Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
Skogsröjning
Skogsröjning, pris
ons 24 jul 2024, 16:29#850720Jag som bor där det är längre perioder med snö, har nog aldrig fått ihop mer än ca 1200 timmar på en säsong.

ons 31 jul 2024, 13:56#851324
Alltså du måste förtydliga lite, är du anställd av "mellanhanden" eller jobbar du svart åt honom? Om du står för alla utrustning, bil, bränsle, slitage och reservdelar samtidigt som du tar det svart? låter det snarare som att du blir blåst.
Torke skrev:hfab skrev:Torke skrev:Vad kan man säga är rimligt?
Du får alltså en lön på ca 35-40 tusen på en heltid? Är det skattat?
Hur mycket omkostnader har du?
Alla omkostnader som har med röjningsarbetet, dock bor jag hemma och har inga sådana. Självklart är det bra lön för att vara 18 år MEN verkar som att man kan tjäna så mycket mer och att man får dåligt i avseende till vad andra som röjer får, undrar mest om det är mer värt att röja på Egen firma. Får 35-40 000 oskattat
Alltså du måste förtydliga lite, är du anställd av "mellanhanden" eller jobbar du svart åt honom? Om du står för alla utrustning, bil, bränsle, slitage och reservdelar samtidigt som du tar det svart? låter det snarare som att du blir blåst.
lör 22 nov 2025, 21:51#899507Beställde nyligen en underröjning, 1,5 hektar (inte toktätt eller några konstigheter), pris 430/timme. Fick fakturan och det är 24 timmar debiterat för jobbet. Låter väldigt mycket, nästan som när jag själv röjer. Har jag rätt eller fel att timantalet låter mycket?
lör 22 nov 2025, 21:58#899508
Det där skulle jag faktiskt säga låter jävligt mycket, 1,5 hektar bör räknas på 12h arbetstid. Om det inte är väldigt kuperat? Eller tätt som fasen, men utgår från att du skrev att det inte är överdrivet så skulle jag säga att spannet mellan 12-16h är rimligt. 24 låter vansinnigt, är det normalfall skulle det kunna ses som 3 hektar, eller att det är såpass tätt att du gör den där ytan på samma tid som det ska ta att röja 3 ”vanliga” hektar.
Sommar skrev:Beställde nyligen en underröjning, 1,5 hektar (inte toktätt eller några konstigheter), pris 430/timme. Fick fakturan och det är 24 timmar debiterat för jobbet. Låter väldigt mycket, nästan som när jag själv röjer. Har jag rätt eller fel att timantalet låter mycket?
Det där skulle jag faktiskt säga låter jävligt mycket, 1,5 hektar bör räknas på 12h arbetstid. Om det inte är väldigt kuperat? Eller tätt som fasen, men utgår från att du skrev att det inte är överdrivet så skulle jag säga att spannet mellan 12-16h är rimligt. 24 låter vansinnigt, är det normalfall skulle det kunna ses som 3 hektar, eller att det är såpass tätt att du gör den där ytan på samma tid som det ska ta att röja 3 ”vanliga” hektar.
TS
lör 22 nov 2025, 22:14#899510Skulle ha varit intressant att se beståndet före röjning, men spontant låter det dyrt.....
lör 22 nov 2025, 23:47#899516Vi gjorde precis 3.3ha på sammanlagt 25h och det var bitvis riktigt tätt. Samt ca 400m att gå till skiftet,kuperat , med snö och 7 minusgrader.
fre 28 nov 2025, 22:49#900076Röjde precis klart 4ha förröjning på totalt 40h. Det var eftersatt och tätt över hela ytan, ett långt skifte med en brant upp och sen ner på baksidan berget. Nu är det redo att gallras.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).