Gallring

GALLRINGSNETTO?

156 inlägg 41327 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: GALLRINGSNETTO?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:
jannee skrev:Håller inte alls med er experter, tycker själv att en 1:a gallring ger ett bra netto, betalar mer än väl både plantor och markberedning 👍
Ny har jag visserligen själv gjort alla röjningar och är eller varit ganska hård, finns INGA enbitsträd att gallra bort.

Ni i södern har levt i en annan värld. Här i prisdiket drogs vi länge med massavedspriser runt 250 kronor. Samt ofta knöligare terrräng, mera snö och mer tungjobbat i största allmänhet.

Het klart, tror aldrig jag har varit ens nära att behöva betala för gallring. Så vi har inte varit så utsatta för "gallring är skogsvård och får kosta"-argument.

Röjsågen är ett kraftfullt verktyg i skogsbruket.

Malwa Combi i 5:e generationen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864738Man ska inte betala för gallring. Man planterar skog, på säg 80 års sikt. En intäkt efter 40 år hjälper upp kalkylen avsevärt jämfört med att ta ytterligare en kostnad. Finns en lång tråd som heter "myter om gallring". Där diskuteras om gallringen verkligen är så nödvändig.

alias  
Mangan skrev:
alias skrev:
Mangan skrev:Jo, jag själv vacklar lite mellan om det är bra eller dåligt. Problemet är att ingen självverksam klarar av att röja så hårt som egentligen behövs. 😎

Men om det skulle bli en utgift att gallra, skulle populariteten antagligen öka. 🤔

Om en gallring går back i dagsläget så beror det sannolikt på att någon har försökt bedriva röjningsfritt skogsbruk i samma bestånd dessförinnan.

Eller att man vill ha det utfört med småskaliga metoder. Tex vinschgallring. 🙃

Vad är en småskalig metod?

Fick gallrat drygt 8 ha beståndsgående med H8 i vintras och där landade skördarkostnaden på ca 205 kr/m3fub inkl. flyttkostnad (uttag under 20 m3fub/ha och 0,088 i medelstam).

Kostnaden för skotningen med en mindre maskin löstes av en annan aktör och borde nog ha landat på ca 100 kr/m3fub, men fick fakturerat en lägre summa till följd av lite tjänster och gentjänster.

Rent skogligt så hade det nog sett likvärdigt ut efteråt om jag hade gallrat området motormanuellt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#874450När jag beställde en 1:a gallring 2015 så höggs det ner 160kubik i blandade dimensioner och kostnad för maskiner blev runt 45 000kr.
Pengar som blev över efter alla avdrag mm var ca 5000kr.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874523Det kommer att gå betydligt bättre nu om det är samma bestånd som du skriver om i en annan tråd.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?m3

generationsskifte  
Skogsola skrev:Om vi går tillbaka till trådstarten så kan kalkylen på en förstagallring se ut så här ut så här med dagens priser: Räknat på 300 m3f
Intäkter 250 m3 massaved 700kr 175 000
40m3 klentimmer 900kr 36 000
10m3 normaltimmmer 1300 13 000
Summa intäkter 224000 kr

Kostnader Huggning 300 220kr 66000
Skotning 300 80kr 24000
Flytt 2 maskiner 6000
Summa kostnader 96000

Netto 128 000 delat på 300 kubik blir det 426 kr kubiken. Ett kolossalt lyft jämfört med för några år sedan eller när tråden startades.

Redigering: För den som absolut inte vill se flyttkostnaden så går det att plussa kubikprisen med en tia per maskin istället om det känns bättre.

Vi inväntar en förstagallring på ett par områden som Gudrun tog, och arbetet planeras att påbörjas inom de närmaste veckorna med en Malwa. Står ungefär 1000 m3 och lär väl bli cirka 25% uttag. Står sig drivningskostnaderna eller har det ökat nämnvärt? Gissar på att det blir någon kr mer med en Malwa än en H8. Lyckades för en gång skull verkligen pricka toppen med priserna när jag skrev kontrakt i somras 👍

MNskog  
#905530Ja. Kostnaden blir högre med Malva men fler huvudstammar kvar som producerar. Skillnaden mot H8 och en medelstor gallringsskotare är inte speciellt stor men var glad att det är mellan dem du väljer i ditt område. Här uppe är det SCA konceptet JD 1170 och 1510 som är vanligast och förordas av virkesköpare. Det blir billigare men huvudsyftet är att det ger mer virke till köparen. Jämfört med Malva är det väsentlig skillnad på kvarvarande oskadade stammar och framörallt i jämnheten över ytan.

