ATV och UTV i skogen

Can-Am Outlander Electric

39 inlägg 3243 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Can-Am Outlander Electric

Liini  
#913893Jag ser i manualen att den har en funktion som värmer batteriet så att man ska kunna ladda utan att skada batteriet fast det är kallt ute. Det är ju jättebra!

1784991488_screenshot_from_2026-07-25_16-57-33.jpg

Bengtssons

Tralsmo  
Liini skrev:Jag ser i manualen att den har en funktion som värmer batteriet så att man ska kunna ladda utan att skada batteriet fast det är kallt ute. Det är ju jättebra!

1784991488_screenshot_from_2026-07-25_16-57-33.jpg

Va är de för typ av batteri i maskinen?

Såvitt ja lärt mig på vanliga maskinbatteri så skadas dom inte av att laddas när de är kallt.
Problemet är att dom inte laddas fullt när de är kallt.
Dom uppnår inte full kapacitet alltså vid laddning i kyla alltså.

Är de här olika på olika typer av batteri är ju de intressant att veta.

Användarvisningsbild

Liini  
Tralsmo skrev:Va är de för typ av batteri i maskinen?

Såvitt ja lärt mig på vanliga maskinbatteri så skadas dom inte av att laddas när de är kallt.

Det är litiumjon-batterier i den. Vad jag vet är det samma typ som den vanliga typen för elfordon och det mesta andra.

Det finns många stället på nätet där det uppges att det kan vara skadligt att ladda batterierna när dom är under 0 grader C, och att batterierna kan behöva värmas och laddningen anpassas. (Jag har inte själv någon kunskap.) Tex:

https://www.relionbattery.com/knowledge ... ld-weather

The number one rule when it comes to cold-weather charging is not to charge your batteries when the temperature falls below freezing without reducing the charge current. ... Most lithium-ion batteries will be permanently damaged when charging them in below-freezing temperatures

https://electronics.stackexchange.com/q ... -harm-them

Edit: Men kanske är det standard att batteriladdare kör långsammare och värmer batteriet när det är kallt? Så kanske är det i praktiken så som Tralsmo säger?
Senast redigerad av Liini lör 25 jul 2026, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Tralsmo  
Liini skrev:
Tralsmo skrev:Va är de för typ av batteri i maskinen?

Det är litiumjon-batterier i den. Vad jag vet är det samma typ som den vanliga typen för elfordon och det mesta andra.

Det finns många stället på nätet där det uppges att det kan vara skadligt att ladda batterierna när dom är under 0 grader C, och att batterierna kan behöva värmas och laddningen anpassas. (Jag har inte själv någon kunskap.) Tex:

https://www.relionbattery.com/knowledge ... ld-weather

The number one rule when it comes to cold-weather charging is not to charge your batteries when the temperature falls below freezing without reducing the charge current. ... Most lithium-ion batteries will be permanently damaged when charging them in below-freezing temperatures

https://electronics.stackexchange.com/q ... -harm-them

Ja ja vet inte hur de ligger till men intressant å få reda på.

Såvitt ja förstått me lithium så klarar dom å hålla energin längre utan å ladda ur. Edit: utan å användas alltså.
Frågan är om lithiumjon är desamma?

Vanliga blybatterier (våta) mår ju bättre av att förvaras i kyla (om dom är ordentligt uppladdade) men håller energin dåligt i kyla.

Användarvisningsbild

Liini  
Tralsmo skrev:Ja ja vet inte hur de ligger till men intressant å få reda på.

Jag har inte helt koll. Jag håller på och läser på. Kanske är det så att det är standard att laddare har funktion för att ladda långsammare och kanske värma batteriet. Så att det är så som du säger att det går bra, men bara går långsammare.
Tralsmo skrev:Frågan är om lithiumjon är desamma?

Ja, "litium" är bara en kort "lithiumjon" när det gäller batterier. Är jag 99 % säker på. Men kanske finns det lite olika sorts litiumjon-batterier.

