Logistik, Transport

Ersättning för användning av min skogsväg + ny basväg

22 inlägg 4923 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Ersättning för användning av min skogsväg + ny basväg

Skogrookie  
#899367Ett skogsbolag har kontaktat mig för att de dels vill använda min skogsbilväg och dels göra en basväg genom skogen för uttransport av timmer från sitt skifte.

Vad är rimlig ersättning för användningen av befintliga vägen?
Jag har blivit erbjuden 4 kr/m3fub och påbörjad kilometer, samt att de åtgärdar skador som eventuellt uppkommer på vägen.

På min fråga om hur detta brukar formaliseras svarade de att de inte brukar upprätta avtal då det är engångstillfälle och små volymer, men ur mitt perspektiv känns det lite otryggt. Räcker det med skriftlig överenskommelse per mail om ersättning för eventuella vägskador? Vem ansvarar för att besikta före och efter?

Tacksam för alla tips!

TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättning för användning av min skogsväg + ny basväg

Camaro1969  
#899369fråga vad bolaget tar om du vill använda deras vägar, här har jag hört att bolaget tar allt mellan 10-20kr för motsvarande

Användarvisningsbild

Skogrookie  
#899371Det var ett bra tips 🙂 tack! Jag har också hört att 4 kr är i underkant

TS

isteskog  
#899396Jag har nyligen höjt till 10 kr/kubiken efter min väg. Basvägsvirket ska du ha fullt betalt för och ingen avverkningskostnad. Dokumentera hur vägen ser ut före avverkning.

alias  
#899401Hur lång sträcka skogsbilväg resp. basväg och hur många m3fub?

Om jag tolkar dig rätt så tillhör grannskiftet det avverkande skogsbolaget och i så fall hade jag nog föreslagit att de kunde bygga en bit skogsbilväg in till gränsen (och ev. vidare in på sitt skifte) istället för att bara hugga upp en basväg och att ni sedan skrev ett vägservitut samtidigt som de köpte in sig i din befintliga skogsbilväg - så är åtkomstfrågan löst för framtiden. Jag förutsätter att det finns något fysiskt hinder som gör att de inte kan skota sitt virke till bilväg på egen mark, eller att de hade blivit väldigt dyrt.

Själv betalade jag 10 kr/m3fub för att skota ut virke och lägga på grannfastigheter redan 2019, så jag tror att prisbilden här ligger runt 15 kr/m3fub (och då talar vi om klart under 1 km totallängd basväg + skogsbilväg).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Mellberg  
#899487tycker att trådskaparen talar om var i sverige vi befinner oss, och vilken som är motparten. I nuläget är det bara att säga nej/tack.

jannee  
#89950015 kr/m3fub/km är ett skäligt pris för ALLA parter.
Kostnaden för återställning (skrapa/hyvla + uppgrusning stiger med åren.
Tror att 7 kr/m3fub/km var standardpris för 25 år sedan.

LesterCGarreth  
#899501Ta 16:- per m3fub eller att de ordnar så vägen är bättre när de lämnar än när de kom.

Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#899568Hej!
Lite tips på det hela
- alltid skriftlig överenskommelse
- under vilken tid vägen får användas
- inga kvarlämnade virkestravar som sedan körs till industrin när de har behov och det gör de utan hänsyn till din väg och hur den kommer att se ut/gå använda för dig under o efter uttransporten
- användaren ska stå för alla kostnader för att återställa den om skador uppkommer
- ta även in om vägen får användas för transport av markberedare
- även skotvägen över hygget ska tas med
- körskador på skotvägen ska återställas och planeras
- vändplaner o avlägg ska städas o sätt en sista dag för det.

Sammanfattningsvis så ska du se till att du blir utan skador o att ev skador ska motparten stå för.

Användarvisningsbild

Skogrookie  
LesterCGarreth skrev:Ta 16:- per m3fub eller att de ordnar så vägen är bättre när de lämnar än när de kom.

