Traktorer och processorer

Köpråd gårdstraktor

73 inlägg 10440 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Tråden handlar om användarens (bol) sökande efter en begagnad traktor för sin lilla gård på 30 hektar med fokus på funktioner som snöskottning, markarbeten och vedhantering. Diskussionen rör främst olika märken och modeller som Volvo BM, Ford, MF, Valmet, Zetor och Ursus, där deltagarna delar erfarenheter och tips kring maskinernas pålitlighet, delar och tekniska egenskaper såsom plant golv, växellådor och lastarfunktioner.

Flera deltagare lyfter fram för- och nackdelar med öststatskonstruktioner, Fordmotorers rykte och MF 575:s egenskaper, inklusive kostnader för reparationer som kopplingsbyte och däckbyte. Diskussionen innehåller också prisbedömningar och råd om vad man bör tänka på vid köp och provkörning. Användaren bol redogör för sina egna erfarenheter av att provköra och slutligen köpa en MF 575, med stöd och kompletterande synpunkter från andra.

Olika perspektiv finns kring val av märke och modell, med vissa som förespråkar enklare och robusta öststatstraktorer, medan andra är mer tveksamma till problem med Fordmotorer eller dyr reservdelshantering hos John Deere. Det finns en gemensam förståelse för kompromisser med tanke på budget och användningsområde. Diskussionen avslutas i positiv anda med gratulationer till köpet och fortsatt erfarenhetsutbyte.

Sammanfattningsvis är detta en konstruktiv diskussion där olika erfarenheter och råd hjälper en köpare att fatta ett informerat beslut om traktorköp.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Vänlig och hjälpsam med inslag av humor och personliga erfarenheter
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-01-02 13:00 | data: 1)
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Köpråd gårdstraktor

bol  
#898346Hej!

Efter att ha läst alla trådar jag hittat och dammsugigt närområdet på information bland annat grannar, den lokala traktorverkstaden och några handlare så kliar jag mig ändå en del i huvudet vad jag ska titta efter för maskin så tänkte att här finns det både kunniga och trevliga personer som kanske kan ge några tips. 😊

Hört gott om BM 430, 650, MF, Valmet, IH och Ford (förutom Ford-sjukan då)..
Jag har inga speciella preferenser på varken färg eller fabrikat egentligen bara det inte är en Belarus eller från Kina.

Det jag söker efter då är en traktor till min lilla gård på 30ha som ska klara av att skotta snö, göra enklare markarbeten tex att flytta massor, lyfta pallar med ved och i framtiden kanske orka dra en kranvagn för ved eget virke och vindfällen, och om den får plats mellan potatisfårorna så är det också ett plus i kanten så slipper jag låna MF 135 av grannen för att kupa och ta upp knölarna! 😊

Är fullt medveten om man försöker hitta en maskin som ska göra allt så blir den inte bra på något men lite kompromisser får man ju göra då inte budgeten räcker till någon större maskinpark. Hehe

Har en del önskemål då man med åldern blir bekvämare och med ett dåligt knä så vill jag gärna att traktorn har dessa finesser i alla fall:

- Hytten bör ha plant golv och ha värme
- Servo
- 60hk+
- Dubbelverkande lastare
- Känt märke som det finns delar till, minimalt med el och att jag får spendera så lite tid med att skruva som möjligt.

Det tråkiga i kråksången är så klart att budgeten är låg och taket är ca 60 000:- plus moms och gärna lite lägre så 4wd har jag redan avfärdat.
Finns mycket annat som vore trevligt också men plånboken styr som oftast.

Alla tips på märken, modeller, för och nackdelar med olika märken, handlare i närheten av Dalarna och även faktiska maskiner till salu tas varmt emot!

Tack på förhand!

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpråd gårdstraktor

Badger  
#898353Förstår precis hur du tänker. Har liknande behov och har försökt att lösa dem med en budget på 200 000, men har inte lyckats hitta rätt. Knepigt, framför allt plant golv utesluter i princip allt utom Valmet/Valtra och de brukar få en hög prislapp hos handlarna.

tallen100  
#898354Nja.
Slätt golv finns i bla i volvo bm 650, växelspaken sticker förvisso upp mitt i golvet men det kan ju gå att stå ut med 😉

Och urscus, zetor och belarus har väl också släta golv och där kan det väl även gå att hitta en fyrhjulsdriven traktor utan att det kostar en förmögenhet.

Användarvisningsbild

Badger  
#898360Kände inte till att Zetor har någon modell som passar i skogen. Hur är kvaliteten på dem? Den kan också faller på Öststats konstruktionen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#898361Öststatskonstruktionen är inte att förakta. De krånglade inte till saker.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1762676652_skaermbild_2025-11-09_092400.jpg

https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... 1402439352

$matches[2]

https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... 1003189082

$matches[2]

https://www.blocket.se/annons/orebro/tr ... 1003197472

$matches[2]

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002900017

Här får du några klassiker som tips på vettig traktor i din prisklass, plant golv är nog
onåbart i den prisklassen men båda Fordarna med World Wide hytten är relativt lätta att
kliva i och ur. De har dessutom en klart modernare känsla än de övriga.
Jag har en tydlig favorit här och det är Ford 3600, dock är den trecylindrig på 47 hk och
av någon anledning ville du ha 60+hk.
Mitt råd är som alltid att kolla på nåt nyare än 1994 för de går 40kmh men då lite dyrare.

alias  
bol skrev:Hej!

