Gallring

Hur mycket vätska intar ni en vinterdag i skogen?

21 inlägg 3497 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket vätska intar ni en vinterdag i skogen?

Lindveden  
#904541Me kaffe o snus så klaras dagen av rätt smärtfritt 😉👍 iallafall under vintertid

Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Matsve79  
#904852Ta med mer vätska än du tror och drick mer än du känner att du behöver.
Jag har aldrig varit med om att dricka för mycket vatten när man jobbar. Däremot märker man av att man fungerar dåligt när vätskebalansen tryter, tar dåliga beslut och därmed större risker.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904867Vintern är svår när det gäller vätskebalans. Jag är storförbrukare av vätska när jag jobbar och hamnar ofta i läget med illamående och dålig status. På vintern brukar jag pressa i mig vatten vid varje paus både det första jag gör när jag når vattenflaskan och det sista jag gör innan jag återgår till arbetet.
På sommaren tycker jag det är lättare eftersom vattnet håller sig ljummet och kroppen hanterar det bättre. En stängslingsdag på sommaren kan jag få i mig 6liter vatten och det känns helt ok.
Som Mangan är inne på så är det av stor vikt att få upp temperaturen på vätskan när det är kallt. Fysiologiskt så är det alltid bättre ju närmare kroppstemperaturen vätskan man intar ligger.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#905221Sommartid har jag oftast med mig 3 liter. Dricker oftast upp 2,5liter. Men en dag när det var 28 grader drack jag 5 liter. På vintern har jag 1.5liter med och dricker hälften till en 1 liter. Försöker ha med mig soppa i mattermos riktigt kalla dagar( 15minus) och får vätska extra den vägen. Inte så lätt att dricka isbitar i tillräcklig mängd.

Bond.J  
#905300Har alltid med en petflaska vatten till skogen, mycket sällan varm nyponsoppa blandat med mjölk. Dricker vatten innan jag börjar hugga, och fyller på varje tankning tills det känns obehagligt att dricka mer. Hugger jag mer än 3 timmar så kan det vara gott med något som ger lite energi, såsom blaskig nyponsoppa. Äter inte så länge jag hugger, men är noga med att dricka.

Användarvisningsbild

JesperGunnar  
#905368Kul tråd!
Enkel tankeregel är att kroppen kan ta upp ca 1dl vätska per 15-20min.
Med andra ord är det viktigt att dricka "lite hela tiden".
Något viktigt att känna till är att kroppen behöver ca dubbelt så mycket vätska vid -20 som vid +20 grader.
Så om det är väldigt kallt behöver man upp på en 6-7l per dag. Många som missar den vinterdetaljen.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).