Användarvisningsbild

JAndersson  
#913929Frågade Google Gemini gällande batteriet
Batteriet i Can-Am Outlander Electric är ett vätskekylt **litiumjonbatteri med NMC-kemi (Nikel-Mangan-Kobolt)**.
Några tekniska detaljer kring batteripaketet:
* **Spänning:** Systemet jobbar med en högspänningsarkitektur på **350 V**.
* **Kapacitet:** **8,9 kWh** brutto.
* **Vätskekylning:** Hela drivsystemet (batteripack, växelriktare/inverter och den inbyggda laddaren) är vätskekylt. Det gör att batteriet hålls i rätt arbetstemperatur både under hård belastning i skogen och vid snabbladdning.
**Varför NMC?**
NMC är standardvalet i fordonsbranschen när man vill ha hög energidensitet på en begränsad yta. I en ATV, där man inte har plats för ett skrymmande LFP-batteri (litiumjärnfosfat), ger NMC mesta möjliga kapacitet per kilo och kubikdecimeter. NMC presterar dessutom avsevärt bättre än LFP i minusgrader och sträng kyla, vilket är en klar fördel för en maskin som ska användas året runt i vårt nordiska klimat.

jörgent  
#913933Mycket spännande koncept!
En liten fundering dock: hur låg är den? På bild ser den den ut att ha mycket lite markfrigång vilket ju ställer till stora problem om man ska använda den offroad i skogen

Användarvisningsbild

Åhser  
jörgent skrev:Mycket spännande koncept!
En liten fundering dock: hur låg är den? På bild ser den den ut att ha mycket lite markfrigång vilket ju ställer till stora problem om man ska använda den offroad i skogen

Markfrigången är 30.5cm och den kommer som standard med bukskydd.
Jag köpte även till extra ”A-arm skydd” och skydd under fotplattorna, kanske inte helt nödvändigt beroende på hur man tänkt använda den.
Knäppte en snabb bild nu, kan ta fler bättre bilder senare om någon är nyfiken.

Om man behöver ännu bättre markfrigång så går det antagligen att sätta på större hjul.

Den fungerar fantastiskt fint i terrängen som den är, det är otroligt trevligt att alltid ha fullt vrid i låg hastighet utan att behöva varva.
Senast redigerad av Åhser sön 26 jul 2026, 10:58, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Liini  
JAndersson skrev:Frågade Google Gemini gällande batteriet
**Vätskekylning:** Hela drivsystemet (batteripack, växelriktare/inverter och den inbyggda laddaren) är vätskekylt.

Vätskekylningssystemet är förmodligen det som också värmer batteriet vid laddning vid låga temperaturer, och kyler batteriet vid laddning i höga temperaturer.

Det gör säkert en massa nytta. Men det blir ju också en till grej som kan gå sönder och behöva service.

Användarvisningsbild

Liini  
#913944Info och länkar om Can-Am Outlander Electric:

Specifikationer:

MOTOR

Type 47 hp / 53 lb-ft, ROTAX® E-POWER, Liquid-cooled
Power Peak: 47 hp (35 kW), Continuous: 27 hp (20 kW)
Torque Motor Peak: 53 lb-ft (72 Nm), Continuous: 21 lb-ft (28 Nm)
Top Speed High gear: 50 mph (80 km/h), Low gear: 28 mph (45 km/h)
BATTERY

Battery Type Integrated, lithium-ion
Battery Operating Temperature Range From -20°C to 40°C
Battery Capacity 8.9 kWh
Cooling System Liquid-cooled: Battery, inverter and on-board charger, Integrated AC heater for charging at low temperature
Estimated Range (when fully charged) Tested in. accordance with WMTC*: 50 miles (80 km), Average utility range*: 31 miles (50 km)
Feature Regen braking with 3 levels of adjustment
Charger On-board charger 6.6 kW Level 2 (compatible with level 1 charging)
Connector Type Type 1 J1772 with integrated LED light
Charging Time Level 2 (240 V) 50 min (20–80%), 1 hour 30 min (0–100%)
Charging Time Level 1 (120 V), 3 hours 10 min (20–80%), 5 hours 15 min (0–100%)
DRIVETRAIN

Transmission L / N / H / P Reverse activated via start button
Drive Train Selectable 2WD / 4WD with Visco-Lok† QE auto-locking front differential
Driving Assistance Work / Standard / Sport modes, Speed limiter
Power Steering Tri-Mode Dynamic Power Steering (DPS™)
SUSPENSIONS

Front Suspension Double A-arm 9.75″ (24.8 cm) travel
Front Shocks Twin-tube
Rear Suspension Double A-arm 10.25″ (26 cm) travel
Rear Shocks Twin-tube
TIRES & WHEELS

