Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Liini skrev:Jag ser i manualen att den har en funktion som värmer batteriet så att man ska kunna ladda utan att skada batteriet fast det är kallt ute. Det är ju jättebra!
Tralsmo skrev:Va är de för typ av batteri i maskinen?
Såvitt ja lärt mig på vanliga maskinbatteri så skadas dom inte av att laddas när de är kallt.
The number one rule when it comes to cold-weather charging is not to charge your batteries when the temperature falls below freezing without reducing the charge current. ... Most lithium-ion batteries will be permanently damaged when charging them in below-freezing temperatures
Liini skrev:Tralsmo skrev:Va är de för typ av batteri i maskinen?
Såvitt ja lärt mig på vanliga maskinbatteri så skadas dom inte av att laddas när de är kallt.
Det är litiumjon-batterier i den. Vad jag vet är det samma typ som den vanliga typen för elfordon och det mesta andra.
Det finns många stället på nätet där det uppges att det kan vara skadligt att ladda batterierna när dom är under 0 grader C, och att batterierna kan behöva värmas och laddningen anpassas. (Jag har inte själv någon kunskap.) Tex:
https://www.relionbattery.com/knowledge ... ld-weatherThe number one rule when it comes to cold-weather charging is not to charge your batteries when the temperature falls below freezing without reducing the charge current. ... Most lithium-ion batteries will be permanently damaged when charging them in below-freezing temperatures
https://electronics.stackexchange.com/q ... -harm-them
Tralsmo skrev:Ja ja vet inte hur de ligger till men intressant å få reda på.
Tralsmo skrev:Frågan är om lithiumjon är desamma?
Batteriet i Can-Am Outlander Electric är ett vätskekylt **litiumjonbatteri med NMC-kemi (Nikel-Mangan-Kobolt)**.
Några tekniska detaljer kring batteripaketet:
* **Spänning:** Systemet jobbar med en högspänningsarkitektur på **350 V**.
* **Kapacitet:** **8,9 kWh** brutto.
* **Vätskekylning:** Hela drivsystemet (batteripack, växelriktare/inverter och den inbyggda laddaren) är vätskekylt. Det gör att batteriet hålls i rätt arbetstemperatur både under hård belastning i skogen och vid snabbladdning.
**Varför NMC?**
NMC är standardvalet i fordonsbranschen när man vill ha hög energidensitet på en begränsad yta. I en ATV, där man inte har plats för ett skrymmande LFP-batteri (litiumjärnfosfat), ger NMC mesta möjliga kapacitet per kilo och kubikdecimeter. NMC presterar dessutom avsevärt bättre än LFP i minusgrader och sträng kyla, vilket är en klar fördel för en maskin som ska användas året runt i vårt nordiska klimat.
jörgent skrev:Mycket spännande koncept!
En liten fundering dock: hur låg är den? På bild ser den den ut att ha mycket lite markfrigång vilket ju ställer till stora problem om man ska använda den offroad i skogen
JAndersson skrev:Frågade Google Gemini gällande batteriet
**Vätskekylning:** Hela drivsystemet (batteripack, växelriktare/inverter och den inbyggda laddaren) är vätskekylt.
Liini skrev:JAndersson skrev:Frågade Google Gemini gällande batteriet
**Vätskekylning:** Hela drivsystemet (batteripack, växelriktare/inverter och den inbyggda laddaren) är vätskekylt.
Vätskekylningssystemet är förmodligen det som också värmer batteriet vid laddning vid låga temperaturer, och kyler batteriet vid laddning i höga temperaturer.
Det gör säkert en massa nytta. Men det blir ju också en till grej som kan gå sönder och behöva service.
addwiley skrev:Electric 6x6 ska eventuellt visas för återförsäljarna under tidig höst.
addwiley skrev:Electric 6x6 ska eventuellt visas för återförsäljarna under tidig höst.