SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Hårdtest av Husqvarna 564 XPG Fuel Injection

53 inlägg 8351 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Denna forumtråd handlar om test och utvärdering av motorsågen Husqvarna 564 XP G Fuel Injection, särskilt i jämförelse med Stihl MS 500i och andra modeller i samma effektklass. Fredrik Reuter inleder med en detaljerad beskrivning av testförhållanden, erfarenheter från proffs och amatörer, samt tekniska observationer om sågens kraft, balans, bränsleförbrukning och hanterbarhet.

Flera användare delar sina egna erfarenheter och åsikter, där vissa betonar att sågen är särskilt lämpad för kvistning och skogsvård medan den kanske inte helt ersätter kraftfullare modeller som MS 500i vid tuffare fällningsarbete. Diskussionen tar också upp frågor om rengöring, ansamling av sågspån på cylindern och hur detta kan påverka prestanda och underhållsbehov.

Det finns olika perspektiv på lämpliga svärdslängder och kedjetyper, och hur detta påverkar sågarnas effektivitet och användbarhet i olika skogstyper. En del uttrycker oro över startproblem och att förseriesågen kanske inte är helt färdigutvecklad, medan andra är mer positiva och ser potential i modellen efter inkörningsperiod.

Slutsatsen är att Husqvarna 564 är en intressant nyhet med tydliga fördelar i balans och användbarhet för vissa arbetsmoment, men att den ännu inte helt ersätter de kraftigare sågarna som Stihl MS 500i för alla behov. Det finns en förväntan att Husqvarna kommer att vidareutveckla modellen och att fler professionella användares erfarenheter kommer att ge bättre underlag framöver.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig och nyanserad med respektfulla erfarenhetsutbyten.
📌 Diskussionstyp: Teknikdiskussion

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-02-12 12:02 | data: 1)
Husqvarna
Användarvisningsbild

Hårdtest av Husqvarna 564 XPG Fuel Injection  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#904546Husqvarna gjorde ett rejält nummer av 564 XP G Fuel Injection när de släppte nyheten förra våren och vi skrev om den i samband med presentationen i Husqvarna. Men det är en sak att se en motorsåg på ett event och höra argumenten – en annan att få hem en maskin och köra den på riktigt. På höstkanten fick vi därför tag i en testsåg som nu gått igenom vår testkörning i skogen, och det är först där man börjar fatta vad som är “ny teknik” och vad som faktiskt blir skillnad i verkliga livet.

1768765086_z-henrik-test-564.jpg

Det här är alltså en 60-kubikare som kliver in i en klass där proffsen är brutalt kräsna. Och det är rimligt, för det är här sågen ska vara typ “en förlängning av kroppen” dag ut och dag in. Då räcker det inte att den är stark på pappret – den måste vara rapp, smidig, förutsägbar och inte reta gallfeber på dig efter några timmar i skogen.

Vi har haft en demosåg, en förseriesåg, ganska länge. Och jag ska vara tydlig: jag och Torbjörn är amatörer i det här sammanhanget. Vi kan tycka, känna och nörda ner oss – men vi har inte kapaciteten att verkligen pressa en såg i denna kaliber på rätt sätt. Så vi lät Henrik Andersson testköra. Han jobbar professionellt med det här och kör dagligen en Stihl MS 500i. Innan det har han avverkat en hel hög med sågar: 560, 562, 550, 346 och så vidare. Det är med andra ord en person som märker skillnad på “kul nyhet” och “motorsåg som faktiskt håller i vardagen”.

Och ja – en sak är säker: det här är en såg som känns på allvar. Husqvarna har fått till en välbalanserad maskin i 60-kubiksklassen, och insprutningen gör att den upplevs annorlunda i respons och rapphet. Henrik har testkört i flera typer av huggningar och skogar och även jämfört med andra sågar. Mest mot MS 500i, eftersom det är Henriks go-to såg idag. Den här slår inte 500:an i effektivitet och styrka, men med det sagt, den är heller inte långt ifrån!

