Uppvärmning

Vedex 3300 "baktänder"

39 inlägg 2977 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Vedex 3300 "baktänder"

duxx  
#901572Har börjat få problem med min panna.
Det har börjat klicka från sekundär luftintaget på sidan av pannan, öppnar och stänger mest hela tiden.
Om det är fullt inlägg och det brinner som mest kan det bli som att rökgaserna antänds och det blir en boff.
Funderar om den drar in tjuvluft från lucka eller liknande, men när luckan är öppen och fläkten går på max brinner det fint.
Har ganska nyligen bytt keramik, ny eldbalja, rengjort fläkt.
Ska ta och sota skorsten en extra vända nu i veckan, känns dock inte som problemet då det är bra drag.
Någon som varit med om liknande?

TS
Användarvisningsbild

Re: Vedex 3300 "baktänder"

MrOlsson  
#901576Hur står blandspjället till luften? Har bara upplevt ditt problem när vedmagasinet blivit övertänd, eller spjället stått fel.
Viktigt att tända en brasa i botten när man gör upp eld, och låta det nästan brinna ut innan ilägg.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#901584Jag hade en sån panna tidigare. Fick samma problem om jag lade i för mycket torr, finkluven barrved. Tycks minnas att luftskruvarna skulle ställas annorlunda med barr jämfört med löv/blandved.
Barrved är bäst för upptändningsfasen. Men jag följde inte instruktionen att börja med upptändning och sedan fylla på ved. Jag fyllde utrymmet och tände. Det funkade oftast bra.

Elfving  
#901608Försök att begränsa tilluften. För mycket syre och "för torr ved" kan göra att det börjar brinna för högt uppe i vedmagasinet och det är ett elände. Säkerställ även att spjället som vänder förbränningen nedåt håller tätt och inte läcker igenom ty då kan brasan ta fyr uppåt i vedmagasinet.

Användarvisningsbild

Granstorp  
#901621Äger också en Vedex 3300 och känner igen problemet. Jag vill minnas att problemet var som störst när det blåste ute och jag monterade därför en dragbegränsare och fenomenet försvann nästan helt. Minns att det ibland kunde puffa till så att luckan till turbulatorerna flög av....

Ent  
#901927Se den andra tråden om Vedex 3300. Jag knackade glaset i övre luckan och satte en tallriksventil i stället. Om man öppnar ventilen rejält från början när man stängt luckan brinner det lugnare utan bakpuffar och att spjällen klapprar. Sedan kan man successivt skruva igen ventilen och mot slutet ha den helt stängd.

Ent  
Bjänndal skrev:Jag hade en sån panna tidigare. Fick samma problem om jag lade i för mycket torr, finkluven barrved. Tycks minnas att luftskruvarna skulle ställas annorlunda med barr jämfört med löv/blandved.
Barrved är bäst för upptändningsfasen. Men jag följde inte instruktionen att börja med upptändning och sedan fylla på ved. Jag fyllde utrymmet och tände. Det funkade oftast bra.

Luftskruvar, var finns dessa?

Ent  
Granstorp skrev:Äger också en Vedex 3300 och känner igen problemet. Jag vill minnas att problemet var som störst när det blåste ute och jag monterade därför en dragbegränsare och fenomenet försvann nästan helt. Minns att det ibland kunde puffa till så att luckan till turbulatorerna flög av....

Jag hade också en dragbegränsare på rökröret men den är ju inte 100 tät, så när det puffade/pulserade tryckte det ut rök den vägen. Fick smeta på nån tätningsmassa direkt första gången jag eldade i pannan.

Ent  
Elfving skrev:Försök att begränsa tilluften. För mycket syre och "för torr ved" kan göra att det börjar brinna för högt uppe i vedmagasinet och det är ett elände. Säkerställ även att spjället som vänder förbränningen nedåt håller tätt och inte läcker igenom ty då kan brasan ta fyr uppåt i vedmagasinet.

I min så löstes problemet med MER tilluft via den tallriksventil jag satte i stället för glaset i den övre luckan. Det är ett besynnerligt djur, den där Vedex 🙃.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#902111Luftskruvarna satt framtill på min vedex 3000. Kanske på nåt annat ställe på modell 3300? Enligt instruktionsboken tycks jag minnas att en var ett varv och den andra tre varv ut. Medan barrved så skulle en vara stängd och den andra fem varv ut.
Jag ska försöka kolla på en grannes 3300 vid tillfälle.

Ent  
Bjänndal skrev:Luftskruvarna satt framtill på min vedex 3000. Kanske på nåt annat ställe på modell 3300? Enligt instruktionsboken tycks jag minnas att en var ett varv och den andra tre varv ut. Medan barrved så skulle en vara stängd och den andra fem varv ut.
Jag ska försöka kolla på en grannes 3300 vid tillfälle.

Aha, då förstår jag. På 3300 sitter mellan övre och nedre luckan ett reglage som man för åt ena eller andra sidan. Tilll vänster så skickas primärluften in precis ovanför rostren, till höger så mynnar luften ut högst upp i vedutrymmet. Därutöver sitter det luftintag på bägge sidorna av pannan för sekundärluften som kommer in i flamhålet, men det kanske var lika på 3000?

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#902119Jo en skruv var för primärluft och andra för sekundärluft. Men det är nog ett kombireglage på 3300.

Användarvisningsbild

abel48  
#905915Har fått lika problem med min.....
Har fått problem med min vedex 3300 som jag haft i snart 10 år utan större problem. Men nu brinner den dåligt....står ofta o kippar efter luft o spjällen på sidorna fladdrar o smäller. Gör även rök puffar ibland vid luckan till turbulatorerna.
Har prövat att ha spjället både höger o vänster men lika resultat. Öppnar jag o tittar i eldstaden ser de ut som att all veden är förkolnad och nät jag öppnar blir de väldig fart på elden och ser ut att allt brinner....
Och pannan är ny sotad och har även haft nere fläkten o gjort rent samt gjort rent bakom spjället fram.
Nån som har nån idé va de kan va?
Detta har kommit nu sista månaden.....

Mvh Anders

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#905916Dåligt drag? Kolla skorstenen?
På min pannan kunde det bli aska i övergången mellan stosen och skorstenen. Jag brukade kolla det en gång i månaden.

Användarvisningsbild

abel48  
#905918Ja har gjort rent röret mellan panna och murstocken åxå. Men hjälpte inte. Brukar ju bli lite i de röret så Brukar rensa där när jag askar ur pannan. Askar ur ca 1-2 v i mellan

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).