Jag arbetar själv inom skog och maskin och har under en tid byggt ett eget system som heter JobbLogg. Tanken från början var att få ett enklare verktyg för mitt eget arbete, men projektet har vuxit och jag funderar nu på att göra det tillgängligt för fler inom skogsbranschen.
JobbLogg är tänkt som ett samlat arbetsverktyg för skogsentreprenörer och maskinförare.
I dagsläget arbetar jag bland annat med:
Tidsrapportering – registrera jobb, timmar, material och få underlag för fakturering.
Forest – kartor och planering i skogen, registrering av vägar, stickvägar, markeringar m.m.
Aptering – mät stocken i fält och få förslag på lämplig kapning utifrån valda prislistor.
Prislistor – möjlighet att välja mellan olika virkesköpares prislistor och låta apteringen jämföra alternativen.
Historik och dokumentation från arbetet.
Support direkt i JobbLogg, där användaren kan kontakta mig.
Det som jag framför allt försöker göra annorlunda är att bygga systemet utifrån hur arbetet faktiskt fungerar ute i skogen, istället för att göra ett stort administrativt system som är krångligt att använda från telefonen eller maskinen.
Apteringsdelen är något jag utvecklar mycket just nu. Tanken är exempelvis att man anger trädslag och stockens mått och att JobbLogg jämför de prislistor man valt och visar vilka godkända kapningar som ger bäst beräknat värde. Kvalitetsbedömningen görs fortfarande av föraren/huggaren – programmet ska vara ett beslutsstöd, inte ersätta den bedömningen.
Jag söker gärna kontakt med skogsentreprenörer, skördarförare, skotarförare och andra som arbetar praktiskt inom skogen och som skulle kunna tänka sig att prova JobbLogg.
Jag är också väldigt intresserad av synpunkter:
Vad skulle ett sådant här program behöva kunna för att ni faktiskt skulle vilja använda och betala för det i ert dagliga arbete?
Jag utvecklar JobbLogg löpande, så bra idéer och önskemål kan faktiskt hamna direkt i programmet.
Är någon intresserad av att testa eller vill veta mer är det bara att skriva här eller skicka ett meddelande.
för att testa det kan ni skapa användare här https://jobblogg2-hr4p.vercel.app/kom-igang
/ Elia
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto