Verkstan

tipp till flaket på bilen...

27 inlägg 25422 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tipp till flaket på bilen...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94321 JAg funderar starkt på tippflak på pickisen, en transporter pickup, dubbelhytt... ja får lassa 1070kg på flaket å det är ganska mkt, å nu kör jag ved på flaket men det får man kasta av i dagens läge.. så nu funderar ja starkt på det att bygga tipp på eländet, ja ska ta reda på mer va sbp säger, men det finns bilar som har tipp iaf, så det borde finnas möjlighet, men då antar ja att det blir att regga ner lastvikten kan man tro...

Men grundtanken är iaf att göra en stödram under flaket så det håller lite bättre, sen en länk bak som på en tippvagn... längst fram under flaket sätts vanliga flaklås för att hålla fast flaket uunder färd....

Men sen kommer vi till det lite kluriga;)... Tippen... eller Ti´pp mekaniken, nått måste det ju vara, Elhydraulik... eller nått annat vettigt ekonomiskt system... å det är där ni kommer in, nån som har nå tips?...

En ja förklarade min idee för, sa att enklaste å lättaste systemet ja kunde tänka mej är att använda mej av en elvinsch å en "stake" framför flaket som på gamla traktor vagnar... det känns lite sådär, men kanske billigaste enklaste lösningen...

Det blir ju inte frågan om så stora lass, max 2m3 kapad/kluven ved, vikt? ja va väger en kubik rå men kapad björkved? å det räcker ju om det tippar så pass att man åtminstonde kan "kara" av veden utan att behöva kasta av den...

Å nu äre budget bygge som gäller!!! Blire för dyrt köper ja hellre en färdig bil Men då är vi uppe i typ 100 loppor...

Kram på er;)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

Torparn79  
#94326 leta reda på en skrotad bakgavellyft till exempelvis en brödbil (b-kortare)..
dom är ju el hydrauliska och ska väl ha lite kapacitet..

Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94334 Jag såg en VW med tipp på Blocket för ett tag sen och nu fanns det några större där.
http://www.blocket.se/kronoberg/Mercede ... ca=1_8&w=3

3-vägstipp, inspirationsbild.

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94347 jo ja spanar av blocket OFTA;)... å visst finns det grejjer... men dom kostar en del åxå, framför allt när man redan har en bil.... sen är dom oftast enkelhytt på dom bilar som har tipp... jag skulle helst vilja ha dubbelhytten kvar...
frågan är hur man löser hyrauliken, men torparn hade ju en bra ide som man kan kolla upp... men de kanske är dyra prylar de me...

   TS
Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

Torparn79  
#94354 bygg en sån här istället.. :mrgreen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S12XZ6NDXNA[/youtube]

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94364 problemet me släpet är körkortet... + att det blir ju inte enklare att ta sej in på trånga gårdar med ett sånt ekipage;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94405 Dragbilen var ju tuff i Torparn79´s inlägg.

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94893
nutte skrev:JAg funderar starkt på tippflak på pickisen, en transporter pickup, dubbelhytt... ja får lassa 1070kg på flaket å det är ganska mkt, å nu kör jag ved på flaket men det får man kasta av i dagens läge.. så nu funderar ja starkt på det att bygga tipp på eländet, ja ska ta reda på mer va sbp säger, men det finns bilar som har tipp iaf, så det borde finnas möjlighet, men då antar ja att det blir att regga ner lastvikten kan man tro...

Men grundtanken är iaf att göra en stödram under flaket så det håller lite bättre, sen en länk bak som på en tippvagn... längst fram under flaket sätts vanliga flaklås för att hålla fast flaket uunder färd....

Men sen kommer vi till det lite kluriga;)... Tippen... eller Ti´pp mekaniken, nått måste det ju vara, Elhydraulik... eller nått annat vettigt ekonomiskt system... å det är där ni kommer in, nån som har nå tips?...

En ja förklarade min idee för, sa att enklaste å lättaste systemet ja kunde tänka mej är att använda mej av en elvinsch å en "stake" framför flaket som på gamla traktor vagnar... det känns lite sådär, men kanske billigaste enklaste lösningen...

Det blir ju inte frågan om så stora lass, max 2m3 kapad/kluven ved, vikt? ja va väger en kubik rå men kapad björkved? å det räcker ju om det tippar så pass att man åtminstonde kan "kara" av veden utan att behöva kasta av den...

Å nu äre budget bygge som gäller!!! Blire för dyrt köper ja hellre en färdig bil Men då är vi uppe i typ 100 loppor...