Ja, det har jag också funderat på. En hyvling av vägen skulle ju inte vara fel.

TS
Användarvisningsbild

Skogrookie  
Mellberg skrev:tycker att trådskaparen talar om var i sverige vi befinner oss, och vilken som är motparten. I nuläget är det bara att säga nej/tack.

Skogen finns i Norra Sverige och det är Holmen som frågar.
Nej säger jag inte förrän det är färdigförhandlat.. får ju många bra tips här :)

TS
Användarvisningsbild

Skogrookie  
Stöttingfjället skrev:Hej!
Lite tips på det hela
- alltid skriftlig överenskommelse
- under vilken tid vägen får användas
- inga kvarlämnade virkestravar som sedan körs till industrin när de har behov och det gör de utan hänsyn till din väg och hur den kommer att se ut/gå använda för dig under o efter uttransporten
- användaren ska stå för alla kostnader för att återställa den om skador uppkommer
- ta även in om vägen får användas för transport av markberedare
- även skotvägen över hygget ska tas med
- körskador på skotvägen ska återställas och planeras
- vändplaner o avlägg ska städas o sätt en sista dag för det.

Sammanfattningsvis så ska du se till att du blir utan skador o att ev skador ska motparten stå för.

Det var bra punkter att utgå från, sådant som jag inte tänkt på. Tack!

TS
Användarvisningsbild

Skogrookie  
alias skrev:Hur lång sträcka skogsbilväg resp. basväg och hur många m3fub?

Om jag tolkar dig rätt så tillhör grannskiftet det avverkande skogsbolaget och i så fall hade jag nog föreslagit att de kunde bygga en bit skogsbilväg in till gränsen (och ev. vidare in på sitt skifte) istället för att bara hugga upp en basväg och att ni sedan skrev ett vägservitut samtidigt som de köpte in sig i din befintliga skogsbilväg - så är åtkomstfrågan löst för framtiden. Jag förutsätter att det finns något fysiskt hinder som gör att de inte kan skota sitt virke till bilväg på egen mark, eller att de hade blivit väldigt dyrt.

Själv betalade jag 10 kr/m3fub för att skota ut virke och lägga på grannfastigheter redan 2019, så jag tror att prisbilden här ligger runt 15 kr/m3fub (och då talar vi om klart under 1 km totallängd basväg + skogsbilväg).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Precis, grannskiftet tillhör skogsbolaget. Min väg är ca en km och de ska använda halva, basvägen blir ca 130 m och avlägget hamnar vid min väg. Jag frågade om det var en permanent väg de var intresserade av, men det var bara en tillfällig. Om de inte skulle gå över mitt skifte blir det nog ca tre-fyra gånger längre, inte jättelångt alltså men delvis över en myr.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#899663Man måste tänka på att prisskillnaden för att nyttja andras vägar är enorm mellan norr och söder vilket vi konstaterat många gånger förr på detta forum. Norrlänningar, både bolag och privata verkar nöjda med hälften av vad vi vill ha och är beredda att betala här i söder.
Vad det beror på vet jag inte men kanske bidrar saker som pålitligare vinter, större volymer per objekt, generellt längre körsträckor samt lägre betalningsförmåga på grund av lägre virkespriser.

10kr/m3 och påbörjad kilometer var rimligt här nere för några år sedan, nu skulle jag hålla med både alias och jannee om 15kr/km. Är man norr om landets geografiska mittlinje så skulle det inte förvåna mig om samma pris skulle betraktas som en käftsmäll och 6-8kr/km anses vara vettigt betalt.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#899667Jag hördenyligen att SCA höjt sina vägavgifter rejält. Drygt 5 kr tonkilometer på tjälad väg och drygt 8 kr på otjälad väg. Dock max sju km. Var nog ungefär en fördubbling mot tidigare.
De flesta vägföreningar ligger på en krona tonkilometern, men det är ju för lågt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).