Uppvärmning

Vedex 3300 "baktänder"

39 inlägg 2894 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Re: Vedex 3300 "baktänder"

Ent  
#906084Gäller också att bränna in keramiken efter att den monterats. Jag köpte från eldfastservice.se och där är instruktionen enligt följande:
"Små brasor med tändved och när den börjar slockna, lägg på mer tändved under minst 12-18 timmar"!

Nästa gång det är dags för byte ska jag dock prata med min granne som har keramikugn, hon sa att det borde funka bra att bränna in i denna.

Brorsan  
Urkraft skrev:Du kanske bytt ved eftersom den baksmäller. Prova endast björk resp endast gran och även
Blandved så ser du vad som funkar bäst.
Vänd all ved med den runda sidan ner så brinner den något saktare ( som en båt)
Testa får du se.
Du kan ju även dra ner på storleken på inlägget.
Men du ska inte elda ett vedträ i taget, det ska som sagt vara ett inlägg.
👌

Det där var ett bra inlägg.
Så där får jag laborera med min gamla kalmarpanna v30. Efter nästan 30 år har jag lärt mig vad som funkar, för det mesta iallafall.
Det är en hel vetenskap att fylla den rätt för att få en hyfsad förbränning under en hel förbränningscykel.
Trädslag, storlek på ved, fuktighet. Eldar mycket sågbakar, sällan björk, den är såld,

Jag vet inte hur andra pannor funkar men att fylla pannan med vad som helst och tro att förbränningen ska bli optimal går inte i min panna iallafall.

Det är nog snart dags att byta panna, en modern kanske är mer lätteldad?

Användarvisningsbild

abel48  
#906106Ja keramiken den övre bytte jag förra året så den ä ok men visst de äter ur den fort.
Har ju eldat en hel del torrgran nu på slutet men blandar mä lite björk o al åxå.
Kolla uppe på taket i pipan o de ca ju lite sot där. Sotaren har var här i oktober så ä väll dags att komma nu. Pipan är en insats slang 125mm trodde jag hade 150 men 125 va de

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#906165Torrgran var det absolut sämsta (eller värsta?) att elda med avseende på rökgaspuffar! Och värre ju mer finkluvet det var. Jag hade endast några längst ned i pannan och fyllde sedan med löv.

Användarvisningsbild

abel48  
#906203Tycker de blev bättre nu efter jag var o skrapade lite sot högst upp i skorsten. Och eldade ju lite mera runda vedpinnar nu o lite mindre kluven torrgran

Användarvisningsbild

abel48  
1770825931_snapchat-986454802.jpg
1770825931_snapchat-994738438.jpg
Nu har jag å montera en ventil i luckan dock inte testa än.

Användarvisningsbild

Syretillförsel

Urkraft  
#906317Kolla så du har ett ordentligt luftintag i väggen, pannan behöver syre.
Så ett liknande intag som utblås så hjälper det till att hålla elden vid liv..
Fläkten bör gå under hela eldningsförloppet.
Den bör ej stanna, då den tjärar inne i kanalerna om den står still. 👍

Användarvisningsbild

Re: Syretillförsel

Nyborg  
Urkraft skrev:Kolla så du har ett ordentligt luftintag i väggen, pannan behöver syre.
Så ett liknande intag som utblås så hjälper det till att hålla elden vid liv..
Fläkten bör gå under hela eldningsförloppet.
Den bör ej stanna, då den tjärar inne i kanalerna om den står still. 👍

Förr stod det i byggreglerna att ett uteluftsintag ska vara minst 1,5x rökkanalens area. 😀 /Johan

Ent  
#906321Då ligger jag illa till med mitt100 mm spirorör för tilluften, det borde inte brinna alls 🙃. Sen tjyvdrar det förstås lite här eller där samt från spaltventilerna i fönstrens överkant, men det är förstås bättre ju mer tilluft man har.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).