Öppna kategorin

Stormen Johannes

204 inlägg 17585 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om stormen Johannes som drabbat norra och mellersta Sverige med kraftiga vindar och omfattande skogsskador. Användarna delar sina egna observationer från olika platser, där många rapporterar om nedblåsta träd, blockerade vägar och skador på byggnader. Flera uttrycker oro för omfattningen av skadorna och jämför med tidigare stora stormar som Gudrun, Sven och Ivar. Några nämner även olyckor och dödsfall i samband med stormen och skogsarbetet efteråt.

Det finns olika perspektiv på skadornas omfattning – från relativt lindriga skador i norr till allvarliga och omfattande skador i Gävleborg och längs kusten. Diskussionen berör även konsekvenser för skogsägare, med funderingar kring virkespriser och svårigheten att röja stormfälld skog. Skogsstyrelsens information om inventering och säkerhetsåtgärder nämns och tas emot med viss oro men också förståelse. En del uttrycker frustration över regelverk och myndighetsarbete, medan andra visar empati med drabbade och en vilja att hjälpa till.

Slutsatsen är att stormen Johannes orsakat betydande skador men att det ännu är osäkert hur stora de slutgiltiga konsekvenserna blir. Det råder en samstämmig oro för framtida skogsskötsel och ekonomiska följder, samtidigt som det finns en vilja att följa rekommendationer och prioritera säkerhet.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig med inslag av personlig oro och frustration, men respektfull och hjälpsam.
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-12-30 07:30 | data: 1)
Användarvisningsbild

Stormen Johannes

Elis76  
#902271Skulle det gå att få en stormrapport från Er uppe i norr?

@slurfi, hfab, svampbob

TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Johannes

Bax  
#902276Jag har åkt E45 genom södra Jämtland. Det ligger en hel del vindfällen efter/över vägen. Radion pratar om hur många som är strömlösa och att vägar är blockerade av fallna träd.
Får se hur det ser ut längre norrut, kulmen ska vara på eftermiddagen.

Användarvisningsbild

Vinkelvolten  
#902281Blåser på bra nog här strax utanför Ånge. Återkommer imorgon efter en liten drönarflygning så får vi se hur det är ställt, men vindfällen lär det finnas…

axwell  
#902282Sundsvallsbron (E4) avstängd, träd över vägar här och var, taket på Hotell Södraberget delvis nedblåst, flera skadade eller nedblåsta tak inåt landet.
Kapellet över min vedmaskin har gått isär på längden så 1/3del har inget skydd, inget allvarligt mao.

Även våra nya bastanta soptunnor med 4 fack/st blåser omkull, en som inte gått omkull kom tvärs över gatan, från granne,in på tomten.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#902293En hel del vindfällen längs norra hälsingekusten

Lite skjul å växthus som flygit iväg

isteskog  
#902294En maskinhall för mig hoppade av sina stenar den stod på, en rötbjörk gick in mot garaget och slog sönder skyddet för hökanon. Fick kapa mig ur skogen när skulle hem på em, men annars är det ju bara att börja om med vindfällena...... 🙃

Användarvisningsbild

Vinkelvolten  
#902308Tog en kort exkursion i omedelbar närhet innan det vart mörkt och hittade vindfällen i alla vindutsatta lägen. Oroväckande. Det blåser fortfarande rejält och kulminerar väll nu under kvällen. Det blir sannolikt ett hyfsat arbete framöver.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Vinkelvolten skrev:Tog en kort exkursion i omedelbar närhet innan det vart mörkt och hittade vindfällen i alla vindutsatta lägen. Oroväckande. Det blåser fortfarande rejält och kulminerar väll nu under kvällen. Det blir sannolikt ett hyfsat arbete framöver.

Samma här, blåser mycket kraftigt är nog nära stormstyrka.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902315Gävlebocken hade blåst omkull så det verkar vara ett mycket stort område som är berört.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#902316En man gick ett elljusspår och fick ett träd i huvudet och dog i kungsberget/sandviken.
Ligger nog massor av skog här nu. Träd över vägarna och helt stopp på vissa ställen.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#902317Här i Västergötland är det lugnt. Men en granne ringde mig och anklagade mig för lite av varje han hört på radion. 😅😉

Användarvisningsbild

Hypro450xl  
#902320Våran förra granne skicka detta och skrev att det ligger träd över allt.

Användarvisningsbild

Elis76  
Hypro450xl skrev:Våran förra granne skicka detta och skrev att det ligger träd över allt.

Och var är detta någonstans?

TS
Användarvisningsbild

Hypro450xl  
Elis76 skrev:
Hypro450xl skrev:Våran förra granne skicka detta och skrev att det ligger träd över allt.

Och var är detta någonstans?

Ockelbo några mil ovanför Gävle

Användarvisningsbild

halvproffs  
#902328Oh fan. Min mor var från Ockelbo. Plyhm hette hon så jag har några kusiner där.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).