mån 19 jan 2026, 13:52#904651Som synes så kapar alltid en kortare skärutrustning snabbare än en längre. Är det inte absolut nödvändigt att använda tex. en 28” utrustning så kapar sågen alltid betydligt effektivare med en kortare utrustning och förbrukar samtidigt mindre bränsle och sågen blir dessutom mindre het.
SKOGSFORUM ARTIKEL
53 inlägg 8980 visningar 6 följer Svara, dela mm... Motorsåg och handhållet
Hårdtest av Husqvarna 564 XPG Fuel Injection
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

mån 19 jan 2026, 18:07#904689Jag kan nog sätta den i ask med 32" eller 28" och se hur det går...
Jag gillar inte första utlåtanden, och försöker undvika att göra det självt. Men gjorde ett undantag i dag och det får jag äta upp.
Jag är först på denna testsåg, så den startades först i helgen när jag kapade lite trissor. Men första huggningen var idag, jag hade fått för låga ryttare så det gick typ inte att göra instick och när jag sågade så gick det astungt direkt. Inte lämpligt för datan att justera in sig, vilket den ju såklart behövde få göra under första tankarna.. Därför saknade den vrid.
Efter att jag kört en tank med en kedja ur kartång så började den gå mycket bättre. Så jag jag bytte tillbaka till den aggresiva kedjan och då hade den inga problem med det.
Den klår nog alla andra 60cc sågar jag kört både på prestanda och ergonomi.
Jag tycker nog ändå att 18" är lagom och 20" max därefter gör 70cc+ sågar ett mycket bättre jobb.
Jag gillar inte första utlåtanden, och försöker undvika att göra det självt. Men gjorde ett undantag i dag och det får jag äta upp.
Jag är först på denna testsåg, så den startades först i helgen när jag kapade lite trissor. Men första huggningen var idag, jag hade fått för låga ryttare så det gick typ inte att göra instick och när jag sågade så gick det astungt direkt. Inte lämpligt för datan att justera in sig, vilket den ju såklart behövde få göra under första tankarna.. Därför saknade den vrid.
Efter att jag kört en tank med en kedja ur kartång så började den gå mycket bättre. Så jag jag bytte tillbaka till den aggresiva kedjan och då hade den inga problem med det.
Jag tycker nog ändå att 18" är lagom och 20" max därefter gör 70cc+ sågar ett mycket bättre jobb.
Midnattsmekaniker.
mån 19 jan 2026, 18:17#904691
😅 jag tänkte precis skriva och be dig att montera ett 28” och begrava svärdet i ett lämpligt objekt men en ask blir nog lite väl orättvist.😛
Williamm skrev:Jag kan nog sätta den i ask med 32" eller 28" och se hur det går...
😅 jag tänkte precis skriva och be dig att montera ett 28” och begrava svärdet i ett lämpligt objekt men en ask blir nog lite väl orättvist.😛
mån 19 jan 2026, 18:44#904696Vad kör garden and forest på 560.18"? Verkar funka fint på elefant granarna....Var i Europa det än må va.
tis 20 jan 2026, 17:31#904817
Tror han kör 18" 325, det går mycket lättare än 18" 3/8.
Odalbonden skrev:Vad kör garden and forest på 560.18"? Verkar funka fint på elefant granarna....Var i Europa det än må va.
Tror han kör 18" 325, det går mycket lättare än 18" 3/8.
Midnattsmekaniker.
tor 22 jan 2026, 11:10#904970Trevligt bokbestånd.
tor 22 jan 2026, 11:51#904973Nu har jag kört motsvarande två heldagar med 564:an huggittre dar men jag har kört andra sågar också o jämfört.
Den samlar inte mer spån och damm än andra sågar tycker jag.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Midnattsmekaniker.
tor 22 jan 2026, 18:07#904992
Där har det ju börjat samlas en fin liten grothög uppe på toppen..😛
Williamm skrev:Nu har jag kört motsvarande två heldagar med 564:an huggittre dar men jag har kört andra sågar också o jämfört.
tor 22 jan 2026, 18:30#904994Hmm blei litt betenkt. Fekk basen min til og bestilla ei ny 560 xpg med 18 toms sverd og kjeda. Kjøre vanlig X cut. Burde kanskje heller tatt den her då men gjort er gjort. Synes kanskje sp33g kjeda er lettare og få til og saga fort enn C85, så derfor blei det 560.
tor 22 jan 2026, 19:19#904999
Ett par spån där hamnar det på de flesta sågar, det är lätt att blåsa bort.
anersimyra skrev:Williamm skrev:Nu har jag kört motsvarande två heldagar med 564:an huggittre dar men jag har kört andra sågar också o jämfört.
Midnattsmekaniker.
tor 22 jan 2026, 23:04#905015
Fast vid närmare eftertanke ser det mer ut som början på en bäverhydda, man får alltså passa sig och inte lämna den nära vatten för att inte riskera att få sig en hyresgäst innanför kåpan..🦫😆
Williamm skrev:anersimyra skrev:Williamm skrev:Nu har jag kört motsvarande två heldagar med 564:an huggittre dar men jag har kört andra sågar också o jämfört.
Fast vid närmare eftertanke ser det mer ut som början på en bäverhydda, man får alltså passa sig och inte lämna den nära vatten för att inte riskera att få sig en hyresgäst innanför kåpan..🦫😆
fre 23 jan 2026, 15:16#905033
Perfekt.Då behöver man inte beklaga sig över vikten (samma) på 550 Mark II något mer 😀 I a f med lättvikts 15" 👍
Fredrik Reuter skrev:Odalbonden skrev:Vad vägde 346;an rfs då? Snappade inte upp det i filmen...
Ca. 6,8 kg vägde den.
Perfekt.Då behöver man inte beklaga sig över vikten (samma) på 550 Mark II något mer 😀 I a f med lättvikts 15" 👍
lör 24 jan 2026, 14:07#905088
Undrar om den inte trivts bättre i 325 1.5 18-20" 🤔 Men men, hqva valde ju 3/8 vägen.
Williamm skrev:Den drar 28", men fort går det inte.
Undrar om den inte trivts bättre i 325 1.5 18-20" 🤔 Men men, hqva valde ju 3/8 vägen.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).