Gallring

Hur mycket vätska intar ni en vinterdag i skogen?

21 inlägg 3496 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa

Hur mycket vätska intar ni en vinterdag i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904301Hur mycket vatten mm tar ni med er ut? Om man dricker 5 dl soppa, 4 dl kaffe och kanske 5 dl vatten på 6 timmar, låter det lagom för er? Jag kör inte hårt, men lättklädd så försöker hålla igång hela tiden för att inte frysa. Några minusgrader bara.

Råkade ut för en otäck händelse i torsdags, och undrar om det kan vara vätskebrist.

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket vätska intar ni en vinterdag i skogen?

Raptus  
#904302Har som regel med 1.5 liter saft, og 1.5 liter vann. Drikker vel i snitt rundt 2 liter på en "vanlig" dag, med ca 15 graner opparbeidet, kjørt og aptert.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904306Ca 2 liter vid röjning vår och höst.
På sommaren sitter jag i skuggan 🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
#904308Jag dricker ca 2l vatten plus två koppar kaffe på vintern, 3,5l vatten på sommaren.
Det är för ca 7t övergrov huggning och bilresan dit och hem.

Jag har inte hållit reda på exakt hur mycket jag dricker, ska försöka tänka på det nästa vecka.

LesterCGarreth  
#904315Är väldigt viktigt med vatten även på vintern, jag brukar känns äv vätskebrist genom att jag får ont i vader mm som känns trötta.

Jag dricker 3-5 liter vatten oavsett aktivitetsnivå

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#904317Lite tråkigt bakvänt men kroppen ljuger inte. Kolla kisset. Ju mer "färg" ju mer uttorkad är du. Sikta på svagt gul färg och absolut inte mörkgult. För lågintensiv huggning över längre tid hade jag själva försökt satt ett mål att dricka 2st 1,5 l PET-flaskor under 6 timmar.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#904340När jag högg och röjde på heltid så hade jag tre 1,5 liters flaskor som jag fyllde på varje morgon. Det var mycket sällan jag drack upp allt på en dag utan oftast fanns det reserver kvar för att kunna klara sig om man skulle glömma fylla på någon dag. På vintern tycker jag dessutom om att ha en mindre fältflaska innanför jackan som håller lite högre temperatur än omgivningen.

#904344Får nog börja med varm saft och varmt vatten. Och framförallt börja dricka mer av det jag tar med. Gör ett försök nästa vecka, se hur kroppen reagerar.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#904349Sommartid kan det bli ca 3-4 liter, men på vintern blir det oftast inte mer än de ca 0,5 liter kaffe jag dricker på morgonen då jag oftast glömmer att ta med vatten..💦💦🥴

anersimyra skrev:Sommartid kan det bli ca 3-4 liter, men på vintern blir det oftast inte mer än de ca 0,5 liter kaffe jag dricker på morgonen då jag oftast glömmer att ta med vatten..💦💦🥴

Törstig när du kommer hem antar jag?

TS

jörgent  
#904437Lite svårt att vara så fyrkantig och ange exakta mängder...
Beror väl helt på vad man gör o väder...
Själv har jag med mig vatten i flaska o dricker allt efter svett mängdo har koll på att jag behöver pissa

Hema  
#904450För mycket kall dryck, kan sätta min mage helt ur spel. Så termos för lite varmare och smådricka. Jobbar inte sp intensivt, så jag har inga bra volymer att delge.

axwell  
#904498Undviker att dricka några större mängder kaffe. Det finns en myt om att kaffe skulle vara vätskedrivande vilket är ett missförstånd.
Däremot snabbar kaffe på förloppet till första kisspausen.

Som överårig pensionär är jag nästan aldrig ute så länge som 8 timmar, så 3 st 0,5 flaskor tempererade(efter årstid) brukar räcka långt.

Tralsmo  
#904512Jahaa, nu får man ju bryta av här!

Lite suspekt å eget blir de men helt sant allafall.

Ja.är ju inte aktiv fysiskt i skogen längre men:

Ja jobbade ju sällan mer än 4-5 timmar me röjning eller huggning på en dag.
Aldrig ja drack vatten eller nåt annat.
Ingen mat hade ja med mig.
På dom senare åren hade ja en flaska på 1.5 liter vatten i bilen men den kom sällan till pass.

När ja skotar nu å då så har ja en flaska i bilen som sällan används. ingen mat på hela dagen oavsett va ja sysslar med om ja kommer ut ve kl7:00 villsäga.

Inga raster mer än när skogsägaren kommer.

Har funkat utmärkt genom alla år.

MEN ja rekommenderar de inte till normalt folk.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Sommartid kan det bli ca 3-4 liter, men på vintern blir det oftast inte mer än de ca 0,5 liter kaffe jag dricker på morgonen då jag oftast glömmer att ta med vatten..💦💦🥴

Törstig när du kommer hem antar jag?

Nja, natur och kulturvårdsarbete är en tämligen lättsam sysselsättning och då särskilt vintertid. Det är långt ifrån någon katastrof om man glömmer ta med vatten under vintern, men vid stark hetta sommartid räcker det med att gå omkring huggarklädd för att vattenbehovet ska bli tämligen stort.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).