1768765086_kvistning-564-xpg.jpg

1768765086_husqvarna-564-vs-stihl-ms-500i.jpg

Även om det kanske inte är ett jämförbart test så var vi tvungna att köra lite cookie-cutting och mäta tider. Vi tar med det här i artikeln, inte för att 564 “förlorade” utan för att den ändå var så nära. Medelvärdet genom samma stock blev till slut att MS 500i var 10% snabbare genom stocken. Personligen tycker jag det är bra betyg för 564, det är ju ändå en typ 60-kubikare mot en 80-kubikare.

1768765086_sla-sla-sla.jpg

Det positiva, och det är mycket som är bra, är att Husqvarna lyckats bygga en såg som har kraft och balans för ett 20-tums svärd och som klarar det där jobbet många vill att en 60-kubikare ska klara idag: rotkapning åt skördare, fröträdsställningar, övergrovt runt hus osv. Samtidigt är den smal och hanterbar, och det är här Henrik återkommer: den är riktigt bra för kvistning.

1768765086_a-fallning-husqvarna-564.jpg

Försök gjordes att mäta bränsleförbrukning. Det är tyvärr jättesvårt att göra detta och få ut något matnyttigt. Det blir istället en känsla, men med tanke på att känslan kommer från en som hugger i princip dagligen så kan det vara intressant. Henrik kände att 564 var ganska törstig. Men det är MS 500i också. Båda är grymt effektiva så bränsle per kubikmeter tror vi ändå är ganska låg. Men gasar man så vill de ha soppa, det är helt klart.

1768765086_tankning-564.jpg

Vi vägde och jämförde också praktiskt, så som det faktiskt blir när sågen har svärd på och inte är direkt från kartongen. Med 20-tums svärd vägde 564:an 8,1 kg. En MS 500i med 20 tums svärd och då ungefär samma setup landade på 8,6 kg. Det är 0,5 kg i skillnad.
Då får man givetvis ta i beaktning att det blir lite äpplen och päron, det är skillnad på dem såklart och de ska kanske inte egentligen matchas mot varandra. Men nu är vi där vi är och jag passar på att lägga in en tabell som jämförelse med flera motorsågar i samma härad.

1768765086_hva-346-for-att-vi-ville.jpg

Var det bara positivt då? Nästan. Jag ställde Henrik en väldigt konkret fråga efter testet: om du skulle byta såg nu, och den här fanns på marknaden – skulle du köpa den här istället för MS 500i? Hans svar var nej. Han skulle köpa en 500 till. Motiveringen är enkel: mer brutal kraft i 500:an. Och det som 500:an är sämre på – kvistning – är inte alltid den stora delen i dagens professionella upplägg. Ibland är det första stocken, andra stocken, sen tar skördaren vid eller så går det till biobränsle. Samma sak i fröträdsställningar. Det är ett perspektiv som är värt att ha med sig, även om man själv kanske jobbar på ett annat sätt.

En annan sak är att vår såg var en förseriesåg, och den var nog inte helt färdigtrimmad. Vi hade lite strul ibland, det handlade om startsvårigheter både som varm och kall. Jag nämner det för att vara helt ärlig. Men samtidigt är det också den typen av saker som brukar vara borta när det är skarpt läge och maskinen står i butik. Detta borde vi snart få rapporter om, det är flera här på Skogsforum som nu antingen beställt, fått eller lånar en 564. Det vore mycket intressant att få feedback från er!

1768765086_hva-564-xpg-skylt.jpg

Summa summarum: Husqvarna har gått på insprutningsspåret, och det känns som att det spåret är här för att stanna. 564 XP G Fuel Injection är inte bara en ny modell – det är ett tydligt steg i en ny riktning. Och för proffsen (och den som kör mycket som skogsägare) betyder det att sågvalet inte blir enklare. Bara mer intressant.

1768765086_cylinder-564-xpg.jpg

1768765086_luftfilter-efter-test-564-xpg.jpg

Och för att sammanfatta mycket kort: En större såg som nästan inte kan jämföras med “gamla” 562, den är mycket bättre. I jämförelse med nya Stihl MS 400 C så är det skapligt jämnt skägg med övervikt till 564:an. Men Henrik väljer fortfarande MS 500i som sin “go-to” såg även framöver. Och vi hoppas nu att Husqvarna börjar fila på en riktig “killer”. En upphottad 346:a med insprutning och låg vikt, kanske runt 6,3 kg startklar med 15” svärd. Då blir det intressant även för “volym- och/eller proffshuggaren”.