Efter att ha läst alla trådar jag hittat och dammsugigt närområdet på information bland annat grannar, den lokala traktorverkstaden och några handlare så kliar jag mig ändå en del i huvudet vad jag ska titta efter för maskin så tänkte att här finns det både kunniga och trevliga personer som kanske kan ge några tips. 😊

Hört gott om BM 430, 650, MF, Valmet, IH och Ford (förutom Ford-sjukan då)..
Jag har inga speciella preferenser på varken färg eller fabrikat egentligen bara det inte är en Belarus eller från Kina.

Det jag söker efter då är en traktor till min lilla gård på 30ha som ska klara av att skotta snö, göra enklare markarbeten tex att flytta massor, lyfta pallar med ved och i framtiden kanske orka dra en kranvagn för ved eget virke och vindfällen, och om den får plats mellan potatisfårorna så är det också ett plus i kanten så slipper jag låna MF 135 av grannen för att kupa och ta upp knölarna! 😊

Är fullt medveten om man försöker hitta en maskin som ska göra allt så blir den inte bra på något men lite kompromisser får man ju göra då inte budgeten räcker till någon större maskinpark. Hehe

Har en del önskemål då man med åldern blir bekvämare och med ett dåligt knä så vill jag gärna att traktorn har dessa finesser i alla fall:

- Hytten bör ha plant golv och ha värme
- Servo
- 60hk+
- Dubbelverkande lastare
- Känt märke som det finns delar till, minimalt med el och att jag får spendera så lite tid med att skruva som möjligt.

Det tråkiga i kråksången är så klart att budgeten är låg och taket är ca 60 000:- plus moms och gärna lite lägre så 4wd har jag redan avfärdat.
Finns mycket annat som vore trevligt också men plånboken styr som oftast.

Alla tips på märken, modeller, för och nackdelar med olika märken, handlare i närheten av Dalarna och även faktiska maskiner till salu tas varmt emot!

Tack på förhand!

Är det höger eller vänster knä som inte är kurrant?
Tänker att det är knepigare med ett dåligt vänsterknä då en del traktormodellers kopplingspedal kan vara trögtrampade.

Sett till din önskelista så hade jag nog kikat på Zetor 8011 Crystal eller Ursus 385 (har för mig att det till stor del är samma grundkonstruktion). Dock verkar det som att en hel del exemplar av dessa modeller inte fått så mycket TLC som önskat.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

tallen100  
Badger skrev:Kände inte till att Zetor har någon modell som passar i skogen. Hur är kvaliteten på dem? Den kan också faller på Öststats konstruktionen?

Tycker det verkar som att öststatskonstruktionen håller bra, det mesta är rejält och grovt tilltaget så det håller.
Skulle påstå att alla de tre märkena är perfekta för den som inte kör jättemycket och vill ha en enkel traktor utan onödigt krångel och till ett "vettigt pris" = mycket traktor för pengarna.

Användarvisningsbild

Badger  
#898391Det var bara Fordar du länkade till. Någon speciell anledning? Intressant att det finns traktorer som är över 40 år gamla som bara gått ca 4000 timmar.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Det var bara Fordar du länkade till. Någon speciell anledning? Intressant att det finns traktorer som är över 40 år gamla som bara gått ca 4000 timmar.

Om de var slurfi du syftade på så är de helt naturligt för honom 🤣

tallen100  
#898398Han gillar Ford.
Hade du frågat efter en nyare dyrare traktor så hade det blivit New Holland.
Hade han rekommenderat något annat än en blå traktor så är vi nog ganska många som blivit lite oroliga 🤣

alias  
tallen100 skrev:Han gillar Ford.
Hade du frågat efter en nyare dyrare traktor så hade det blivit New Holland.
Hade han rekommenderat något annat än en blå traktor så är vi nog ganska många som blivit lite oroliga 🤣

Det här med att endast kunna se blå objekt måste nog betraktas som en tämligen unik sorts färgblindhet... 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Badger  
#898401Har för mig att platt golv var med på TS önskelista. Är det också något som man inte ser om man bara ser blått?

alias  
Badger skrev:Har för mig att platt golv var med på TS önskelista. Är det också något som man inte ser om man bara ser blått?

Av länkade objekt så är nog 5600:an modellen med planast golv. Även där finns ju antydan till en "kardantunnel" mellan ratt och stol, även om den nog är mer påtaglig i de andra modellerna där hytten ser ut att vara lägre placerad.
Tror i regel att det ser bättre ut på de lite större modellerna.

Sen är väl frågan om golvet endat behöver vara plant när man sitter vänd framåt (kanske p.g.a. dålig rörlighet som gör att man inte vill behöva kliva över och gränsla en "kardantunnel", eller om man vill ha det plant även vid sidorna om stolen och bakom densamma för att kunna vända stolen och sitta bekvämt bakåt för att manövrera t.ex. en griplastare.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Williamm  
#898403Det finns blåa valmet/valtra, Landini, Solis, Leyland, Lovol,
Så det har nog med bokatavkombinatonen att göra också..

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).