Motorsåg och handhållet

Membran Husqvarna 550XPG

55 inlägg 3459 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Membran Husqvarna 550XPG

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Ett fynd... Om jag får igång den....550 xp gen 1 med ny kolv/cyl/tätningar på vev, vilket jag absolut tror på efter jag gjort en okulär bedömning.Men....Den startar inte.Nytt filter.Bra gnista.Inte ens efter en sup eller dusch tänder den till🤔 Membranen? Nål ventilen?

Renoveraren kan möjligen ha placerat svänghjulet fel på vevaxeln vilket gör att gnistan kommer vid fel tillfälle..🙃

Okej! Ska kollas upp! Har workshop manualen på pdf.

Ett tänkbart fel är felmonterade vevtätningar vilket gör att en 2T motor ibland överhuvudtaget inte startar..😳

Ajdå.Är en sågmek hos hqva återförsäljare som gjort jobbet vad jag förstod.Men allt skall gås igenom 👍

En auktoriserad sågmekaniker borde inte misslyckas med den biten. Å andra sidan har jag skrivit tidigare i tråden vad som hände min 550 vilket gjorde att jag i stället köpte mig en Echosåg..🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Ett fynd... Om jag får igång den....550 xp gen 1 med ny kolv/cyl/tätningar på vev, vilket jag absolut tror på efter jag gjort en okulär bedömning.Men....Den startar inte.Nytt filter.Bra gnista.Inte ens efter en sup eller dusch tänder den till🤔 Membranen? Nål ventilen?

Renoveraren kan möjligen ha placerat svänghjulet fel på vevaxeln vilket gör att gnistan kommer vid fel tillfälle..🙃

Saknas den gjutna ”kilen” i svänghjulet kan det mycket väl sitta 180 grader fel och då kommer gnistan när kolven står i botten..⚡️⚡️🤨

Att den inte ens tände efter en sup eller dusch trots gnista.Kan det vara felaktigt tändläge? Aldrig för varit med om att en 2t 1-2 t o m 3cyl inte tänt till efter en hutt i tändstifts hålet.Men där har allt med tändningen varit 100% iordning å andra sidan.Men möjligheten finns ju alltid att felet däri ligger.Man får ta felsökningen i tur och ordning.Börja med det enklaste 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:

Saknas den gjutna ”kilen” i svänghjulet kan det mycket väl sitta 180 grader fel och då kommer gnistan när kolven står i botten..⚡️⚡️🤨

Att den inte ens tände efter en sup eller dusch trots gnista.Kan det vara felaktigt tändläge? Aldrig för varit med om att en 2t 1-2 t o m 3cyl inte tänt till efter en hutt i tändstifts hålet.Men där har allt med tändningen varit 100% iordning å andra sidan.Men möjligheten finns ju alltid att felet däri ligger.Man får ta felsökningen i tur och ordning.Börja med det enklaste 👍

Om motorn är ”dränkt” på grund av läckande nål så blir problemet ännu värre om man ger motorn en ”sup” ..🍻🙂

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:

Om motorn är ”dränkt” på grund av läckande nål så blir problemet ännu värre om man ger motorn en ”sup” ..🍻🙂

Nålventilen och membran ska kollas först av allt 👍

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#911635Nu ser jag något konstigt...Droppar bensin från oljemängdjusteringen....

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#911637Nu starta den.Men går som en påse nötter.4taktar och drar i sig soppa som en v8:a.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:Nu starta den.Men går som en påse nötter.4taktar och drar i sig soppa som en v8:a.

Droppar det soppa ur justerskruven till oljan så torde även sågkedjeolja läcka in i vevhuset. Den sågen är bara att riva ner och bygga om från grunden..😖

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#911639Absolut.😮‍💨

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#911640Tur man har både den här och echo i gallring Helt problemfria i varmt som kallt.241:an fick ett redigt bättre svar med dual port muffler mod😁Fint då röken far åt både höger och vänster😎Enda - på den= svårt få tag i konverteringsgrejer för att köra .325

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:Tur man har både den här och echo i gallring Helt problemfria i varmt som kallt.241:an fick ett redigt bättre svar med dual port muffler mod😁Fint då röken far åt både höger och vänster😎Enda - på den= svårt få tag i konverteringsgrejer för att köra .325

Högg du yxan i dämparen..😛

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Tur man har både den här och echo i gallring Helt problemfria i varmt som kallt.241:an fick ett redigt bättre svar med dual port muffler mod😁Fint då röken far åt både höger och vänster😎Enda - på den= svårt få tag i konverteringsgrejer för att köra .325

Högg du yxan i dämparen..😛

Rondellen.Ska böja till det buckliga vid tillfälle.Fish gill muffler.Gjorde verkligen skillnad! Inte bara ljud.M tronic skötte resten och kompenserade 👍

Sandström87  
#911662Hur mycke ska man öppna upp?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Sandström87 skrev:Hur mycke ska man öppna upp?

Högra "original" utblåset gjorde jag 10mm.Vänstra bara på känn.Sägs väl att man ska öppna upp så det är c:a 70-80% av avgasporten.

Sandström87  
#911665Så man ska öppna upp på båda sidor?
Kan man öppna bara orginalutblåset?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Sandström87 skrev:Så man ska öppna upp på båda sidor?
Kan man öppna bara orginalutblåset?
Javisst!
Om man vill."Fiskgälarna" gjorde jag efter en bild på en 241 från arborist site tro ja det var.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).