fre 17 apr 2026, 11:27#909358Järnoxen skrev:Nu har jag i och för sig inte någon större erfarenhet av gränsen mellan Sverige och Finland, dock något mer när det gäller gränsen mot Norge. Vid norska gränsen har jag aldrig sett någon kamera för svensk räkning men på något ställe finns det någon form av kamera på norska sidan. Hur det är för Finland vet jag inte. Det finns ju kameror på Öresundsbron men de sitter där av andra skäl än just gränskontroll.
Haparanda/Torneå har dygnetruntbevakning av Svenska och Finska tullare.
Övertorneå och Pello har kamerabevakning och tullpersonal finns oförutsägbart på plats
Hur bevakningen ser ut i Pajala/Kolari och Karesuando överlåter jag till @Slurfi att svara på. Men jag misstänker att det är kameraövervakning även där.
Över Torne älv är trafiken med skogsmaskiner och virkesbilar mycket vanligt förekommande, så det är tveksamt om någon skulle lyfta på ögonbrynen om denna Komatsu kommer farandes över gränsen.
Om Tullverket har en AI agent som via kamerorna vid gränsen kan detektera stulna maskiner som ligger i Larmtjänst databas låter jag vara osagt.
Usus magister est optimus