Motorsåg och handhållet

Membran Husqvarna 550XPG

55 inlägg 3227 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Membran Husqvarna 550XPG

FastRunner  
#892970Hej!
Jag har ärvt en 550XPG från min bortgångna pappa. Den går (gick) fint i ca 5 minuter varpå den sedan tvärdog, och gick sedan inte att starta igen på någon halvtimme.
Efter lite felsökning konstaterade jag att när den stannat så står det bensin i inloppet mellan förgasare och luftfilter och det verkar även stå stora mängder bensin inne i förgasaren (lite svårt att se).
Kollade membranet (övre) och det såg ut enligt bild (det genomskinliga) och insåg att det behövde bytas. Beställde ny membran och packningssats, men det nya ser inte helt ut som de gamla. Så min första fråga är i vilka packningar och membran som jag ska sätta tillbaka (ska t.ex. metallspiralen fortfarande vara med, och i så fall över eller under membranet?)
Jag har testat lite olika kombinationer, och även återmonterat allt, men har inte lyckats få igång sågen igen. Det enda som händer är att den verkar flöda och efter några drag är cylindern fylld med bensin.
Så fråga två är om det även kan vara något annat än membranen som ställer till det och gör att den flödar?
Förgasaren, nålen mm ser rent ut och nålen verkar inte fastna eller något sådant.

Tacksam för hjälp i rätt riktning. Gillar att meka, men är nybörjare på sågar. 😀

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Membran Husqvarna 550XPG

Odalbonden  
#893005Hur är gnistan på stiftet.Tändspolen kan ha börjat säga upp sig.

Användarvisningsbild

FastRunner  
#893013Gnistan ser fin ut och innan jag började pilla med membranen så gick sågen som en klocka i typ 5 minuter innan den blev sur. Så i så fall en väldigt osannolikhet att tändspolen gett upp samtidigt som jag bytte membranet.
Men stort tack för förslaget.

TS

Ent  
#893355Angående ditt ursprungliga problem så funkade min 550 XP Mk 1 2012 bra tills man stängde av den och den fick stå en liten stund. Då försvann gnistan tills sågen stått så länge att den kallnat helt. Sedan kunde man starta och köra igen. Det var ett känt fenomen på de äldre 550. Ny spole/tänd/bränslemodul löste problemet. Tyvärr var man även tvungen att koda in modulen vilket kostade, plus den senaste programvaran så det drog iväg norr om 2000 SEK. Men sågen går väldigt bra, bättre än innan precis som de utlovade.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893373Jaha, kan man fixa det att den är svårstartad varm? Kanske värt besväret.

Användarvisningsbild

anersimyra  
FastRunner skrev:Gnistan ser fin ut och innan jag började pilla med membranen så gick sågen som en klocka i typ 5 minuter innan den blev sur. Så i så fall en väldigt osannolikhet att tändspolen gett upp samtidigt som jag bytte membranet.
Men stort tack för förslaget.

Det är tyvärr inte alls osannolikt. Min 550 Mk2 tvärdog plötsligt och jag konstaterade snabbt att tändmodulen gått sönder. Efter byte av tändmodul startade sågen utan problem men tvärdog vid gaspådrag. Det visade sig att även autotunenheten gett upp, och då åkte sågen rakt ner i skrotlådan trots tämligen få gångtimmar..🤬 har du för övrigt beställt membran till rätt version av 550? Information om rätt monteringsföljd på membranen och rätt höjd på nålens arm finns att hitta på nätet, flest resultat hittar du om du googlar service manual följt av sågmodell. Var noga med att särskriva service och manual för att undvika att hamna på Husqvarnas svenska sidor där du inte finner några verkstadsmanualer..🙂👍

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#911593Ett fynd... Om jag får igång den....550 xp gen 1 med ny kolv/cyl/tätningar på vev, vilket jag absolut tror på efter jag gjort en okulär bedömning.Men....Den startar inte.Nytt filter.Bra gnista.Inte ens efter en sup eller dusch tänder den till🤔 Membranen? Nål ventilen?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:Ett fynd... Om jag får igång den....550 xp gen 1 med ny kolv/cyl/tätningar på vev, vilket jag absolut tror på efter jag gjort en okulär bedömning.Men....Den startar inte.Nytt filter.Bra gnista.Inte ens efter en sup eller dusch tänder den till🤔 Membranen? Nål ventilen?

Renoveraren kan möjligen ha placerat svänghjulet fel på vevaxeln vilket gör att gnistan kommer vid fel tillfälle..🙃

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Ett fynd... Om jag får igång den....550 xp gen 1 med ny kolv/cyl/tätningar på vev, vilket jag absolut tror på efter jag gjort en okulär bedömning.Men....Den startar inte.Nytt filter.Bra gnista.Inte ens efter en sup eller dusch tänder den till🤔 Membranen? Nål ventilen?

Renoveraren kan möjligen ha placerat svänghjulet fel på vevaxeln vilket gör att gnistan kommer vid fel tillfälle..🙃

Okej! Ska kollas upp! Har workshop manualen på pdf.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:

Ett tänkbart fel är felmonterade vevtätningar vilket gör att en 2T motor ibland överhuvudtaget inte startar..😳

Ent  
#911603Borde det inte märkas på kompressionen om vevaxeltätningarna sitter fel? Eller orsakar felmonteringen nåt annat som gör att en 2t går dåligt eller inte startar?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:

Saknas den gjutna ”kilen” i svänghjulet kan det mycket väl sitta 180 grader fel och då kommer gnistan när kolven står i botten..⚡️⚡️🤨

Användarvisningsbild

anersimyra  
Ent skrev:Borde det inte märkas på kompressionen om vevaxeltätningarna sitter fel? Eller orsakar felmonteringen nåt annat som gör att en 2t går dåligt eller inte startar?

Nej, kompressionen i cylindern påverkas inte av läckande vevtätningar.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:

Ett tänkbart fel är felmonterade vevtätningar vilket gör att en 2T motor ibland överhuvudtaget inte startar..😳

Ajdå.Är en sågmek hos hqva återförsäljare som gjort jobbet vad jag förstod.Men allt skall gås igenom 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
#911607Jag kom att tänka på en annan sak. Vissa Dolmarsågar vilket även gäller min lilla Dolmar har dålig tankavluftning vilket får till följd att bränsle läcker igenom nålen även vid förvaring av sågen. När det är varmt väder får man strunta i choken och dra igång sågen på halvgas. Startar den ändå inte får man dra igång sågen på full gas. Startar den ändå inte får man ta ur stiftet och lufta ur vevhuset och börja om utan att choka motorn. Startar den ändå inte får man hota med ett kok stryk vilket brukar få den att hosta igång..🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).