Front / Rear Tires XPS Recon Force 26 x 8/10 x 14″
Wheels 14″ cast-aluminum
BRAKES

Front Dual 214 mm disc brakes with hydraulic twin-piston calipers
Rear Single 214 mm disc brake with hydraulic twin-piston caliper
DIMENSIONS & CAPACITIES

Estimated Dry Weight** 398 kg
L x W x H 220.2 x 120.9 x 122 cm
Wheelbase 134.5 cm
Ground Clearance 30.5 cm
Seat Height 96.7 cm
Rack Capacity Front: 54.4 kg, Rear: 109 kg
Storage Capacity 34 L
Towing Capacity 830 kg
FEATURES

Gauge 5 in. colored display
DC-DC Converter Continuous 500W (at all speeds including at idle)
Instrumentation Phone charger with 1xUSB-A and 1xUSB-C outputs
Ignition RF Digitally Encoded Security System (D.E.S.S.™)
Lighting LED headlights and taillights, LED signature, LED POD light
Winch N/A
Seat Standard
Handlebar Standard
Protection Front and rear bumpers, Full skid plate
Hitch Type 2 in. hitch receiver

Tillverkarens hemsida: https://can-am.brp.com/off-road/se/sv/m ... ctric.html

Manual: https://www.operatorsguides.brp.com/readguide/14305

Recension som verkar vettig: https://4ridersmag.com/2026-can-am-outl ... test-drive

Video som visar den av en karl som verkar sympatisk:

Användarvisningsbild

Åhser  
Liini skrev:
JAndersson skrev:Frågade Google Gemini gällande batteriet
**Vätskekylning:** Hela drivsystemet (batteripack, växelriktare/inverter och den inbyggda laddaren) är vätskekylt.

Vätskekylningssystemet är förmodligen det som också värmer batteriet vid laddning vid låga temperaturer, och kyler batteriet vid laddning i höga temperaturer.

Det gör säkert en massa nytta. Men det blir ju också en till grej som kan gå sönder och behöva service.

Man vill absolut ha bra temperaturhantering/styrning på en sådan här maskin. Redan nu på sommaren så ser jag att den värmer batteriet vid laddning, när det blir minusgrader så skulle det gå väldigt trögt att ladda utan värmning.

TS
Användarvisningsbild

Åhser  
#914366Kort film som visar konstruktionen:

Den har hög och lågväxel, vilket nästan känns lite onödigt.
Den känns nästan lika stark på båda, man hör dock lite mer ljud från drivningen på låg och den är lite mindre känslig på gasen, men det kan också lösas genom körläge ”work”.
Fyrhjulsdriften är tagen rakt av från förbränningsmotor-Can-Am, välbeprövat och fungerar bra. Ett intressant alternativ hade varit att ha en andra motor fram och skippa kraftöverföringen. Det hade kanske kunnat minska servicebehoven ytterligare (transmissionsoljan ska bytas efter ett år).
Backen läggs i genom att trycka på en knapp som vänder riktning på motorn, mycket smidigt.
Kylning/värmning av batteri har jag inte märkt mycket av än, kan bara säga att det är en jävla skillnad att köra elektriskt en riktigt varm dag då man slipper sitta på en motor som värmer underifrån. 😎

TS

addwiley  
#914554Electric 6x6 ska eventuellt visas för återförsäljarna under tidig höst.

Användarvisningsbild

Åhser  
addwiley skrev:Electric 6x6 ska eventuellt visas för återförsäljarna under tidig höst.

Spännande att se vad Can-Am hittar på med 2027-modellerna, förhoppningsvis fler olika elektriska…
De andra stora tillverkarna borde rimligtvis haka på också.

Jag försökte göra en liten video för att illustrera hur den är att köra i skogen.
Vet inte om det framgår riktigt, men det är uppför och en hel del sten, stubbar och grot.

TS
Användarvisningsbild

Åhser  
addwiley skrev:Electric 6x6 ska eventuellt visas för återförsäljarna under tidig höst.

BRP hade sin höstlansering av 2027 års modeller i natt svensk tid.
Inget nytt elektriskt där annat än en mindre prisökning och möjligen några nya färger (om de kommer till Sverige).
https://can-am.brp.com/off-road/ca/en/m ... ctric.html

TS
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).