Uppvärmning

Vedex 3300 "baktänder"

39 inlägg 2478 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Re: Vedex 3300 "baktänder"

Ent  
#905920Som sagt var... Knacka bort glaset i övre luckan och sätt i en tallriksventil. När det börjar kippa/pulsera så öppnar man ventilen så mycket att det slutar. Sedan stänger man successivt.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#905923När det dykt upp plötsligt borde det vara nåt som hänt.
Har du kajor eller ugglor där du bor?

Användarvisningsbild

abel48  
#905926Ja har tänkt på att man kanske skulle pröva med tallriksventil....men är det nån nackdel o ha den lite öppet hela tiden om det hjälper? Men som sagt de ä lite konstigt att de har fungerat fint förr. Nej inga kajor ugglor vad jag vet.....men har varit ganska små blåsigt sista veckorna inte mycket men så de känns kallt ute

Ent  
#905929Enda nackdelen med permanent öppen tallriksventil skulle väl vara att det brinner häftigare än vad som är tänkt, med högre rökgastemp som följd. Detta kanske frestar på rostren lite extra? Och så brinner det fortare längst in. Men som sagt så drar man lämpligen igen ventilen när pannan lugnar ner sig.

Användarvisningsbild

abel48  
#905932Tycker de brinner mest längs in i pannan nu brukar bli aska som lägger sig fram så veden lutar bakåt efter ett tag. Hur har du de vanliga spjället då? Har alltid haft mitt i mitten innan o de gått bra men har nu testat till höger o vänster utan resultat.

Ent  
#905933Det vanliga spjällreglaget är skjutet max åt höger, dvs så att luften kommer in nere vid rostren. Jag har tagit loss frontplåten ifall du tycker det ser konstigt ut🙂.

Användarvisningsbild

abel48  
#905942Ja jag hade förra veckan loss front plåten och dammsög vid spjället. Va ju lite bös men blev inte bättre efter jag dammsög

Användarvisningsbild

abel48  
#905965Hur stor tallriksventil har du? Är den i alu och köpt vart?

Ent  
#905972Alu, 100 mm, låg på hyllan men liknande finns på Byggmax och lite överallt.

Användarvisningsbild

abel48  
#906057Min flambalja är ju lite dålig...lite böjd och bucklig med det ska väll inte påverka hur pannan brinner?
Sen hur ofta bör man sota ur vid turbulatorerna?
Har beställt en tallriksventil men den kommer väll först te veckan

Ent  
#906068Jag sotar turbulatorerna när planeterna står rätt 🙃 . Skämt åsido, ur effektivitetssynpunkt är det förstås bra att göra det lite nu och då. Det blir väl 1-2 ggr i månaden under den hårdaste eldningssäsongen. Kanske vore bättre med 1 gång i veckan men jag vet inte hur stor betydelse det har. Det blir ju aldrig nån tjära utan bara ett tunt asklager, jag får för mig att det blåser bort undan för undan. Men, ju oftare dess bättre 👍 .

Användarvisningsbild

Urkraft  
#906071Du kanske bytt ved eftersom den baksmäller. Prova endast björk resp endast gran och även
Blandved så ser du vad som funkar bäst.
Vänd all ved med den runda sidan ner så brinner den något saktare ( som en båt)
Testa får du se.
Du kan ju även dra ner på storleken på inlägget.
Men du ska inte elda ett vedträ i taget, det ska som sagt vara ett inlägg.
👌

Ent  
#906081Jag ser även till stoppa den grövre änden av klabben inåt. Oftast brinner det lite fortare inne vid flamhålet så jag tänker att det är bra med lite extra där.

Ent  
abel48 skrev:Min flambalja är ju lite dålig...lite böjd och bucklig med det ska väll inte påverka hur pannan brinner?
Sen hur ofta bör man sota ur vid turbulatorerna?
Har beställt en tallriksventil men den kommer väll först te veckan

Det är väl onödigt att påpeka, ursäkta i så fall, men du behöver givetvis inte ta upp nåt större hål i luckan. Det blir alldeles tillräckligt mycket luft bara glaset är borta. Sedan får man klura på hur man fäster den inre delen av tallriksventilen. Lämpligen borrar man fast den i den inre värmeskölden, troligen behöver man långa skruvar och några muttrar som mellanlägg så att tallrikens skruv når till gängan i den inre delen. Jag tänkte dock aldrig så långt utan svetsade fast en skarvmutter på en bit plattjärn som i sin tur skruvades fast i värmeskölden. Tyvärr hade tallrikens skruv UNC och skarvmuttern var M6 men det gick att fixa med gängsnitt.

Användarvisningsbild

Urkraft  
#906083Ja så kan det bli till viss del, är keramiken okej?
Köper du ny, se till att låta den ligga på tork på pannan innan montage.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).