Bilar

Minipickuper och deras tillkortakommanden.

23 inlägg 998 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Minipickuper och deras tillkortakommanden.

Williamm  
#911651Skapar en ny tråd så jag inte besudlar Slirfis tråd med mina frågor och undringar jag började grunna på, som dök upp
när jag läste i tråden Williamm - Fullsize Pickup by Slurfi

Fortsätter i morgon
/William.

TS
Användarvisningsbild

Re: Minipickuper och deras tillkortakommanden.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:Skapar en ny tråd så jag inte besudlar Slurfis tråd om Full Size

Tack, vad hade du fundering om minipickisar?

Användarvisningsbild

Williamm  
#911703Funderade på om jag behöver höja Amaroken och i så fall hur mycket.

Just nu är lägsta punkten 20cm frigång under framvagnen, under diffen på bakaxeln är det 30cm (med 30" hjulen som är på nu).

Många höjningskitt skriver att de höjer 25 till 30mm, det tyckte jag lät lite väl lite så jag blev konfus.
Hittade ett Tyskt Amarokforum så jag fastnade i att läsa på där, tar lite längre tid att läsa på tyska...
Tydligen är det något med geometrin där fjäderbenet fram sitter som gör att 25mm höjning blir ca 5cm högre bil fram ändå.
Bak är de redan 40mm högre än fram 20mm räcker för att hålla den rak när man höjer fram.

Men när man ändå håller på vill jag helst göra det bra och byta stötdämparna också och inte bara köra spacers och då blir det nog lite väl dyrt.
De bra kiten byter fjäderben med stötdämpare och högre fjädrar fram samt längre stötdämpare bak och spacers. De finns klosskitt också men det känns lite b.

Hittade också en bra lista på vilka däck som passar utan att höja tills vidare. Den har största möjliga hjul på nu men på 20" fälgar.
Jag vill gärna skaffa riktiga dubbdäck men med mer sidovägg (mindre fälg samma totala höjd på däck med fälg), jag tror det skulle vara bättre på dåliga vägar och lätt terräng.

Tyvärr är utbudet skralt till de original 19" fälgar jag fick med så det blir nog att skaffa både däck och fälg, troligen 18"

De är dock mest funderingar om det blir av återstår att se, den går ju bra att köra som den e..
Några ändringar kommer det säkert att bli, jag har beställt långlådor till flaket så jag får bättre ordning.
Så om inte annat blir det uppdatering på det.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#911704”Minipickisar” har en mängd ”tillkortakommanden” varav köregenskaperna på grund av bladfjädrar bak är den mest framträdande..🙃 står man på enbart en liten aning för hårt och överraskas av täta potthål eller en tvättbräda i en skarp kurva så flyter bakvagnen iväg likt Bambi på is..😳 I övrigt kan den stela bakaxeln leda till rent löjligt pinsamma fastkörningar på modeller som saknar diffspärrar..😂

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:”Minipickisar” har en mängd ”tillkortakommanden” varav köregenskaperna på grund av bladfjädrar bak är den mest framträdande..🙃 står man på enbart en liten aning för hårt och överraskas av täta potthål eller en tvättbräda i en skarp kurva så flyter bakvagnen iväg likt Bambi på is..😳 I övrigt kan den stela bakaxeln leda till rent löjligt pinsamma fastkörningar på modeller som saknar diffspärrar..😂

Rak bakaxel har de flesta pickuper oberoende a storlek. Diffspärr har jag,

TS
Användarvisningsbild

1780384426_toyot-pickup-hilux-dual-shock-tower.jpg

Håller med om att bakaxeln kan hoppa ganska vilt på guppiga vägar om man har slitna stötdämpare,
det har väl mest att göra med att bakaxeln är en rejält tung manick.
Det har nog inte så mkt att göra med om man har luftfjädring, spiraler eller blad.
På jänkare brukar det ibland vara dubbla eller trippla stötdämpare och det finns
även till Toyota Hilux och liknande, både till framvagn och bakvagn.

Användarvisningsbild

1780384885_skaermbild_2026-06-02_092101.jpg

2" för 1300kr, nog kan det väl vara värt att prova?

Användarvisningsbild

Williamm  
Slurfi skrev:
1780384426_toyot-pickup-hilux-dual-shock-tower.jpg

Håller med om att bakaxeln kan hoppa ganska vilt på guppiga vägar om man har slitna stötdämpare,
det har väl mest att göra med att bakaxeln är en rejält tung manick.
Det har nog inte så mkt att göra med om man har luftfjädring, spiraler eller blad.
På jänkare brukar det ibland vara dubbla eller trippla stötdämpare och det finns
även till Toyota Hilux och liknande, både till framvagn och bakvagn.

