Traktorer och processorer

Köpråd gårdstraktor

73 inlägg 10270 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Köpråd gårdstraktor

alias  
bol skrev:Den här hade troligen passat väldigt bra, men långt över min budget troligen.

Fabrikat: FORD
Modell: 5610/II 4WD
Årsmodell: 1989
Mätarställning: 4729 timmar enligt mätare. Rundar vid 9999 timmar
https://www.blinto.se/auction/FORD-5610 ... 22-165054/

Den lär kanske inte gå för under 100 tkr eller vad gissar ni?

99 000:- för en MF 575, är det verkligen rimligt?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1402507002

Forden har nog levt ett hårt liv. Den hade jag inte velat ha ens om man fick den ruskigt billigt. Tror att det är ett objekt där man kan få slänga bra pengar efter dåliga.

Tycker att MF:en kändes spontant dyr, men det verkar vara den allmänna pristrenden de senaste ca fem åren. Skicket avskräckte dock inte av bilderna att döma och stämmer timmarna så har du nog traktor för många år framöver. Jag är inte MF-frälst, men det är nog en enkel och driftsäker konstruktion och det stora antalet tillverkade borgar för att det bör gå att få tag i reservdelar trots åldern.

Du kan ju alltid kontakta säljaren och säga att du tycker att objektet som sådant är intressant, men att du har en annan priside. Vill inte säljaren diskutera priset där och då så kan man ju nämna ditt prisförslag och säga att vederbörande är välkommen att höra av sig till dig om objektet inte sålts inom ett par veckor.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

bol  
alias skrev:
Forden har nog levt ett hårt liv. Den hade jag inte velat ha ens om man fick den ruskigt billigt. Tror att det är ett objekt där man kan få slänga bra pengar efter dåliga.

Tycker att MF:en kändes spontant dyr, men det verkar vara den allmänna pristrenden de senaste ca fem åren. Skicket avskräckte dock inte av bilderna att döma och stämmer timmarna så har du nog traktor för många år framöver. Jag är inte MF-frälst, men det är nog en enkel och driftsäker konstruktion och det stora antalet tillverkade borgar för att det bör gå att få tag i reservdelar trots åldern.

Du kan ju alltid kontakta säljaren och säga att du tycker att objektet som sådant är intressant, men att du har en annan priside. Vill inte säljaren diskutera priset där och då så kan man ju nämna ditt prisförslag och säga att vederbörande är välkommen att höra av sig till dig om objektet inte sålts inom ett par veckor.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Jo det ser så ut på bilderna, otroligt mycket rost och maskinellt vet man ju inget om innan man sitter bakom ratten. Både modell och tippvagn lockar däremot.

MF'en verkar välskött men det är mycket inflation i vissa modeller och här i byn brukar det vara traktorcruising på sommaren och veteranskoterrally på vintern..
Inget vidare för prisutvecklingen - eller för min budget heller dessvärre..

TS

djkj  
#898704En Valmet 604 2wd skulle du kunna med lite tur hitta inom din budget. nära nog en optimal gårdstraktor.
https://www.blinto.se/auction/Valmet-60 ... eAutoBid=1

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1763072721_skaermbild_2025-11-13_232507.jpg

bol skrev:Den här hade troligen passat väldigt bra, men långt över min budget troligen.

Fabrikat: FORD
Modell: 5610/II 4WD
Årsmodell: 1989
Mätarställning: 4729 timmar enligt mätare. Rundar vid 9999 timmar
https://www.blinto.se/auction/FORD-5610 ... 22-165054/

Den lär kanske inte gå för under 100 tkr eller vad gissar ni?

Den såg ut att ha varit i närheten av saltvatten mesta tiden, men varför inte om man har lust
att putsa och måla så är ju det en riktigt fin modell med bra hytt och vxlspakarna på sidan
så den känns lyxigare än den eg är.
Frontlastaren ser hel och osvetsad ut, det ger hopp om övriga mekaniska skicket.
Just nu säljer Sagro Ford-dörrar på rea så det vore kanske bättre än att laga?
Gissningsvis går den kring 150K

Användarvisningsbild

Badger  
#898769Säljs på bedrägerisajten Blinto. Noterar driftstiden "Mätarställning: 4729 timmar enligt mätare. Rundar vid 9999 timmar". Så eftersom det är Blinto ska det tolkas som 14928 timmar minst. Verkar stått ute i 30 år. Om du ska köra skogsvagn så är det ligga på knä bakåt som gäller när tittar på hyttbilderna.

