Öppna kategorin

Stormen Johannes

205 inlägg 19455 visningar 36 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Stormen Johannes

alias  
Icegrip skrev:Så här ser det ut med inkomna avverkningsanmälningar efter stormen, framtills igår, 8 januari.

Ger kanske en fingervisning om värst drabbade områdena.

$matches[2]

Bifogar också snödjupsläget.

1767942670_img_8444.jpg

Hade man varit skogsägare i det stormdrabbade området, och vore rädd för knärotsinventerare och d.y.l. individer, så hade jag nog valt att avverkningsanmäla all skog över LSÅ nu, med tanke på avverkningsanmäld areal och snöförhållanden i området.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

MNskog  
alias skrev:
Icegrip skrev:Så här ser det ut med inkomna avverkningsanmälningar efter stormen, framtills igår, 8 januari.

$matches[2]

1767942670_img_8444.jpg

Hade man varit skogsägare i det stormdrabbade området, och vore rädd för knärotsinventerare och d.y.l. individer, så hade jag nog valt att avverkningsanmäla all skog över LSÅ nu, med tanke på avverkningsanmäld areal och snöförhållanden i området.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nja. Hjälp inte virkesköparna med argument. Det är nog duktiga med att skrämma skogsägare och de går ju ofta ut på att avverka nu för du kanske inte får senare.

alias  
MNskog skrev:
alias skrev:

$matches[2]

1767942670_img_8444.jpg

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nja. Hjälp inte virkesköparna med argument. Det är nog duktiga med att skrämma skogsägare och de går ju ofta ut på att avverka nu för du kanske inte får senare.

Nu tror jag bestämt att du läser in något i mitt inlägg som jag inte har skrivit.

Personligen har jag aldrig involverat någon virkesköpare i upprättandet av mina hyggesanmälningar, då jag vill styra både fysisk traktplanering och myndighetskommunikation själv. Har SVO:s sex veckor gått så har jag fem år på mig att bestämma OM jag vill avverka området, samt vem jag i.s.f. vill göra affärer med.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

halvproffs  
#904154Snöelendet. Skjuter upp avverkningen tills snödjupet tillåter.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#904155Om den marken blivit planterad hade jag kanske haft lite hjälp mot stormen.

jannee  
#904159Jag vet inte hur gammal du halvproffs är men att manuellt försöka upparbeta vindfällen under de omständigheter som du nu visar bilder från vill jag personligen IDIOTFÖRKLARA - punkt slut.
Visst om du varit 20 år och i ungdomligt oförstånd gett dig ut för att visa hur duktig du är skulle jag nog kunnat haft lite överseende med ditt tilltag.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#904161Om man bor i norra Sverige så är det inte ovanligt med dessa förutsättningar. När man inte kan gå i snön, alltså en meter snö måste man ge sig. Annars är det att kämpa på!
Visst tar man in avverkningsmaskiner om det är hundra träd eller mer, men nåt tiotal finns inget annat än att göra det själv eller låta det ruttna bort till förmån för nån rödlistad art.

jannee  
#904172Är det ingen som tänkt på att det tar MINST 5 ggr så lång tid att upparbeta en stam + hur många timmar har du ok dagsljus ?
Varför inte vänta till April månad eller i varje fall tills du slipper skotta fram stammarna ??
Det man inte har i huvudet får resten av kroppen lida för 😀
Men visst det är upp till var och en att plåga sig (i onödan)

MNskog  
alias skrev:
MNskog skrev:
alias skrev:

$matches[2]

1767942670_img_8444.jpg

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nu tror jag bestämt att du läser in något i mitt inlägg som jag inte har skrivit.

Personligen har jag aldrig involverat någon virkesköpare i upprättandet av mina hyggesanmälningar, då jag vill styra både fysisk traktplanering och myndighetskommunikation själv. Har SVO:s sex veckor gått så har jag fem år på mig att bestämma OM jag vill avverka området, samt vem jag i.s.f. vill göra affärer med.

MVH
Alias

Ja. Då missförstod jag ditt inlägg.
Det är ju bäst att anmäla själv för då kan man enkelt sälja åt vem man vill. Fler borde göra så men det är lite farligt tro att anmälan är ett godkännande som gäller i fem år. SKS kan granska den igen eller så kan någon leta arter där och göra en tillsynsbegäran till SKS. Stora anmälda ytor drar tyvärr till sig uppmärksamhet.
.

Användarvisningsbild

kajsa123  
Icegrip skrev:
kajsa123 skrev:Var kan man hitta kartan , letade hos Skogsstyrelsen men hittade den inte.

Jag tog fram kartan baserat på öppna data som finns att ladda ner på Skogsstyrelsens hemsida.