Här en video från testet:

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hårdtest av Husqvarna 564 XPG Fuel Injection

Williamm  
#904548Jag har en 564:a på test under nästa vecka. Återkommer.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904550Att fälla mot mot masin är ju inte att testa en såg. Då är ju råstyrka aåo.
Kan ni sätta dessa sågar på tex skogsvårdsbolaget som hugger några tusen kubik ädellöv. Det är ju här dessa sågar gör sin nytta. Att fälla barrträd är ju inte det man utvärderar en såg på. Fällning kvistning dag ut och dag in är ju vad denna såg är framtagen för som jag förstår det.
Men jag har haft fel förr

Användarvisningsbild

Williamm  
Tåndemåla skrev:Att fälla mot mot masin är ju inte att testa en såg. Då är ju råstyrka aåo.
Kan ni sätta dessa sågar på tex skogsvårdsbolaget som hugger några tusen kubik ädellöv. Det är ju här dessa sågar gör sin nytta. Att fälla barrträd är ju inte det man utvärderar en såg på. Fällning kvistning dag ut och dag in är ju vad denna såg är framtagen för som jag förstår det.

Jag håller med där.
Jag hugger 90% skotarfärdigt, en del apterar dock skördaren om den är i närheten för att få finare högar för skotaren.
Men en massa kvistning blir det. Jämför mot gamla 400 och 562 båda generationerna.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Williamm skrev:Jag har en 564:a på test under nästa vecka. Återkommer.

Kul! Återkom gärna med din rapport!

TS
Användarvisningsbild

Jl2  
Tåndemåla skrev:Att fälla mot mot masin är ju inte att testa en såg. Då är ju råstyrka aåo.

Håller också med, skulle varit väldigt intressant att höra någon som hugger ädellöv uttala sig om sången.
Har själv provat Stihl 500 och husqvarna 572 i bokskogen. Husqvarna tycker jag väger för mycket och Stihl en kommer jag inte överens med, alldeles för rund såg kropp, så för närvarande kör jag med 560. Men lite mer krut i sågen skulle inte skadat, så därför är habegäret stort. Efter att ha sett priset får jag nog ändå stilla mig då jag precis har köpt en till 550 (vill ha 2 st 50 kubikare)efter ett litet missöde i sommras.
Trött och sliten skulle bara ta ett sista träd. 🙃
1768769515_1000023783.jpg

1768769515_1000023784.jpg

Hema  
#904565Tack för att du bjuder på både missöde o bilder. Gissar att det går att rädda många delar från jonsereden?
Samt gott att bara sågen skadades o inte du. Allt för många har ju skadat sig när de bara skulle rädda sågen..

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Jl2 skrev:

Håller också med, skulle varit väldigt intressant att höra någon som hugger ädellöv uttala sig om sången.
Har själv provat Stihl 500 och husqvarna 572 i bokskogen. Husqvarna tycker jag väger för mycket och Stihl en kommer jag inte överens med, alldeles för rund såg kropp, så för närvarande kör jag med 560. Men lite mer krut i sågen skulle inte skadat, så därför är habegäret stort. Efter att ha sett priset får jag nog ändå stilla mig då jag precis har köpt en till 550 (vill ha 2 st 50 kubikare)efter ett litet missöde i sommras.
Trött och sliten skulle bara ta ett sista träd. 🙃
1768769515_1000023783.jpg

1768769515_1000023784.jpg

Illa illa..Om det var en svart/röd 550?Jonsered "varianten" av gen 1 550 ser bättre ut än i Orange!

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Fredrik Reuter skrev:Husqvarna gjorde ett rejält nummer av 564 XP G Fuel Injection när de släppte nyheten förra våren och vi skrev om den i samband med presentationen i Husqvarna. Men det är en sak att se en motorsåg på ett event och höra argumenten – en annan att få hem en maskin och köra den på riktigt. På höstkanten fick vi därför tag i en testsåg som nu gått igenom vår testkörning i skogen, och det är först där man börjar fatta vad som är “ny teknik” och vad som faktiskt blir skillnad i verkliga livet.

