Efter att ha läst alla trådar jag hittat och dammsugigt närområdet på information bland annat grannar, den lokala traktorverkstaden och några handlare så kliar jag mig ändå en del i huvudet vad jag ska titta efter för maskin så tänkte att här finns det både kunniga och trevliga personer som kanske kan ge några tips. 😊
Hört gott om BM 430, 650, MF, Valmet, IH och Ford (förutom Ford-sjukan då)..
Jag har inga speciella preferenser på varken färg eller fabrikat egentligen bara det inte är en Belarus eller från Kina.
Det jag söker efter då är en traktor till min lilla gård på 30ha som ska klara av att skotta snö, göra enklare markarbeten tex att flytta massor, lyfta pallar med ved och i framtiden kanske orka dra en kranvagn för ved eget virke och vindfällen, och om den får plats mellan potatisfårorna så är det också ett plus i kanten så slipper jag låna MF 135 av grannen för att kupa och ta upp knölarna! 😊
Är fullt medveten om man försöker hitta en maskin som ska göra allt så blir den inte bra på något men lite kompromisser får man ju göra då inte budgeten räcker till någon större maskinpark. Hehe
Har en del önskemål då man med åldern blir bekvämare och med ett dåligt knä så vill jag gärna att traktorn har dessa finesser i alla fall:
- Hytten bör ha plant golv och ha värme
- Servo
- 60hk+
- Dubbelverkande lastare
- Känt märke som det finns delar till, minimalt med el och att jag får spendera så lite tid med att skruva som möjligt.
Det tråkiga i kråksången är så klart att budgeten är låg och taket är ca 60 000:- plus moms och gärna lite lägre så 4wd har jag redan avfärdat.
Finns mycket annat som vore trevligt också men plånboken styr som oftast.
Alla tips på märken, modeller, för och nackdelar med olika märken, handlare i närheten av Dalarna och även faktiska maskiner till salu tas varmt emot!
Tack på förhand!
Skog, jord, katter och snickarbod.