Kram på er;)


Hej "slurfi" , klart du ska bygga tipp på trucken! , .. och någon skrev nåt om en bakgavel-lift :-) .. jag råkar ha 2- 3 st NYA "hesselman" 12-volts el-motorer liggande ... som jag vet just nu , och det är exakt samma motorer som används i t.e.x volvos boggielyft (men då 24-volt) , så el motorer för t.e.x Z-lyften finnes i just 12 -volts utförande :-)
(ev. kan det även finnas "slangbrottsventiler " ) , ett ventilpaket /boggielyft /lastbil borde funka , förutsatt att du kan byta ut magneterna till 12- volts :smile: d.v.s att där har du allt monterat och klart i en liten låda med inbyggd oljetank på ca: 4 - 8 liter ...så beroende på kolvens "area" kan det tänkas att du får öka tankvolymen (hyd olja ) ..
har haft samma ide länge ...men får aldrig tiiiid .., tänk va drygt ...att stå bredvid nån "japs-fjolla" som sopar snö ..och liksom "bara köra upp tippen " .. så snön glider av flaklocket :grin:

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95366 äre nån som vet hur elhydraulik funkar i praktiken?, är skillnaden att det är en elmotor (12V) som driver pumpen?... fick för mej att man kanske kan köpa en sån där billig skit hydraulklyv, typ clas ohlsons å montera bort el motorn(230v 1500w) å sen montera en vanlig startmotor typ där istället å sen nyttja kolven (50cm) (eller byta) å sen använda sej av ventilen osv... eller äre helt åt helvete tänkt? har sett sånna klyvar för under tusenlappen beggade, å nån gammal startmotor finns säkert liggande... kanske behövs extra batteri? va har ni för åsikter, den kommer ju inte köras mer än nån minut åt gången MAX tippa upp å sen ner, kanske 20-40 gånger per år...
haka inte upp er för mkt på hur ja beskriver, det är själva tanken, kanske krävs upp eller nerväxling av motorn eller så?!?!?!?

Nåja :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95385 Rätt så spännande idé faktiskt, spontant tänker jag att en startmotor från en riktigt liten bil skulle räcka.

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

Nolltax AB  
#95409 Enklast är givetvis elwinsch å en trissa.
Elhydraulik. Jag har det. lyfter 200 kilo på utsträckta åtta meter.
Elmotorn är på 2000 watt/12 volt.
Omräknat 166 amp....
Med ett par tända arbetslampor så säger det sug i kablaget....

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95418
Nolltax AB skrev:Enklast är givetvis elwinsch å en trissa.
Elhydraulik. Jag har det. lyfter 200 kilo på utsträckta åtta meter.
Elmotorn är på 2000 watt/12 volt.
Omräknat 166 amp....
Med ett par tända arbetslampor så säger det sug i kablaget....


:ugeek: just det , dubbla batterier på 110amp och en generator på 140 amp .... och en motor som inte stannar när man trycker på knapparna ...utan går snällt på 800 rpm **== :-bd

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

Nolltax AB  
#95423 Dubbelt batteri. Ett får koka hejvilt, det andra fulladdat, bortkopplat hoppar igång vid start....
Timmermännen var ett simpelt folk, greppade ej principen utan tömde batteriet.....

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95497
Nolltax AB skrev:Dubbelt batteri. Ett får koka hejvilt, det andra fulladdat, bortkopplat hoppar igång vid start....
Timmermännen var ett simpelt folk, greppade ej principen utan tömde batteriet.....


"nolltax AB" har dock ej så långt tänkt att man i applikationen ty ett tredje batteri kan bruka endast för detta ^:)^

Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

totte  
#95837
nutte skrev:äre nån som vet hur elhydraulik funkar i praktiken?, är skillnaden att det är en elmotor (12V) som driver pumpen?... fick för mej att man kanske kan köpa en sån där billig skit hydraulklyv, typ clas ohlsons å montera bort el motorn(230v 1500w) å sen montera en vanlig startmotor typ där istället å sen nyttja kolven (50cm) (eller byta) å sen använda sej av ventilen osv... eller äre helt åt helvete tänkt? har sett sånna klyvar för under tusenlappen beggade, å nån gammal startmotor finns säkert liggande... kanske behövs extra batteri? va har ni för åsikter, den kommer ju inte köras mer än nån minut åt gången MAX tippa upp å sen ner, kanske 20-40 gånger per år...
haka inte upp er för mkt på hur ja beskriver, det är själva tanken, kanske krävs upp eller nerväxling av motorn eller så?!?!?!?

Nåja :???:


Intressant ide! Borde funka, är ju billigt och enkelt och även om du tar en rätt liten motor så bör det bli bra ork, dom flesta av klyvarna drar ju minst 4 ton. 1500 W ger 125 A vid 12 V då gör du av med 1 Ah laddning på en halv minuts körning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).