Öppna kategorin

Stormen Johannes

204 inlägg 17584 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Stormen Johannes

Elis76  
#902546Så här skriver Dagens Nyheter om Johannes.

https://www.dn.se/direkt/2025-12-30/johannes-drog-fram-med-rekordhastigheter-har-blaste-det-mest/

TS

hans.w  
#902551Nordöstra Hälsingland 200+ m.ö.h, enstaka spridda vindfällen, inte alls som vid Gudrun och Ivar.
En hel del problem med vägarna och så strömavbrott i 24h.
Det var klart väder någon vecka innan så marken här uppe på höjderna var hyfsat frusen vilket kan ha hjälpt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Tåndemåla skrev:
T18 skrev:Någon som kan delge vad som hände med priserna efter Gudrun? Hur mycket sjönk det? Hur snabbt?

Det fanns inget pris de första veckorna sedan satte södra ner foten och garanterade 160kr/fub för massa ock timmer. Detta blev ett golv och de flesta aktörerna betalade mer. Hela resultatet för södra gick sedan till medlemmarna men jag kommer inte ihåg hur mycket det blev men ca 200 för massa och 400 för timmer

Nej så var det inte. Vida gick först ut med pris en god stund innan något besked från Södra.
400 kr satte Vida priset till på grantimret första dagarna i februari. Sen kom Södras garantipris på 160 kr ett tag efter. Nivån före stormen var cirka 550 kr så nedgången var 150 kr kubiken på grantimret.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#902567I Gudrun blåste det ner 2500kbm här. Det blev ca 5000kr över den allt var planterat. Så där gick min pension... Bara gallringsskog kvar i min livstid. På 36ha är ca 18ha samma ålder 🤢

Tralsmo  
#902568Vi drog igång me Gudrun arbetet efter semestern 2005. Nerblåst ca 5500fub.
Min dåvarande fastighet va på 103ha prod skog.
Vi sålde i början till Vida för 400kr fub.

Det första som avverkades blev massa till Nydala Trä för 160kr fub, ca 500fub. Alltihop de låg för länge å blev flis.
I års shiftet 2005-2006 sålde vi till Rörvik för betydligt bättre men minns inte vad.
Har fortfarande pärmarna med mätbeskeden kvar, en ordentlig lunta.
Vi högg ju allt utom 500fub själva å avverkningskostnaden blev 135kr/fuben å de va va försäkringen betalade.
Allt va ordentlig slutavverknings skog å väldigt lite gallringsskog.

Edit:
Joo de blev ju en bra dask me pengar över på ett bräde räknat me skatteåterbäringen (50lappen) å försäkringen men de hade ju varit rejät mer ekonomiskt å avverkas normalt.

Syrran å hennes gubbe gick back på sin lilla fastighet me ohemula avverkningskostnader.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#902570Jag blev under Gudrun förflyttad ner till stormens kärnområde i Vislanda i 11 månader. Ansvarade för 6 skördare. 5 utländska och en svensk grupp. Hjälpte en inköpare och hans ordinarie inköpsvolym var cirka 50 000 fub, Vi kontrakterade på samma område 850 000 fub eller då motsvarande 17 årsvolymer. Men det var också mitt i området en radie på cirka 3 mil runt Vislanda. Sen avtog det mer och mer utanför det området.

Tralsmo  
#902575Företaget ja jobbade på låg i vislanda ( inte skogsrelaterat å min sista anställning).
De såg inte roligt ut därnere å mot ljungbyhållet.

Min före detta sambos dåvarande å nuvarande man äger en fastighet norr om Ljungby å där va de ordentliga volymer gallring som gick ikull.

Jo min fastighet låg ju strax utanför det värsta området.
För min del va de mogen slutavverkning som gick ikull men gallringsskog är ju värre å bli av med å betydligt sämre volymer å högre avverkningskostnader per fub.

135 spänn per fub i avverkning var ju bedrövligt lågt räknat för vissa skogsägare.
Syrran tror ja hadde flera gånger högre avverkningskostnad på övergrov avverkningsskog å dessutom återställningskostnad av timmerbilsvägar som blev sönderkörda.
Hösten 2005 blev ju rätt blöt häromkring.

Joen  
#902582Klarade mig hyfsat ca: 100+ granar tallar björk o asp medel dia 35cm. På 16 hektar.
Tur att vi gjorde avverkning på 1400 kubik i vintras.
Pris på avverkade träd kommer nog att minska from imorgon.
Skickar med en bild på grannes rotvälta. Gran +100 I diameter. Rotvältan över fyra meter, gick ner mellan hus o uthus.

