Gallring

GALLRINGSNETTO?

156 inlägg 41231 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905596Jag fick 405kr i netto senaste gallringen medelstam 0,043 300 skotning kuperad terräng.
Uttag 60 m3sk/ha av 225.
Mycket nöjd. Kört med H8 30 meters stickvägsavstånd men med dubbla slingerstråk men med en större skotare i vägarna.

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905597Avverkat 00planterat 01 med plantålder 27 år.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?m3

generationsskifte  
alias skrev:
generationsskifte skrev:
Skogsola skrev:Om vi går tillbaka till trådstarten så kan kalkylen på en förstagallring se ut så här ut så här med dagens priser: Räknat på 300 m3f
Intäkter 250 m3 massaved 700kr 175 000
40m3 klentimmer 900kr 36 000
10m3 normaltimmmer 1300 13 000
Summa intäkter 224000 kr

Kostnader Huggning 300 220kr 66000
Skotning 300 80kr 24000
Flytt 2 maskiner 6000
Summa kostnader 96000

Netto 128 000 delat på 300 kubik blir det 426 kr kubiken. Ett kolossalt lyft jämfört med för några år sedan eller när tråden startades.

Redigering: För den som absolut inte vill se flyttkostnaden så går det att plussa kubikprisen med en tia per maskin istället om det känns bättre.

Vi inväntar en förstagallring på ett par områden som Gudrun tog, och arbetet planeras att påbörjas inom de närmaste veckorna med en Malwa. Står ungefär 1000 m3 och lär väl bli cirka 25% uttag. Står sig drivningskostnaderna eller har det ökat nämnvärt? Gissar på att det blir någon kr mer med en Malwa än en H8. Lyckades för en gång skull verkligen pricka toppen med priserna när jag skrev kontrakt i somras 👍

Svårt att uttala sig när man varken vet medelstam eller skotningsavstånd, men jag har ett minne av att det på en skogskväll med Södra för ett år eller två sedan talades om runt 350 kr/m3fub (tror det avsåg medelstam 0,05 och upp till 300 m skotningsavstånd).

Med lite prisstegringar sedan dess och några tior extra per fub p.g.a. småmaskiner så hade jag dragit till med drygt 400 kr/m3fub.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tackar! Då har man lite mer att gå efter 👍

Axl  
Tåndemåla skrev:Jag fick 405kr i netto senaste gallringen medelstam 0,043 300 skotning kuperad terräng.
Uttag 60 m3sk/ha av 225.
Mycket nöjd. Kört med H8 30 meters stickvägsavstånd men med dubbla slingerstråk men med en större skotare i vägarna.

Hade den istället utförts av en stickvägsgående med 20 m mellan vägarna hade medelstammen blivit högre och även nettot. Risken att även uttaget blivit högre är rätt stor. Men hur hade det påverkat nettot för hela omloppstiden? Därom tvista de lärde…

MNskog  
#905647Här uppe hade den medelstammen gett minusresultat som sen hade redovisats nollresultat. Massaindustrins dröm. Virkeskostnad inte en krona mer än nödvändigt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905649Medelstammen tyder på att röjsågen hade varit ett bättre alternativ. Men hade de redovisat plus minus noll på det som i realiten var ett förlustprojekt så hade de ju varit väldigt humana.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).