Användarvisningsbild

Vedproducent  

Ja det är bedrövligt att både höra talas om den här jakten på både lägsta pris och mycket kubik i 1:a gallringarna. Var ute här i närheten och såg en gallring nyss och det är ju en förstörd skog för all framtid. Hemskt att se även om det inte påverkar mig på något sätt. Resultatet ska du få i slutavverkningarna och ser det så här ut så är beståndet förstört för att få bra resultat då. Jag är inte förvånad att vi ligger kvar på en skamlig snittvolym på cirka 250 m3 sk i våra slutavverkningar.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#905557Lägger upp två olika bilder helt aktuella. Den ena har jag gallrat själv och den andra är från samma bestånd som filmsnutten kom ifrån. Nej det går inte gallra lika billigt när du har skogen kvar. Den som ska stå och växa till en massa volym när du slutavverkar. Jag förstår verkligen inte att man kan se det så kortsiktigt när det handlar om hundratusentals kr mindre per hektar om 40 år. Några tusenlappar mer värde nu per hektar och man byter frivilligt bort det, Helt sjuk inställning enligt mig och det står jag för.

80-90  
Vedproducent skrev:Lägger upp två olika bilder helt aktuella. Den ena har jag gallrat själv och den andra är från samma bestånd som filmsnutten kom ifrån. Nej det går inte gallra lika billigt när du har skogen kvar. Den som ska stå och växa till en massa volym när du slutavverkar. Jag förstår verkligen inte att man kan se det så kortsiktigt när det handlar om hundratusentals kr mindre per hektar om 40 år. Några tusenlappar mer värde nu per hektar och man byter frivilligt bort det, Helt sjuk inställning enligt mig och det står jag för.

Å som vanligt måste jag hålla med dej till 100%

Användarvisningsbild

Fred86  
Vedproducent skrev:Lägger upp två olika bilder helt aktuella. Den ena har jag gallrat själv och den andra är från samma bestånd som filmsnutten kom ifrån. Nej det går inte gallra lika billigt när du har skogen kvar. Den som ska stå och växa till en massa volym när du slutavverkar. Jag förstår verkligen inte att man kan se det så kortsiktigt när det handlar om hundratusentals kr mindre per hektar om 40 år. Några tusenlappar mer värde nu per hektar och man byter frivilligt bort det, Helt sjuk inställning enligt mig och det står jag för.

Inte lätt att se på fotona men är inte skogen äldre och grövre på den stickvägsgallrade jämfört med din gallring som jag antar att du kommer behöva gallra ytterligare någon gång?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Fred86 skrev:

Inte lätt att se på fotona men är inte skogen äldre och grövre på den stickvägsgallrade jämfört med din gallring som jag antar att du kommer behöva gallra ytterligare någon gång?

Det är 5 års åldersskillnad. Nej jag har gallrat färdigt mitt bestånd. Nu får det stå och växa i 40 år så står det runt 600 kubik per hektar jämfört med snittet på cirka 250 kubik.

Axl  
#905577@vedproducent vad brukar du landa på för uttag/ ha ca i dina 1:a gallringar?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Axl skrev:@vedproducent vad brukar du landa på för uttag/ ha ca i dina 1:a gallringar?

Det normala är mellan 30-40 fub. I fjol var det dock betydligt mer än så men det var på grund av ett stort område extremt tät volymrik granskog.

Re: GALLRINGSNETTO?m3

alias  
generationsskifte skrev:
Skogsola skrev:Om vi går tillbaka till trådstarten så kan kalkylen på en förstagallring se ut så här ut så här med dagens priser: Räknat på 300 m3f
Intäkter 250 m3 massaved 700kr 175 000
40m3 klentimmer 900kr 36 000
10m3 normaltimmmer 1300 13 000
Summa intäkter 224000 kr

Kostnader Huggning 300 220kr 66000
Skotning 300 80kr 24000
Flytt 2 maskiner 6000
Summa kostnader 96000

Netto 128 000 delat på 300 kubik blir det 426 kr kubiken. Ett kolossalt lyft jämfört med för några år sedan eller när tråden startades.

Redigering: För den som absolut inte vill se flyttkostnaden så går det att plussa kubikprisen med en tia per maskin istället om det känns bättre.

Vi inväntar en förstagallring på ett par områden som Gudrun tog, och arbetet planeras att påbörjas inom de närmaste veckorna med en Malwa. Står ungefär 1000 m3 och lär väl bli cirka 25% uttag. Står sig drivningskostnaderna eller har det ökat nämnvärt? Gissar på att det blir någon kr mer med en Malwa än en H8. Lyckades för en gång skull verkligen pricka toppen med priserna när jag skrev kontrakt i somras 👍

Svårt att uttala sig när man varken vet medelstam eller skotningsavstånd, men jag har ett minne av att det på en skogskväll med Södra för ett år eller två sedan talades om runt 350 kr/m3fub (tror det avsåg medelstam 0,05 och upp till 300 m skotningsavstånd).

Med lite prisstegringar sedan dess och några tior extra per fub p.g.a. småmaskiner så hade jag dragit till med drygt 400 kr/m3fub.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).