Användarvisningsbild

bol  
#899210Forden gick för 79 000:- såg jag nu i efterhand. Rejäl modell men mycket jobb som sagt.

Hittade en grön på en informationsfattig annons: https://www.blocket.se/mobility/item/18777296
John Deere 1640 Hilo med Trima lastare 1620-s

Har inte hittat någon information om vad Hilo är för något. Så undrar om dels det, men även om den här modellen har några kända för och nackdelar?

TS

alias  
bol skrev:Forden gick för 79 000:- såg jag nu i efterhand. Rejäl modell men mycket jobb som sagt.

Hittade en grön på en informationsfattig annons: https://www.blocket.se/mobility/item/18777296

Har inte hittat någon information om vad Hilo är för något. Så undrar om dels det, men även om den här modellen har några kända för och nackdelar?

Tror att "Hi-Lo" beskriver en växellåda med någon form av snabbväxel.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bol skrev:Forden gick för 79 000:- såg jag nu i efterhand. Rejäl modell men mycket jobb som sagt.

Det var billigt, kanske den var i sämre skick än jag trodde.

Användarvisningsbild

Williamm  

Jag känner en som har en 2040 hi-lo, som han kör väldigt mycket med. Vad jag förstått så är det väldigt problemfri traktor med bra komfort, känns nyare än vad den är och framaxeln tål lastaren.
Plant kolv och synkad låda tät hytt med bra värme går fint på vägen med vedtransporter och spanmålståg.

Jag vet dock inte med som skiljer 1640 o 2040 jag tycker de ser likadana ut.

Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:

Jag känner en som har en 2040 hi-lo, som han kör väldigt mycket med. Vad jag förstått så är det väldigt problemfri traktor med bra komfort, känns nyare än vad den är och framaxeln tål lastaren.
Plant kolv och synkad låda tät hytt med bra värme går fint på vägen med vedtransporter och spanmålståg.

Får rätta mig självt lite. Det är den fyrkantiga hytten på 2040:in jag känner till.

Användarvisningsbild

bol  
Williamm skrev:

Enligt Konedata så skiljer det några hästkrafter och några kilo, inte mycket i övrigt: https://www.koneviesti.fi/en/konedata/t ... g2-1981-87
Grannen har en 2450 som jag provsatt tidigare och den har också varit pålitlig och var rymlig i hytten när jag provsatt.

Någon som har något bra att veta om JD?
- Är reservdelarna dyra eller svåra att få tag på?
- Finns det några kända problem man ska titta efter, tex motor, koppling, hydraulik eller så?

TS

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Intressant att det finns traktorer som är över 40 år gamla som bara gått ca 4000 timmar.

Just det är väl inte så mycket att reagera över, blir ju ändå 100 timmar om året.

Jag har en Valtra som jag över tio år har snittat 60 timmar/år med och ägaren innan körde ännu mindre.
Totalt så har den gått under 900 timmar på 24 år. Färgen är grön om det är viktigt 🚜 😉

Användarvisningsbild

Badger  
#899589För att komma under 100 timmar per år så ska den bara användas högst var tredje dag och max en timme per gång så det utesluter aktivt jordbruk. Betyder att den bara småputtrat på gården eller i skogen eller ställts undan en lång period av någon anledning som kan vara bra eller dålig. Drömmen är att hitta en som stått inomhus och bara skottat snö eller kört lite vatten till djur.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
D Brown skrev:
Badger skrev:Intressant att det finns traktorer som är över 40 år gamla som bara gått ca 4000 timmar.

Just det är väl inte så mycket att reagera över, blir ju ändå 100 timmar om året.

Min snart 60-åriga traktor har gått ca 2200 h., 700 de senaste 15 åren.

Användarvisningsbild

Badger  
#899710Vad gör du med den? Åker uppvisning på traktormässor?

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).