Skördare

Rottne h8 vs sampo hr46 fördelar nackdelar

8 inlägg 160 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Rottne h8 vs sampo hr46 fördelar nackdelar

Anton Berglund  
#913386Hej
Nyfiken på vad ni som kört båda tycker. Om ni fick välja mellan Rottne H8 och Sampo 46 – vilken hade ni valt och varför? 😊

TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne h8 vs sampo hr46 fördelar nackdelar

Fredrik Reuter  
#913389Min bild: två bra och tekniskt i mångt och mycket likvärdiga beståndsgående gallringsskördare. Hade jag stått inför valet så hade jag valt utifrån terräng. Jag kan vara färgad såklart, kört H8 i 4 år för länge sedan, men börjar det bli terräng så är nivelleringen guld - både sidledes och uppåt/nedåt.

Västra värmland där jag körde oftast så är H8 bäst enligt mig. Har du mer "slättland" att jobba i, ja då kan nog Sampon vara en bra kandidat.

Användarvisningsbild

Anton Berglund  
#913391Tack för ditt svar! När du körde H8, vilka driftstopp eller vanliga problem hade du? Var det något som återkom, eller fungerade den mest problemfritt?

TS

Axl  
#913411Hur stor prisskillnad är det mellan de två? I min värld borde sampon vara billigare och det kan ju vara en fördel.

Användarvisningsbild

Williamm  
#913414Sampon är lättare, vilket är bra när det är blött.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Anton Berglund skrev:Tack för ditt svar! När du körde H8, vilka driftstopp eller vanliga problem hade du? Var det något som återkom, eller fungerade den mest problemfritt?

Det är nog inte jämförbart då jag körde en H8b (tror jag) från 2009. Mycket har säkert hänt. Men, saker gick ju sönder såklart, mest aggregatet. Körde 7500h tror jag och aggregatet tar mest stryk. En sågmotor, x antal kvistknivskolvar, ett par matarvalsmotorer, ett mäthjul och några sensorer till längd och diameter och ett gäng med slang såklart. Samt en nivelleringskolv.

Fördelen är att reservdelarna är, eller var, ganska billiga. Dels är de små och sedan hade ju Rottne sitt utbytessystem. Men jag tror Sampo kan vara skaplig billig på reservdelar också.

alias  
Williamm skrev:Sampon är lättare, vilket är bra när det är blött.

Men borde man inte kunna dra upp pendelarmarna så att H8:an fördelar över en del av sin vikt från hjulen och ut på bukplåten om det är blött och dålig bärighet?

Hur man sen ska lösa skotningen är ett senare problem...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Williamm  
alias skrev:
Williamm skrev:Sampon är lättare, vilket är bra när det är blött.

Men borde man inte kunna dra upp pendelarmarna så att H8:an fördelar över en del av sin vikt från hjulen och ut på bukplåten om det är blött och dålig bärighet?

Hur man sen ska lösa skotningen är ett senare problem...

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Om det är slätt och fint så går det kanske att göra så.
Jag har försökt göra så med egolog men jag har inte fått det att funka så bra.

Skotere: 8hjulig och storleken mindre med bärande band.
Sen vill man kanske ibland köra spökslag med skördaren genom surhål, då spelar vikten in, annars är ju skotaren såklart såklart begränsningen för bärigheten före skördaren.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).