Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Fabriksny Komatsu 875 stulen - Nu återfunnen!

19 inlägg 1977 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Olofsfors
Användarvisningsbild

Fabriksny Komatsu 875 stulen - Nu återfunnen!

Temlav  
#904109Enligt dagens Västerbottenskuriren, så har det stulits en ny 875 från Komatsu mellan jul och nyår.
Gissar att det kan utgå belöning till den som kommer med ett tips som leder till att maskinen återfinns.

Bilden kommer från dagens tidning.

Senast redigerad av Temlav tis 28 apr 2026, 08:40, redigerad totalt 1 gång.

TS
Skogsband från Olofsfors
Användarvisningsbild

Re: Fabriksny Komatsu 875 stulen

Torbjörn Johnsen  
#904120Larmtjänst har mer info.

https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... on/961429/

Den stals från någon form av Komatsuanläggning i Tvärålund någon gång mellan 18 och 27 december. Makalöst fräckt ocg sanslöst om det går att komma undan med stöld av en hel skotare utan att bli upptäckt. Det lär ju behövas rejäl trailertransport och det måste ju finnas bra "lokalkännedom" för att genomföra en dylik kupp. Tjuvarna har väl utnyttjat jul- & nyårsledigheten och fick ju tack vare den långt försprång, Ganska troligt att de där maskinen är långt borta nu.

Det hade ju varit en bra idé med spårsändare i den här typen av maskiner som står uppställda men det kanske inte fanns på kartan att en hel maskin skulle bli stulen.

mrlynx  
#904217Om det sitter Maxi i den med modem och de fortfarande sitter samma modem som de använt tidigare så har modemet GPS och rapporterar in position till device managment. Komatsu kan ringa supporten hos leverantören av modemet och be om senaste position. fungerar om det sitter ett sim i modemet och ingen ryckt säkringen.

Tralsmo  
#904245I dom fall vi köpt nya maskiner (3st) så har simkortet inte kommit in i modemet förrän precis innan leverans. De är ju köparen som fixar simkortet å de abonnemanget.
Om systemet är igångsatt så kan både köparen å komatsu själva se var maskinen befinner sig med ett eftersläp på en kvart via maxifleet.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#904261Har inga sådana anläggningar kamera övervakning,me tanke på summorna som står innanför grindarna?
Sen e det ju givetvis tråkigt att grejer inte får va ifred från galet folk

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#909301Nu har det tydligen stulits ytterligare en relativt ny skotare enligt P4 Västerbotten. Denna gång var det en John Deere 1510G-skotare av 2025 års modell som stals från Liljaskolan i Vännäs på påskafton 4 april. Tjuvarna har klippt upp kätting till grinden, startat skotaren och lastat på trailer. Därefter finns inga spår av maskinen.
Polisen vill gärna ha tips.

Information från Larmtjänst om maskinen: https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... on/963298/

Användarvisningsbild

Elis76  
#909315Var inte området skyddat med geo-fence och maskinen med trackers eller lojack-system? 🤔

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#909319Rent spontant så känns det som att maskinerna troligen är i Ryssland vid det här laget och liknande stölder kommer nog bara bli vanligare i takt med att den ryska maskinparken blir allt mer utsliten.
Om min teori stämmer så borde liknande stölder även ske i Finland och kanske Baltikum?

Hema  
#909342Om de körde över gränsen till Finland, då borde väl polisen ha koll på det?

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#909343Gränsen mellan Sverige och Finland är ju inte bevakad i någon större utsträckning så där lär det vara ganska lätt att passera utan att bli upptäckt. Hur gränsen mot Ryssland ser ut i dagsläget har jag ingen aning om men en skotare kan ju även korsa gränsen där det inte finns någon väg.

Det är ju även möjligt att jag har fel men magkänslan säger att ryssarna behöver skogsmaskiner vid det här laget och de är nog inte främmande för olagliga metoder för att fylla sina behov.

Hema  
#909346Har vi inte ens kameraövervakning? Det finner jag svårsmält isf.

Användarvisningsbild

skogshare  
#909355Någon form av larm och chipmärkning borde vara obligatorisk för att möjliggöra snabb spårning och insats. Liksom en tråd i detta forum under rubriken "Stulna maskiner".

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#909356Nu har jag i och för sig inte någon större erfarenhet av gränsen mellan Sverige och Finland, dock något mer när det gäller gränsen mot Norge. Vid norska gränsen har jag aldrig sett någon kamera för svensk räkning men på något ställe finns det någon form av kamera på norska sidan. Hur det är för Finland vet jag inte. Det finns ju kameror på Öresundsbron men de sitter där av andra skäl än just gränskontroll.

Användarvisningsbild

Elis76  
Järnoxen skrev:Nu har jag i och för sig inte någon större erfarenhet av gränsen mellan Sverige och Finland, dock något mer när det gäller gränsen mot Norge. Vid norska gränsen har jag aldrig sett någon kamera för svensk räkning men på något ställe finns det någon form av kamera på norska sidan. Hur det är för Finland vet jag inte. Det finns ju kameror på Öresundsbron men de sitter där av andra skäl än just gränskontroll.

Haparanda/Torneå har dygnetruntbevakning av Svenska och Finska tullare.
Övertorneå och Pello har kamerabevakning och tullpersonal finns oförutsägbart på plats
Hur bevakningen ser ut i Pajala/Kolari och Karesuando överlåter jag till @Slurfi att svara på. Men jag misstänker att det är kameraövervakning även där.

Över Torne älv är trafiken med skogsmaskiner och virkesbilar mycket vanligt förekommande, så det är tveksamt om någon skulle lyfta på ögonbrynen om denna Komatsu kommer farandes över gränsen.

Om Tullverket har en AI agent som via kamerorna vid gränsen kan detektera stulna maskiner som ligger i Larmtjänst databas låter jag vara osagt.

Jd1270g  
#909370Hörde från en säljare att dem hittade den i nått baltland Estland har jag för mig han sa. Men troligtvis var den på väg till Ryssland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).