lör 05 sep 2026, 21:44#916194Skogsfrost skrev:Kanalen PlugLot ägs av en finsk kille som gör många fina videor.
Jag har fått för mig att han skotar mycket i Norra Sverige.
Kevätauringon ensisäteet | JD 1910G |
Trevlig video på en luttrad skotarförare.
örjar lastningen i bakändan av hygget.
Hade lite svårt i början att hänga med i hur han sorterar på marken. Uppenbarligen skiljer han på gran och tall. Han tar med sig klentimmer tall som han placerar ut med stöttorna för att lätt kunna plocka ur vid avlägget.
Ett par gånger så lyfter han på 1–2 stockar för att sedan hämta 1–2 stockar till på samma plats. Han skulle kunna ha lgt ihop till en grip i stället för att lyfta 2 gånger
Avlastningen var i det närmaste "school book". Han började avlastningen på utlagt underlag nere vid marken. Byggde sedan en flack lutning på vältan och byggde mest hela tiden en "svacka" där han placerade knippena. Elegant sorterade han ur klentimmerstockarna.
Hade en liten fadäs med "storhetsvansinnet" när han tappade greppet på en överfull grip.
Man kunde se hur effektiv IBC:n är vid krankörningen. Utskjutet har prioritet framför vipparmen. Tittar man hela tiden på vipparmsrörelserna så kan man se att de är minimala. Så klart gör dubbelutskjutet en fantastisk nytta.
Önskar att de som gör såna här videor kommenterar varför de fattar vissa beslut under lastningen och lossningen
Jag ger 9 av 10 möjliga. Bonuspoäng för kameraplaceringen på taket av den svängbara hytten
Man lär så länge man undervisar...
//Per A