Öppna kategorin

Stormen Johannes

204 inlägg 17580 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Stormen Johannes

Elis76  
#907400Det där resonemanget håller inte.

Konjunkturen styr virkespriserna/massapriserna och tro att virkespriserna bottnat tror jag ingen sakkunnig skulle yttra i dagsläget.

I natt har vi sett stora börsras i Asien och oljan har varit och nosat på 119 dollar/fat.

TS

MNskog  
#907401Ja, nu är det ännu ett osäkert läge men här kan man dra paraleller till börsen som du refererar till. Rådet till småspararna är alltid "sitt lungt i båten" och det kommer att vända när man ser över tid. Det är ju först när man säljer som man realiserar förlusten.
Detsamma gäller skog och här finns ju även volymtillväxten i botten.
Rådet från bankerna vid börsoro är att lugna kunderna. Rådet från banker och övriga med intressen i skogsindustrin är alltid att skapa stress bland skogsägarna. Har du hört en virkeschef uttala något annat än att det kan alltid bli värre så du bör avverka nu.....
Läget nu är att har du inte skog som blåst ner så avverka inget nu i år för det kommer vara bättre redan nästa år.

Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#907960Ibland har man tur!

Riga  
#908407Om det intresserar någon... Tar ut lejonparten av semestern nu för att försöka reda ut den nedblåsta fröträdställning på det fem månader gamla hygget. Tre veckor, dag 11 nu. Går långsammare än jag tänkt. Huggningen går relativt bra, kvistiga kubiktallar med massa grus o skräp vid rotskäret men det känns hanterbart. Körningen är däremot ett elände. Skulle givetvis lejt men känner ingen häromkring och gissar att de flesta maskiner är upptagna. Trodde heller inte det skulle gå så långsamt. ca 800 meter o köra, delvis bra brant och stenigt. De naturliga vägarna på hygget är svårkörda nu efter att storskotarn gått fram och tallarna ligger verkligen överallt.
Gissar 1,5 kubik på lasset, törs inte ta mer då motorbromsen inte räcker till utan man måste stödbromsa rätt kraftigt. Sista biten över en inäga som jag trampade hela vintern så tjälen skulle gå ned ordentligt. Tji - tjälen släppte innan jag han börja, maskin går på buken där nu. Lerbilden är från uppe i skogen, där är det också mjukt fläckvis.
Det går helt enkelt rätt tungt, tveksam om jag hinner klart till den 12/4 som var mitt mål. Men det finn ju helger efter det, bara maskin och kropp håller.
Men varför stressa så? Har jag förstått rätt och efter att ha pratat med virkesköparen på Mellanskog så ska virket vara anmält till den 15/4, då räknas det som vinteravverkat och om det blir liggande och blir blått är det deras sak. Hugger man ikullblåst virke efter det verkar det vara mer flytande, vem avgör om virket var blått då det höggs eller om blånaden beror på sen inmätning.

Mittenbilden visar någon högre makt som hade lite kul. Två korsade träd över en göl in i grannens tallgallring. Bra med vinsch.

Användarvisningsbild

T18  
#908421Kommer aldrig i mitt liv ställa frötall mer

Riga  
#909149Stötte på det här klippet om arbete i stormfälld skog. Har själv många sådana situationer efter Johannes.

Ca 6 min in pratar man om den "säkra sidan" på ett träd som ska rotkapas.
Varför är ena sidan säkrare än den andra? Fotarbete?
Själv tycker jag oftast det avgörs av terräng och vältans utseende vilken sida som är bäst att stå på.

isteskog  
#909151Säkrast att stå på höger sida när man rotkapar, slår trädet så klarar man benen bättre. Sen är det ju terräng och vältan som avgör.

Användarvisningsbild

dotcom  
#909153du står med roten till vänster om dig, slår trädet slår det bredvid dig. Men det är bara en del av den kunskap du behöver, både säker skog och husqvarna har en del information, ta det försiktigt och läs på före om du tänker göra arbetet själv. tyvärr verkar inte alla bilder på säkerskogs info ladda upp.
https://chainsawacademy.husqvarna.com/sv/stormkap/
https://sakerskog.se/praktika-info/arbe ... llda-trad/

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#909157Har kört knappt 100 mil under 4 dagar i både Dalarnas, Upplands, Gävleborgs o Jämtlands län o sett förödelsen efter Johannes
Och jag säger bara; - Tack för att jag ännu en gång slapp undan ( som vid Per o Ivar ), men känner samtidigt för alla de som drabbats !
När jag ser hur vissa drabbats, är det en med sanningen en välsignelse att kunna gå ut i en oskadad skog.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).