fre 16 jan 2026, 09:22#904200[quote="jannee"]Är det ingen som tänkt på att det tar MINST 5 ggr så lång tid att upparbeta en stam + hur många timmar har du ok dagsljus ?
Men hur i hela fridens namn beter du dig för att det ska ta 5 gånger så lång tid att upparbeta ett träd med några decimeter snö på sig???
Jag vill ha en tydlig ochfullständig beskrivning!
Visst tar det något lite längre tid och är jobbigare med snö jämfört med utan, men det är nog mindre än dubbla tidsåtgången, kanske 50% eller mindre. Det sämsta är när träden ligger fastklämt mot marken och några kvistar är fastfrusna så att man inte kan vända stocken. Oftast lite större granar som fallit i nån höststorm.
Jag har väl inte drabbats så allvarligt av stormen, har hittat ca 80 träd hittills på ca 50 hektar. Mest gran som är rötskadade, men även tallarsom har nån skada/försvagning. Jag vill ju ändå ta rätt på mesta möjliga med tanke på granbarkborrar.
Problemet är väl framkörningen. Snöskoter med doning funkar bra när det är längre avstånd, men då behövs det lite mer snö. Och det är väl inte vad man behöver för att hugga träden. Så ska man vänta tills träden tinar fram då kan man inte få fram virket.
Annars får väl huggning av vindfällen i snö vara det absolut bästa träningsinstitut som finns. Jobbigt för allt mellan hårbotten och fotsulan. Ingen årskortavgift utan en liten intäkt, men framförallt en glädjeoch stolthet över en välsköttoch omhändertagen egen skog.