Det fungerar inte för mig , kunde inte få fram virkesförråd på ett av mina skiften, de andra gick det bra på dock.

Skulle du kunna posta en uppdaterad version på anmälningar tills nu då folk i norr kunnat ta sig ut i skogen , tidigare var det för kallt i norr.

Användarvisningsbild

Elis76  
#904180Att manuellt slutavverka i N:a Sverige i djup snö tar musten ur den mest envetne. Det är tyngre och besvärligare än man kan föreställa sig. Skogen har förvisso inte samma SI och grundyta som i S:a Sverige, men snön, kylan och de korta dagarna gör det besvärligare att avverka.

@jannee och @Bjänndal har en och annan poäng i det de skriver ovan.

TS

isteskog  
jannee skrev:Är det ingen som tänkt på att det tar MINST 5 ggr så lång tid att upparbeta en stam + hur många timmar har du ok dagsljus ?
Varför inte vänta till April månad eller i varje fall tills du slipper skotta fram stammarna ??
Det man inte har i huvudet får resten av kroppen lida för 😀
Men visst det är upp till var och en att plåga sig (i onödan)

Du Jannee! Inte vet du väl förutsättningarna för Halvproffs beroende vad du ser på en bild? Det kanske är för löst att köra där senare i vår... Lätt att uttala sig när man sitter framför en skärm märker jag....

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Axl skrev:När började man spränga träd som lagt sig på ledningar? Hade inte koll på det arbetssättet. Ser skoj ut!

Två kilometer från där jag bor står dessa furor med en till synes oförklarlig vajer mellan sig.
Jag frågade en bekant som arbetat åt den tidigare markägaren om detta, han sa att detta är från utvecklingsarbetet med dessa klämmor att spränga träd med.
Man lunnade dit hela träd som restes upp mot vajern med skogsmaskin för att simulera träd på ledning.
Bilden är tagen 2015 och tall nr 2 som nästan är död har sedan dess blivit högstubbe.

1768522910_img_20151231_140023-1.jpg

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#904200[quote="jannee"]Är det ingen som tänkt på att det tar MINST 5 ggr så lång tid att upparbeta en stam + hur många timmar har du ok dagsljus ?
Men hur i hela fridens namn beter du dig för att det ska ta 5 gånger så lång tid att upparbeta ett träd med några decimeter snö på sig???
Jag vill ha en tydlig ochfullständig beskrivning!
Visst tar det något lite längre tid och är jobbigare med snö jämfört med utan, men det är nog mindre än dubbla tidsåtgången, kanske 50% eller mindre. Det sämsta är när träden ligger fastklämt mot marken och några kvistar är fastfrusna så att man inte kan vända stocken. Oftast lite större granar som fallit i nån höststorm.
Jag har väl inte drabbats så allvarligt av stormen, har hittat ca 80 träd hittills på ca 50 hektar. Mest gran som är rötskadade, men även tallarsom har nån skada/försvagning. Jag vill ju ändå ta rätt på mesta möjliga med tanke på granbarkborrar.
Problemet är väl framkörningen. Snöskoter med doning funkar bra när det är längre avstånd, men då behövs det lite mer snö. Och det är väl inte vad man behöver för att hugga träden. Så ska man vänta tills träden tinar fram då kan man inte få fram virket.
Annars får väl huggning av vindfällen i snö vara det absolut bästa träningsinstitut som finns. Jobbigt för allt mellan hårbotten och fotsulan. Ingen årskortavgift utan en liten intäkt, men framförallt en glädjeoch stolthet över en välsköttoch omhändertagen egen skog.

Användarvisningsbild

halvproffs  
jannee skrev:Jag vet inte hur gammal du halvproffs är men att manuellt försöka upparbeta vindfällen under de omständigheter som du nu visar bilder från vill jag personligen IDIOTFÖRKLARA - punkt slut.
Visst om du varit 20 år och i ungdomligt oförstånd gett dig ut för att visa hur duktig du är skulle jag nog kunnat haft lite överseende med ditt tilltag.

Undrar om Jannee är bror med Ulf1? Av texten av döma i inlägget så är det nog så.

Det är kö för att få skördare och skotare nu.
Läste i ATL om Kopparfors som hade så många vindfällen att hade dom 40 grupper så skulle det ta ett år med upparbetningen. 1,3miljoner msk ligger för dom och uppskattningsvis 10miljoner totalt.

Ni som ser på bilderna ser att jag använder kran för att dra fram stammarna till lagom arbetshöjd och då är det inte så mycket snö kvar på stammarna. Når jag inte så använder jag vinschen med fjärr och med samma resultat.
Visst är det väl jobbigt med att gå i snön men jag gör det när vädret är bra.

Hoppas jag är klar till April😀.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).