Skotare

Hämta virke när det är brant

9 inlägg 5020 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hämta virke när det är brant

mrme  
#91843 Vem kommer längst skördaren eller skotaren??
Hur svårt lätt är det att ta sej lika långt som skördaren å vad kör ni med/ vad har ni före er.

Har kört ponsse beaver å hade en valmet 860 2005 efter å de är inte så många gånger på 3 år som inte skotaren kommit upp där ja kört upp.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hämta virke när det är brant

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91845 Gremo 1050H har vi som hugger och Gremo 1050F som vi skotar med, iom det är samma chassi i stortsett och lika många hjul så klättrar vi ganska lika. Har vi kedjorna fram på vagnen och fram på traktorn på skotaren så klättrar vi fram nästan överallt.

Användarvisningsbild

Re: Hämta virke när det är brant

skogsjan695xl  
#91909 Det boror lite på vad det är för maskiner, en skördare med balanserade boggilådor tar sig längre än en skotare utan balanserade.
Vi hade stora problem med 890in att ta oss upp efter en 1470D som högg före oss, trotts dragande band runt om, skördaren gick också med band.

810an som jag kör nu tar sig längre och klättrar bättre än skördaren vi kör efter, Valmet 901.2.

Användarvisningsbild

Re: Hämta virke när det är brant

masterchief  
#91971 5005an klättrar längre än F12orna.
Lustigt nog går bojsänket längre i mossarna med har man fått på skallen för :lol:

Avatar Fallback

Re: Hämta virke när det är brant

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91984 Med dom olika skördare jag kört, t.ex 1270,911,580 tycker jag de varit ungefär lika: absolut förbjudet att diffa uppför, då har skotarn ingen chans, men annars har de oftast gått bra. sen kan man ju va snäll å mata dom sista högarna nedanför sig så skotarn inte behöver allra högst upp. Snällast mot skotarn var nog 580 som kunde åka varsomhelst å lägga fram virke..

Avatar Fallback

Re: Hämta virke när det är brant

novis??  
#92030 1710 klättrar bra mycket bättre än 1470in ponnse buffalo den kör vi bara på mon med :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hämta virke när det är brant

skogsjan695xl  
#92044
novis?? skrev:1710 klättrar bra mycket bättre än 1470in ponnse buffalo den kör vi bara på mon med :mrgreen:


1710an har ju kraftigare drivlina också, 1470in har ju fått drivlinan från 1410an så den borde ju klättra bättre.

Sen är det ju lite olika om man har en 6 eller 8hjulig skotare och om man backar eller kör framåt, lite lass eller kör i tomma.

Avatar Fallback

Re: Hämta virke när det är brant

Blizzarden  
#100327
skogsjan695xl skrev:
novis?? skrev:1710 klättrar bra mycket bättre än 1470in ponnse buffalo den kör vi bara på mon med :mrgreen:


1710an har ju kraftigare drivlina också, 1470in har ju fått drivlinan från 1410an så den borde ju klättra bättre.

Sen är det ju lite olika om man har en 6 eller 8hjulig skotare och om man backar eller kör framåt, lite lass eller kör i tomma.




1710 och 1470 har väl samma drivlina??

Avatar Fallback

Re: Hämta virke när det är brant

novis??  
#100337
Blizzarden skrev:
skogsjan695xl skrev:
novis?? skrev:1710 klättrar bra mycket bättre än 1470in ponnse buffalo den kör vi bara på mon med :mrgreen:


1710an har ju kraftigare drivlina också, 1470in har ju fått drivlinan från 1410an så den borde ju klättra bättre.

Sen är det ju lite olika om man har en 6 eller 8hjulig skotare och om man backar eller kör framåt, lite lass eller kör i tomma.




1710 och 1470 har väl samma drivlina??

joo men det var så självklart att ja inte örka svara i maj :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).