Verkstan

Navdrift, fram vs bak på boggie?

22 inlägg 1493 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Navdrift, fram vs bak på boggie?

Andgus  
#906985Funderar kring navdrift på huggarvagn. de flesta har drivning på bakre hjulparen och några få på främre paret.
Känns som att det borde klättra bättre om man har fram och trycka på bättre om man har dem bak?
är utväxlingsförhållande, alltså centrum-axel, centrum-nav annorlunda på boggielådan beroende på om drivningen är fram eller bak?
Vad har ni för tankar eller erfarenheter kring ena eller andra alternativet?

/Andgus

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Navdrift, fram vs bak på boggie?

magnus samuelsson  
#906994Har bak på min kärra.
Vill ha det där för det blir lite mer tryck på dom hjulen pga klättrande boggi
Slirar lättare bakåt men puttar på bra framåt.
Kör mycket med band på kärran då drar det lika åt båda hållen.
Mvh Magnus

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906996Absolut bak. De flesta boggies som inte är rulldrivna är asymmetriska vilket gör att du har högre tryck på bakhjulen, när du dessutom överför kraft på dem så ökar trycket i paritet med kraften de överför. Drivning fram har motsatt förhållande, desto mer kraft som överförs desto mindre tryck får dem.

Funderar du på att bygga själv?

Användarvisningsbild

Andgus  
magnus samuelsson skrev:Har bak på min kärra.
Mvh Magnus

Precis det måste vara den absolut bästa anledningen att ha motorn bak.
angående band, upplever du någongång att det slirar i banden, alltså mellan däck och band?
skulle man ha motorn fram borde man få mer anliggning mot bandet vid framåtdrift?
tänker att framhjulet spänner upp hela slacket på ovansidan band och skapar friktion mellan däck och band från 12:00- 06:00 om man jämför med klockan. motsvarande bak får du slacket direkt efter hjulet så du har anliggning ifrån 06:00-09:00. Spelar säkert ingen större roll om man har bra däck/band.

TS
Användarvisningsbild

Andgus  
busholle skrev:Absolut bak. De flesta boggies som inte är rulldrivna är asymmetriska vilket gör att du har högre tryck på bakhjulen, när du dessutom överför kraft på dem så ökar trycket i paritet med kraften de överför. Drivning fram har motsatt förhållande, desto mer kraft som överförs desto mindre tryck får dem.

En tungt baklastad framhjulsdriven Saab drar ganska mycket sämre än en nerlastad 240, om man däremot lägger vikten över huven på Saaben tar den sig fram ganska bra. lite därför jag frågade om man ändrar symmetrin på en boggie med navdrift fram?
Tanken har slagit mig om att bygga något men först och främst är jag nyfiken på varför tillverkarna bygger som dom gör. hade det vart uteslutande fördelar med att ha dem bak hade förmodligen alla haft det. som exempel så kom det ut en inte lastgammal Palms 13U på auktion häromdagen, denna har drivning fram. https://junora.se/cdn/shop/files/images ... 1752502889

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906999På skotarna har man kedjorna bak av en anledning.

Andgus skrev:
busholle skrev:Absolut bak. De flesta boggies som inte är rulldrivna är asymmetriska vilket gör att du har högre tryck på bakhjulen, när du dessutom överför kraft på dem så ökar trycket i paritet med kraften de överför. Drivning fram har motsatt förhållande, desto mer kraft som överförs desto mindre tryck får dem.

En tungt baklastad framhjulsdriven Saab drar ganska mycket sämre än en nerlastad 240, om man däremot lägger vikten över huven på Saaben tar den sig fram ganska bra. lite därför jag frågade om man ändrar symmetrin på en boggie med navdrift fram?
Tanken har slagit mig om att bygga något men först och främst är jag nyfiken på varför tillverkarna bygger som dom gör. hade det vart uteslutande fördelar med att ha dem bak hade förmodligen alla haft det. som exempel så kom det ut en inte lastgammal Palms 13U på auktion häromdagen, denna har drivning fram. https://junora.se/cdn/shop/files/images ... 1752502889

Den palmskärran var lite udda. Har en kompis som har en nästan likadan och den har drivningen bak. I vissa vinklar får jag nästan för mig att boggien på den kärran är asymmetrisk åt fel håll.

Användarvisningsbild

Bax  
#907001Ja den var udda. Drivning fram och broms bak, det känns nästan som att bara ha bakbroms på en motorcykel.
Visst är det högre profil på de bakre däcken också?

Användarvisningsbild

Andgus  
Skogsola skrev:På skotarna har man kedjorna bak av en anledning.

Det argumentet är svårt att applicera på en maskin som bara driver på ett av hjulparen.

TS

alias  
busholle skrev:
Andgus skrev:

Den palmskärran var lite udda. Har en kompis som har en nästan likadan och den har drivningen bak. I vissa vinklar får jag nästan för mig att boggien på den kärran är asymmetrisk åt fel håll.

Nästan så att man kan tro att man skiftat plats på höger och vänster boggiependel.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Andgus  
alias skrev:
busholle skrev:
Andgus skrev:

Nästan så att man kan tro att man skiftat plats på höger och vänster boggiependel.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Ja precis, då är bara frågan om Estländaren var full eller om han hade en tanke med de🧐 😉

TS
Användarvisningsbild

Andgus  
Bax skrev:Ja den var udda. Drivning fram och broms bak, det känns nästan som att bara ha bakbroms på en motorcykel.
Visst är det högre profil på de bakre däcken också?

Känns lite bakvänt. Profilen tycker inte jag skiljer med mina ögon men dom har haft fel förr..

TS

#907007Bra att det inte var min syn som det var fel på. Den Patukärran jag kör med är byggd med bromsen bak men är asymmetrisk på rätt håll. Den släpar hjulen rätt ofta när man bromsar utan fullt lass. Skulle jag någon gång byggt om den vilket jag funderat på så hade det blivit broms fram och drivning bak.

AKKAMAAN  
#907044Det är skillnad på navdrivet hjul (ett hjul eller båda) i en boggi jämfört med en fulldriven boggi. En fulldriven boggi ger helt andra egenskaper än vad ett navdrivet hjul i en boggi kan ge.
Den stora skillnaden är hur boggistegring uppstår genom det ingående vridmoment som driver sjäva boggitransmissionen
Det kan vara till god hjälp för förståelsen att läsa avsnittet om boggidrift i boken Terrängmaskinen Del 1. Bifogar utdraget

magnus samuelsson  
Andgus skrev:
magnus samuelsson skrev:Har bak på min kärra.
Mvh Magnus

Precis det måste vara den absolut bästa anledningen att ha motorn bak.
angående band, upplever du någongång att det slirar i banden, alltså mellan däck och band?
skulle man ha motorn fram borde man få mer anliggning mot bandet vid framåtdrift?
tänker att framhjulet spänner upp hela slacket på ovansidan band och skapar friktion mellan däck och band från 12:00- 06:00 om man jämför med klockan. motsvarande bak får du slacket direkt efter hjulet så du har anliggning ifrån 06:00-09:00. Spelar säkert ingen större roll om man har bra däck/band.

Man får hålla banden spända så fungerar det bra.
Hade det varit 4 hjul som driver så behöver inte banden vara så spända.
Spelar nog ingen roll var drivningen sitter när du har band
Mvh Magnus

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).