln slipades ca 15mm gänga bort för att den skulle kunna gå på hela
vägen på tappen och nypa mot nästa plan på axeln.

Hoppas någon kan ha nytta av detta, finns fler bilder på arbetets gång om nån undrar nåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Månskensbonnen  
#120566 Svarvat kraftaxlar har ja inte behövt en en del annat har bleve mekat med. Hur bär ni er åt för att vinscha utan stödben, när jag försökt har traktorn stått på ett hjul å dansat, blir baktungt som fan. Kör med en gammal 430, har funderat på motvikter fram men den e tungstyrd som den e. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

aywa  
#120573 Hmm... Jag själv har ju en Nuffield 10/42, men jag har alltid nere stödbenen när jag vinschar, känns lurigt annars, tycker att både traktor och kran rör sig så det räcker även med dem nere :grin:

Men det såklart, ska jag bara flytta nåt litet mindre så får dem vara uppe;)

Men jag håller med, tips mottages gärna på vinschning med benen uppe :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Elmhult  
#662614 Gammal tråd men... Hur får du loss kraftuttagsaxeln från kranen? Min är gängad på. Ska den låsas upp på något vis och är den gängad som normalt eller fel?
Anledningen jag frågar är för att knutkorsen är otroligt slut i min kran.

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662618 Den borde lossas på motsatt håll som kraftuttaget roterar om den är gängad och de blir väl avighängat

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Elmhult  
#662620
gnisten83 skrev:Den borde lossas på motsatt håll som kraftuttaget roterar om den är gängad och de blir väl avighängat


Ska man hålla emot på muttern på andra sidan vajespelet när man lossar eller finns där någon spärr eller annat knep för att lossa?

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662629 Kan tyvärr inte ge nåt svar på de då den vajerkranen som fanns hos oss var en Rottne
Men även de hade en aviggängad ingående axel för kraften

Användarvisningsbild

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662658
Elmhult skrev:
gnisten83 skrev:Den borde lossas på motsatt håll som kraftuttaget roterar om den är gängad och de blir väl avighängat


Ska man hålla emot på muttern på andra sidan vajespelet när man lossar eller finns där någon spärr eller annat knep för att lossa?


Jag kommer inte ihåg, men när du skrev att hålla emot på muttern så låter det bekant.... Tror inte det fanns någon spärr....

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Elmhult  
#662663
Zixten skrev:
Elmhult skrev:
gnisten83 skrev:Den borde lossas på motsatt håll som kraftuttaget roterar om den är gängad och de blir väl avighängat


Ska man hålla emot på muttern på andra sidan vajespelet när man lossar eller finns där någon spärr eller annat knep för att lossa?


Jag kommer inte ihåg, men när du skrev att hålla emot på muttern så låter det bekant.... Tror inte det fanns någon spärr....


Jag provade att hålla emot där men den ser väldigt klen ut och jag vågade inte dra.

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662687 Om du vänder på tanken istället, du vågar inte försöka byta knutkorset på plats?
Borde gå att komma åt att skära en av axlarna in i nållagret och trä ut korset, och sen knacka in nållagerns koppar?

Avatar Fallback

Re: Trasig K-överf. axel STARKRAN

Elmhult  
#662690
gnisten83 skrev:Om du vänder på tanken istället, du vågar inte försöka byta knutkorset på plats?
Borde gå att komma åt att skära en av axlarna in i nållagret och trä ut korset, och sen knacka in nållagerns koppar?


Jo så går ju. Men den som sitter på är rätt sliten. Inget plastskydd, låset på traktorsidan har misshandlats till skrot. Har en mycket bättre liggande jag eventuellt tänkte modda för att använda istället. Men jag får se hur jag gör. Tack för input! 👍 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).