Har ägnat två arbetsdagar till att plocka ner farliga träd. Vår skog är samhällsnära strövomarker.
Resten blir när vädret tillåter.
Sandarne vid Söderhamn
PS.Svågern har/hade 40 årig tallskog norr om Dellen. Där behövs skördare innan sommaren.

Joen  
#902583Bilder

alias  
alias skrev:
Tåndemåla skrev:
T18 skrev:Någon som kan delge vad som hände med priserna efter Gudrun? Hur mycket sjönk det? Hur snabbt?

Det fanns inget pris de första veckorna sedan satte södra ner foten och garanterade 160kr/fub för massa ock timmer. Detta blev ett golv och de flesta aktörerna betalade mer. Hela resultatet för södra gick sedan till medlemmarna men jag kommer inte ihåg hur mycket det blev men ca 200 för massa och 400 för timmer

Har för mig att det är lite rörigt att utläsa utifrån t.ex. Södras uppdragsredovisningar då man väl förlängde räkenskapsåret och dessutom ersatte efterlikviden med en "stormlikvid" för Gudrunvirket vid dess slut.

Tittade på ett AU-kontrakt med Södra från 2004 som jämförelse. Där betalades talltimret med 505 kr/m3toub, grantimret med 575+30 kr/m3toub, barrkubben med 350 kr/m3fub och barrmassaveden med 265+10 kr/m3fub. Där kostade avverkning och skotning ca 75 kr/m3fub, medan Gudrunavverkningen kostade drygt 100 kr/m3fub, trots att vi skotade merparten själva.

MVH
Alias

Får komplettera med lite mer info:
https://www.kristianstadsbladet.se/kris ... un-virket/
Grantimmer: 380 kr/m3fub
Barrmassaved: 195 kr/m3fub

Har även ett minne av prisnivåerna på två ytterligare sortiment (är dock inte säker);
Talltimmer: 340 kr/m3fub?
Barrkubb: 222 kr/m3fub?

MVH
Alias

jannee  
#902588Jag LIDER med er alla som drabbats, vet av erfarenhet själv hur det var och blev efter Gudrun.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#902595VDn för Sveden Trä i Dalarna hoppas på billigare timmer tack vare stormen:

Stora mängder stormfälld skog i spåren av stormen Johannes väntas trycka ned priserna på inte minst timmer. Det kan bli en ljusglimt för den hårt pressade sågverksindustrin. ”Jag hoppas verkligen att det blir så, för vi behöver varje krona”, säger Per-Erik Andersson, vd för Sveden Trä i Dalarna.

Det finns ju förhoppningsvis andra köpare att vända sig till än de som gnuggar händerna över skogsägarnas olycka...

(Citat från artikel i Dagens Industri: https://www.di.se/nyheter/falld-skog-en ... -industri/)

Edit: Såg nu att Fredrik lagt upp detta i en egen tråd: Hyllar stormen - Den enes bröd...

Bosse1  
#902596Så är det 🤑

Bosse1 - Stormen Alfrida blåser igång 2019
Det passar sig inte att sänka!! Skärpning..

1767129545_screenshot_from_2025-12-30_22-17-00.jpg

jannee  
#902601Nu sänker Mellanskog priserna med 50 % och ALLA andra följet troget med.
Därpå kommer skogsentreprenörerna att höja sina priser med 30 %
Vid upparbetning kommer det att lämnas ett avkap på minst en meter från rotstubben
För övrigt blir det också lätt en hafsad upparbetning
Ovan är vad som kommer att drabba skogsägarna i stormdrabbat område.
För nu djävlar ska alla passa på att sko sig på skogsägarnas virke.
Ovan var något som drabbade skogsägarna efter Gudrunstormen och därför lär det bli detsamma efter Johannes.
Nu kommer det också att visa sig värdet av att tidigare varit solidarisk 🤬 🤬 🤬 🤬

Riga  
#902604Lite off men aktuellt nu när Mellanskog och säkert många andra går ut och varnar för att arbeta själv i stormfälld skog. Är det så, lite överdrivet, att om jag får hjälp av min granne som inte har motorsågskörkort men arbetat hela livet i skogen, och han skulle skadas, då döms jag för vållande till annans död och får spendera resten av livet i de djupaste fängelsehålorna på vatten och bröd?

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).