Fredrik Reuter skrev:isteskog skrev:Jag tolkar Aho att han tycker att industrin ska vidareförädla mer, inte vika ner sig för diverse godhetskramande multiföretag med tvivelaktigt syfte....Men jag kanske tolkade fel..... 😉
Men det är just detta som gör denna tråd så intressant. Jag kan köpa alla dagar i veckan att man ex. blir förbannad på miljöaktivister, kritiserar politik, kritiserar EU med mera med mera. Men nu verkar vi ha kommit till ett läge där kunderna börjar dra sig undan. I förlängningen, vad ska man leva på om man inte har kunden som vill köpa produkterna?
I denna kontext kan man också bli förbannad och börja fundera på om miljörörelsen lobbat stenhårt till kanske både konsumenter och skogsbolagens kunder. Men det spelar ändå ingen roll när kunden alltid har rätt och nu börjar sluta köpa. Det är liksom ändstationen. Pengar in riskerar att stoppas.
Ytterst tror jag det handlar om konsumentbeteende och det gäller att hela kedjan, från råvara till slutprodukt är "på tårna". Ta bara nedläggningen av pappersbruk på 2000-talet på grund av internet. Jag är själv ett levande bevis på att en högt uppsatt inom skogsnäringen ondgjorde sig över "det där jävla internet". Förståelig känsla om man investerat stora pengar i tidningspappersbruk. Men samtidigt fruktlös. Jag hoppas att Nestlé med sitt "drag" nu faktiskt kan få igång tankebanorna på förändring. Helt enkelt för att det kan vara en överlevnadsfråga.
Denna tråden är intressant för att du uttrycker dig så att vi skogsägare blir väldigt besvikna!
75% kortlivade produkter eller eldas upp?
Du formulerar det ju som att man gör en stor majbrasa?
C:a 50% av skogen blir bioenergi, på vilket sätt är det dåligt? I ett land som Sverige?
Ska vi elda gas & olja istället?
...