1768765086_z-henrik-test-564.jpg

Det här är alltså en 60-kubikare som kliver in i en klass där proffsen är brutalt kräsna. Och det är rimligt, för det är här sågen ska vara typ “en förlängning av kroppen” dag ut och dag in. Då räcker det inte att den är stark på pappret – den måste vara rapp, smidig, förutsägbar och inte reta gallfeber på dig efter några timmar i skogen.

Vi har haft en demosåg, en förseriesåg, ganska länge. Och jag ska vara tydlig: jag och Torbjörn är amatörer i det här sammanhanget. Vi kan tycka, känna och nörda ner oss – men vi har inte kapaciteten att verkligen pressa en såg i denna kaliber på rätt sätt. Så vi lät Henrik Andersson testköra. Han jobbar professionellt med det här och kör dagligen en Stihl MS 500i. Innan det har han avverkat en hel hög med sågar: 560, 562, 550, 346 och så vidare. Det är med andra ord en person som märker skillnad på “kul nyhet” och “motorsåg som faktiskt håller i vardagen”.

Och ja – en sak är säker: det här är en såg som känns på allvar. Husqvarna har fått till en välbalanserad maskin i 60-kubiksklassen, och insprutningen gör att den upplevs annorlunda i respons och rapphet. Henrik har testkört i flera typer av huggningar och skogar och även jämfört med andra sågar. Mest mot MS 500i, eftersom det är Henriks go-to såg idag. Den här slår inte 500:an i effektivitet och styrka, men med det sagt, den är heller inte långt ifrån!

1768765086_kvistning-564-xpg.jpg

1768765086_husqvarna-564-vs-stihl-ms-500i.jpg

Även om det kanske inte är ett jämförbart test så var vi tvungna att köra lite cookie-cutting och mäta tider. Vi tar med det här i artikeln, inte för att 564 “förlorade” utan för att den ändå var så nära. Medelvärdet genom samma stock blev till slut att MS 500i var 10% snabbare genom stocken. Personligen tycker jag det är bra betyg för 564, det är ju ändå en typ 60-kubikare mot en 80-kubikare.

1768765086_sla-sla-sla.jpg

Det positiva, och det är mycket som är bra, är att Husqvarna lyckats bygga en såg som har kraft och balans för ett 20-tums svärd och som klarar det där jobbet många vill att en 60-kubikare ska klara idag: rotkapning åt skördare, fröträdsställningar, övergrovt runt hus osv. Samtidigt är den smal och hanterbar, och det är här Henrik återkommer: den är riktigt bra för kvistning.

1768765086_a-fallning-husqvarna-564.jpg

Försök gjordes att mäta bränsleförbrukning. Det är tyvärr jättesvårt att göra detta och få ut något matnyttigt. Det blir istället en känsla, men med tanke på att känslan kommer från en som hugger i princip dagligen så kan det vara intressant. Henrik kände att 564 var ganska törstig. Men det är MS 500i också. Båda är grymt effektiva så bränsle per kubikmeter tror vi ändå är ganska låg. Men gasar man så vill de ha soppa, det är helt klart.

1768765086_tankning-564.jpg

Vi vägde och jämförde också praktiskt, så som det faktiskt blir när sågen har svärd på och inte är direkt från kartongen. Med 20-tums svärd vägde 564:an 8,1 kg. En MS 500i med 20 tums svärd och då ungefär samma setup landade på 8,6 kg. Det är 0,5 kg i skillnad.
Då får man givetvis ta i beaktning att det blir lite äpplen och päron, det är skillnad på dem såklart och de ska kanske inte egentligen matchas mot varandra. Men nu är vi där vi är och jag passar på att lägga in en tabell som jämförelse med flera motorsågar i samma härad.