Tack för tipsen!
Min Amarok tenderar att hoppa ut på en del ställen så stötdämparna kanske börjar blir dåliga.

Slurfi skrev:
1780384885_skaermbild_2026-06-02_092101.jpg

2" för 1300kr, nog kan det väl vara värt att prova?

Jag har en 2013års modell, äkta Tysk ingen brandad ford...
Av någon orsak är jag lite skeptisk till klossar dock.

https://lastatungt.se/fjadringssatser/h ... -2010-2016
Funderade på något sådant kit, är inte helt oöverkomligt pris när man tänker efter. Om jag bestämmer att jag behövt byta stötdämpare i vilket fall som...

Just nu har jag svårt att hitta en 17x8 5x120 fälg som jag inte tycker är ful för under 2000kr
Egentligen gillar jag dirt at D42, lika de D05 jag har just nu och jag är rädd för att ändra utseendet jag vant mig med för mycket.
Men de finns bara i 17x9 (av vad jag kan hitta).
Däck vill jag ha Nokian dubb 265/70 17" och vad jag kunnat hitta så passar de inte på en 9" bred fälg, men jag ska kolla med min däckhandlare, man ska inte lita för mycket på internet.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#911853Min Ranger har ”hoppat som en loppa” sen den var ny..🤠 första gången jag uppmärksammade att Rangern åtminstone olastad är rent farlig var när jag i runt 60 körde in i ett ca hundra meter långt område med täta ”tvättbrädor.” Trots att vägen var spikrak så flöt bakvagnen iväg som om vägen bestått av glansis och det var med jämt skägg jag undvek att hamna i diket.

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:Min Ranger har ”hoppat som en loppa” sen den var ny..🤠 första gången jag uppmärksammade att Rangern åtminstone olastad är rent farlig var när jag i runt 60 körde in i ett ca hundra meter långt område med täta ”tvättbrädor.” Trots att vägen var spikrak så flöt bakvagnen iväg som om vägen bestått av glansis och det var med jämt skägg jag undvek att hamna i diket.

Jag trodde det var pga 20" fälgarna som amaroken gör det, men bara på en del extra dåliga ställen.
Ivecon och volvon har också stel bakaxel och de är inte det.

TS
Användarvisningsbild

#911867Det finns ju även Body Lift Kit som ger 40mm ytterligare för kring 5000kr
Då skulle man kanske börja se skillnaden mot original.
Konstigt att det inte finns 6" som till jänkarpickisarna, nog vill väl
folk höja även de små pickisarna?

Ferguson system  
#911925Hvis du er ute etter heving av bilen, så kan jeg anbefale https://www.spaccer.com/no_NO/
Spaccer har tuv godkjente hevesett og leveres med ei hel mappe med dokumentasjon. De blir laget til chassinummeret på bilen. Det er kanskje ikke det rimeligste alternativet, men kvaliteten er veldig bra. Spaccer blir ofte levert originalt på bilmodeller som er hevet fra fabrikk. F.eks Vw og Skoda.

Ellers så stemmer det det du har lest at hvis du har hevesett som skal gi 2 cm løft, så gir det i realiteten 4 cm. I alle fall når du har bil med uavhengig fjæring / MacPherson. Og i mange tilfeller holder det med lett heving i framenden av bilen for å få den rett siden de ofte er lavere i fronten fra fabrikk. Eksempel er type Vw caddy, Ford connect, etc.

Når det gjelder dekk, så kan du tjene litt på høyden der også. Inntil 5% større rulleomkrets er lovlig. I praksis vil rundt 3% være maks for mange bilmodeller uten å få problemer med hjulkasse og gnissing. Dog vil jeg tro at opp mot 5% kan gå på en større bil som en pickup uten å få problemer.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#911951Rindab i saltsjö-Boo har massor med tillbehör till alla typer av pickisar..🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:Rindab i saltsjö-Boo har massor med tillbehör till alla typer av pickisar..🙂

Låter dyrt...

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
Slurfi skrev:Det finns ju även Body Lift Kit som ger 40mm ytterligare för kring 5000kr
Då skulle man kanske börja se skillnaden mot original.
Konstigt att det inte finns 6" som till jänkarpickisarna, nog vill väl
folk höja även de små pickisarna?

Tack!

Så långt tänker jag nog inte gå till att börja med. 5cm till fram och någon cm bak så den håller sig rak med lite större däck på vintern räcker nog till att börja med.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).