Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
HannuRöj skrev:,25ha.
Fred86 skrev:HannuRöj skrev:,25ha.
Pratar vi plockhuggning eller luckhuggning i denna tråd då?
Siggetass skrev:Hm, nu tar jag bladet från munnen. Inte ett ord om röta i tråden, och där har jag en stark åsikt grundad i en egen analys.
Jag har uppfostrats av pappa och farfar i en kultur av att "vi kör inte bland träden om det inte är tjäle", och "kör inte på rötterna!". Det var på 70-80-tal, sedan dess har vinter och tjäle försvunnit här i Jönköpings län, så ämnet känns än mer högaktuellt. Vi har i princip 95% gran på bördig frisk mark. På ett par mindre ytor kunde tall gått bra, men existerar knappt alls pga återkommande snöbrott och brutala mängder älg.
Jag har ingen skoglig utbildning, men kan notera följande på mina två små fastigheter:
Den ena fastigheten har skötts motormanuellt och med liten traktor med huggarvagn och OBS vinsch. Före griplastaren användes hela vinsch-vajerns längd. Marken var ofta tjälad, och röta var inte vanligt. Ett par årtionden senare började vi se röta på stickvägar där traktorn rullat över rötterna, så jag tänker mig noga för innan jag låter lathet avgöra om jag ska vinscha först eller sitta kvar i hyttvärmen och backa intill med gripen. Rötan är måttlig, och syns generellt sett pga andra anledningar på den här gården (för gammal skog, enormt med snöbrott osv). Det gjorts små avverkningar, max 0,5 ha åt gången.
Den andra fastigheten köptes nyss (strax bredvid, samma förhållanden), och har tidigare skötts maskinellt sen ca 1970. Man har kört överallt och plockat vindfällen och barkborreträd med traktor+griplastare eller skogsmaskiner, och gjort större gallringar och avverkningar. Här har aldrig synts en vinsch, och det har rullat på året runt. Jag studerade rötan vid en 3 ha avverkning som gjordes nyss, och jämförde den med en 2 ha avverkning på den andra fastigheten. Man kan se att det är mer röta där det körts mer. Skillnaden är påtaglig, men inte extrem. (Jag vill inte publicera en siffra eftersom det kan finnas andra orsaker jag inte har koll på.) Det är dock tydligt att träden skadats vid småvägarna.
Men, nu blir det riktigt intressant: Snöbrott de luxe 2023 i ungskogen krävde maskinell insats på båda fastigheterna.
Fastighet 1: 2 ha / 30 år fick städas och gallras, det hade behövts typ nu ändå. Minimalt med röta. Här har det gjorts gallring tidigare med väldigt litet uttag.
Fastighet 2: 3 ha / 30 år. Orört sedan plantering, skulle röjts och gallrats mkt tidigare. Samma mängd röta.
Alltså, än så länge knappt någon röta i ungskogen.
Men, fastighet 2: bestånd 9 ha / 45 år. Gallrades i tid med beståndsgående maskin (H8). Jag känner föraren, och stubbehandling hade börjat användas sedan några år. Det här beståndet är en katastrof. Det är deprimerande att åka dit hela tiden och plocka vissnande träd, vindfällen mitt i och nu börjar barkborrarna få aptit här. Överallt är det röta vid vägar och stråk, och frågan är om det inte börjat smitta övrig mark. Träden ser risiga ut och mossa klättrar allt högre upp. Varför? Fel plantor? Är det något i marken? Brist på vatten? Eller, för att det körts med en ganska tung maskin på rötterna? Jo, trots att maskinen är "lätt" vill jag tycka att det är fel och tungt i sammanhanget.
Jag har inga bevis, men jag har en stark känsla här.
Till dig som gillar luckor: Gudrun gjorde några här. T ex 40 x 100 m, där står det typ julgranar+0,5 m idag. Där vi istället högg större rena ytor och ut mot åkrar är det snart första gallring, det blir nästan klentimmer nu.
Jag kommer inte att chansa. Här kommer inte att köras på rötterna så länge jag lever; särskilt inte med stora maskiner. Dessutom vet vi inte hur länge rottickan överlever här i ett nytt klimat.
Här är min plan:
Gallring med basvägar. Jag kör med stegmatare och lång vajer, går hur bra som helst, och jag kan fälla i dagsljus. Sen kan jag vinscha och mata i mörkret efter jobbet (bra lyse och pannlampa finns redan). Skotning blir då på risad väg, och går också supersmidigt när det ligger i sorterade högar. Hinner jag inte med allt, går det att leja bort, och man får hugga upp en ny basväg mellan mina stråk för t ex andragallring. Det gäller att tänka framåt. Hittills har det inte genererat röta i vår skog.
Sedan slutavverkning på traditionellt vis. Då kan man forma beståndet som man vill framöver. Plockhuggning kommer bara generera gran här, som troligtvis är rutten när dagen kommer.