sön 31 okt 2010, 11:42#105121
nordtravare skrev:Minns den med fasa, kall, körde du 8 km hem efter att ha huggit hela dan var den svinkall .den gick i snön där man trodde det var omöjligt .Trampa myrar så att det frös var den bra till det skulle vattna upp i snön första gången .körde kors o tvärs efter älgar på myrar ,körde fasst so man fick hugga en stock och kedja fast i bandet och backa upp.reste i motlut om det var bra fäste.När banden gick av fick man binda ihop stockar på andra sidan och tippa upp den så det gick att laga bandet lika så vid punktering ."handbromsen" var bra om bakhjulet stog i en grop. Långa branta medlut blev det is båtten på där gick det fort som faen och slirade när man skulle upp .En gång for bandet av längst upp så vi fick rulla i hop det och rulla ned det .använd gripen till att hantera banden dom är tunga.På is drog dom inget utan for hur som helst otrevligast i sidolut Efter som det inte var styrservo fick man lära sig backa till skillnad mot nu.Kördes med ilonboggyvagnen som jag skrivit om i skogsvagntråden .Det kördes lass som var lika stora som 10-12 tons griplastar vagnarna på ställen som en vanlig 4wd inte skulle klara .Den kördes oftast av min morbror som hade det dödsförakt och den fullständiga hänsynslöshet som erfodrades för den körningen.Den tålde allt till o med en tipp när han lät den ligga och gå en bra stund .Grannen brukade elda under den när det var kallt och den inte ville starta .Det var lite lösryckta minnen från ungdomen med bOOxern .
Trevligt med gammla minnen...
Håller med dig i stort.
Bra ventilation har jag, här behövs ingen air-condition.
Går fram i stort sett överallt med band, över myrar mm. Tur att man inte har stenar för det gillar den inte med band på. Tar sig fram bättre än fyrhjulsdrivna och orkar otroligt mycket och seg som få. Tar lite diesel också
Tål det mesta, och lättskruvad.
Har nu fixat nytt elsystem med nytt kablage, lite nya instrument, och renoverat ratten.
Saknar traktometerkabeln svindyr hos OIE, får bli ev nästa års budget,
liksom det jag nu saknar det är servostyrning den är tungstyrd med gripen frammåt det kan jag lova....
Skall ha något att göra i vinter oxå..
hörs..
DSC00760 sk.JPG
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM