Arbetskläder för skogen

Bra röjarbyxa.

33 inlägg 17723 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra röjarbyxa.

Skogshuggarn  
#9239 Förslag på en bra byxa för röjning under kommande sommardagar önskas.
Ska vara relativt tunn/smidiga/slitstarka och välventilerade så man får in "friskluft" och samtidigt bli av med lite fukt.
Gärna mod som även har "färdigt", resår att trä runt fotbladet för att hålla byxbenen kvar i kängorna.



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9240 Har inte testat,men såg att sibro sålde en form av benholkar med skydd i.
Då kan man ju ha tunna sommarbyxor under. Eller shorts för den som inte räds lite gran i grenen..

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9242 annars har ju husqvarna en röjarbyxa för dryga 700 något dyrt kanske men

den har skydd upp till knäna nån form av vaddering

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9246 Stihl eller Husqvarnas "midsummer brushcutter collection" 8),,,det är fråga?.
Stihl har oxå vadderat fram, men då var det ju frågan om hur bra det ventilerar "granen"?.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9253 jo det är väll en fråga? men husqvarnas har ju "bara" upp till knäna och sen tunt, har för mig att man kan öppna en dragkedja ibak för luftning
så det som blir imellan ibak på benet då är ett tunt nät bara

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9265 Slog till idag på Stihls nya Forestwear röjbyxa + jacka

Byxorna är vadderade framtill upp till knäna där man kan stoppa i knäskydd om man vill och har ventilation hävlvvägs nederom arslet bak på bägge benen.
Resten av tyget är i relativt tunn canvas/polyester/bomull som dessutom är "teflonbehandlat" mot regn.
Känns helt ok tom som "fritidsbyxa", men i morgon blir det ut i röjskogen för test i "skarpt läge".

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9270 okej :) vad kosta byxa+jacka med moms?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9273 Landade på 1100:- inkl moms och viss rabatt för hela stället.
Gå in på Stihls´s hemsida och sök på röjbyxor (de med reflex längst ner på vardera benet) samt sommar/röj-jacka om du vill kolla närmare.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9274 Skogshuggarn du håller väl inte på att bli en Stihl man ???
:cry:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9275 ska kolla,

Edit: kollade, och det såg väll bra ut, men jag är lite mer åt Hva hållet, jag köpte ett par äldre röjjacka/byxor från hva, via blocket, en gubbe som köpt in men aldrig använde

Ser inte lika modernt ut som det nya, men det funkar och gör sitt "jobb" dvs skydda mot stenskott o dyl, skulle ja köpa nytt blir de nog hva

kipp har du Hvas röj ställ?


En till fråga kipp, Har du använt hvas 3 sockssystem eller deras 2skikts underställ?

funderar på ivarjefall 2skikts understället

jag ska i vinter testa mina vattensulor med enbart strumpor, blir kul att se om jag får skälla på han som sålde dom eller om hans ord att man kan gå i strumpor i stövlar i 40- och endå hålla fötterna varma

nackdelen med sulorna är att även benen blir varma iom att dom ökar blodcirkulationen djävulskt mycket

så dom har jag tagit ur dojjorna nu på sommaren, ska införskaffa fler par funktionssockor te vintern, jag blev svettig i mina vinterkängor med sulorna ivarjefall

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9276 Har inget röjställ, det lilla jag röjer sker i fristads snickar byxor :)
kör med ullsockor i kängorna/stövlarna året om !!
undetställen jag har kommer från stadium, men det lutar till att köpa ett termoswed underställ från skogma till hösten, verkar fina grejer :)

Sulor (fotbäddar) i skorna är från aktiv ortoped teknik, och är en avjutining av min fot även det fina gejer, kan jag varmt rekomendera om ni har lite problem med fötterna !!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9277 Okej ^^
jag körde också med fristads nu idag, ville inte skita ner röjbyxan för å prova trimmern lite :)

ojj... blir de inte varmt med ullsockar året om?

hur tycker du understället från stadium funkar?

skulle vilja köpa nått sånt istället för den vanliga t-shirten som blir dyngsur o kall nu när man jobbar eller hugger i värmen

Jo kan också rekommendera gjutna sulor, hade problem med fötterna förr, gick dit och fick det gjutet, skit härligt, har bara ett problem nu, hur jag ska göra med sandaler, har för mig man kan gå till kliniken där och ( i mitt fall ohlmed) och få sandaler med ens egna sula, dock tror ja det är dyrt :(

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9278 underställen funkar fint !
och så är dom billiga så kan man ha några uppsättningar av dom att går runt på :)

Ja, det kanske kostar en del med sulorna, jag har dom på ordination av läkare så jag vet inte vad dom kostar faktiskt ?!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9280 skulle fått via ordination av läkare, men hade tydligen inte tillräcklig smärta för å få dom betalda, så fick punga ut 1500 för sulorna(inga skor bara iläggs sulor)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9314
swe#kipp skrev:Skogshuggarn du håller väl inte på att bli en Stihl man ???
:cry:



Du kan sova lugnt, Kipp :lol:

Men faktum är, att jag tycker att Stihl har bättre produkter på klädsidan än vad HVA har, och dessutom är prisskillnaden rätt så stor mellan fabrikaten.

Har fö kört mitt första 8 timmarspass i röjskogen idag med mitt nya röjarställ och är nöjd med kläderna såhär långt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).