1768765086_hva-346-for-att-vi-ville.jpg

Var det bara positivt då? Nästan. Jag ställde Henrik en väldigt konkret fråga efter testet: om du skulle byta såg nu, och den här fanns på marknaden – skulle du köpa den här istället för MS 500i? Hans svar var nej. Han skulle köpa en 500 till. Motiveringen är enkel: mer brutal kraft i 500:an. Och det som 500:an är sämre på – kvistning – är inte alltid den stora delen i dagens professionella upplägg. Ibland är det första stocken, andra stocken, sen tar skördaren vid eller så går det till biobränsle. Samma sak i fröträdsställningar. Det är ett perspektiv som är värt att ha med sig, även om man själv kanske jobbar på ett annat sätt.

En annan sak är att vår såg var en förseriesåg, och den var nog inte helt färdigtrimmad. Vi hade lite strul ibland, det handlade om startsvårigheter både som varm och kall. Jag nämner det för att vara helt ärlig. Men samtidigt är det också den typen av saker som brukar vara borta när det är skarpt läge och maskinen står i butik. Detta borde vi snart få rapporter om, det är flera här på Skogsforum som nu antingen beställt, fått eller lånar en 564. Det vore mycket intressant att få feedback från er!

1768765086_hva-564-xpg-skylt.jpg

Summa summarum: Husqvarna har gått på insprutningsspåret, och det känns som att det spåret är här för att stanna. 564 XP G Fuel Injection är inte bara en ny modell – det är ett tydligt steg i en ny riktning. Och för proffsen (och den som kör mycket som skogsägare) betyder det att sågvalet inte blir enklare. Bara mer intressant.

1768765086_cylinder-564-xpg.jpg

1768765086_luftfilter-efter-test-564-xpg.jpg

Och för att sammanfatta mycket kort: En större såg som nästan inte kan jämföras med “gamla” 562, den är mycket bättre. I jämförelse med nya Stihl MS 400 C så är det skapligt jämnt skägg med övervikt till 564:an. Men Henrik väljer fortfarande MS 500i som sin “go-to” såg även framöver. Och vi hoppas nu att Husqvarna börjar fila på en riktig “killer”. En upphottad 346:a med insprutning och låg vikt, kanske runt 6,3 kg startklar med 15” svärd. Då blir det intressant även för “volym- och/eller proffshuggaren”.

Här en video från testet:

Vad vägde 346;an rfs då? Snappade inte upp det i filmen...

Användarvisningsbild

anersimyra  
#904568Hur många timmar kördes 564:an för att få den där ”grothögen” liggande runt cylindern..🤔

Användarvisningsbild

anersimyra  
1768771601_img_7215.jpg
1768771601_img_7216.jpg
1768771601_img_7217.jpg
. Det här ser riktigt illa ut och då har Fredrik ändå brutit bort en stor tjock klump uppe på toppen. Den här mängden bös har jag nog aldrig tidigare sett ansamlad på en cylinder, och det kommer garanterat att leda fram till att sågen havererar pga överhettning. På 550 ansamlas relativt snabbt bös runt tändstiftet men det här ser oroväckande ut..😮 Den eminenta 262:an med sitt nyutvecklade luftreningssystem fick inte tillnärmelsevis lika mycket bös ansamlat ens efter flera månaders användning.

Hema  
#904574Kort fråga. För en yrkeshuggare, så utför man väl rengöring kontinuerligt?

Är denna smuts från hela demokörningen eller endast en del av den?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#904578Själv är jag ”ingen vän” av rengöring vilket innebär att jag kontinuerligt enbart rengör luftfilter och kopplingskåpan. Förgasarutrymmet rengör jag ca två gånger om året då jag även brukar högtryckstvätta kylflänsarna. Nu har jag förstås rätt många sågar som jag varvar emellan, men maken till ansamlat bös på en cylinder har jag aldrig någonsin sett..🤣

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Odalbonden skrev:Vad vägde 346;an rfs då? Snappade inte upp det i filmen...

Ca. 6,8 kg vägde den.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
anersimyra skrev:Hur många timmar kördes 564:an för att få den där ”grothögen” liggande runt cylindern..🤔

I runda slängar runt 100 tankar körde Henrik med den.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).