tor 25 sep 2025, 14:29#894593Man får väl ge Stig rätt i avseendet att contorta har stora fördelar ur skogsodlingsperspekriv. Frågetecknen är väl ur biologisk vinkel och även avsättning/betalning. Och det senare har vi väl inte svaret på ännu.
Överlevnad efter plantering, mindre utsatt för sjukdom och älg, samt snabbare tillväxt=mindre röjningsbehov är ganska tydliga fördelar. Jag har några 15åriga contortor som inte behöver röjas alls.
Min fundering är om jag ska sikta på 10 eller 20% contorta av innehavet. Man bör ju sprida riskerna. Lika stor del ren gran och resten tall.
Så trots att Stig var den direkta motsatsen till ödmjuk måste han få ett erkännande!
Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt
Contorta och gallringsfritt?
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tor 25 sep 2025, 15:05#894596
Vid älgskadeinventering på Billerud-Uddeholms marker i början på 80-talet kunde jag konstatera att älgen även gick på contortan. I vilken utsträckning kan jag inte säga och inte heller hur utvecklingen av älgskador på conortan sett ut sen dess. Däremot var tallen då nästan genomgående oerhört illa åtgången genom framför allt barkflängning och där skadorna förmodligen uppenbarar sig i en hel del av det timmer, som tas ut idag.
Bjänndal skrev:Man får väl ge Stig rätt i avseendet att contorta har stora fördelar ur skogsodlingsperspekriv. Frågetecknen är väl ur biologisk vinkel och även avsättning/betalning. Och det senare har vi väl inte svaret på ännu.
Överlevnad efter plantering, mindre utsatt för sjukdom och älg, samt snabbare tillväxt=mindre röjningsbehov är ganska tydliga fördelar. Jag har några 15åriga contortor som inte behöver röjas alls.
Min fundering är om jag ska sikta på 10 eller 20% contorta av innehavet. Man bör ju sprida riskerna. Lika stor del ren gran och resten tall.
Så trots att Stig var den direkta motsatsen till ödmjuk måste han få ett erkännande!
Vid älgskadeinventering på Billerud-Uddeholms marker i början på 80-talet kunde jag konstatera att älgen även gick på contortan. I vilken utsträckning kan jag inte säga och inte heller hur utvecklingen av älgskador på conortan sett ut sen dess. Däremot var tallen då nästan genomgående oerhört illa åtgången genom framför allt barkflängning och där skadorna förmodligen uppenbarar sig i en hel del av det timmer, som tas ut idag.
tor 25 sep 2025, 19:58#894633
I Värmland blir det nog massa av det om det kommer från det stora bolagets skog. Har även hört att i Norge så sågad contortan.
Lars Lundqvist SLU skrev:LesterCGarreth skrev:jag har alltid tänkt "synd att det ska bli massa av allt".
Enligt SCA så är planen att plocka ut sågtimmer. Man provsågade redan för 20-25 år sen och det jag sett har sett väldigt bra ut. I Noramerika är contorta en väldigt vanlig sågad vara, på samma sätt som vi använder vår tall.
I Värmland blir det nog massa av det om det kommer från det stora bolagets skog. Har även hört att i Norge så sågad contortan.
fre 26 sep 2025, 13:08#894667Jag kollade nu på min SCA dator och den finns mycket på intranätet om Contorta och SCAs planer för framtiden.
Tonfallet är väldigt positivt vill jag påstå och det kommer inte att bli mindre Contorta på SCA mark.
Jag är själv väldigt nöjd med den contorta som jag har.
Tonfallet är väldigt positivt vill jag påstå och det kommer inte att bli mindre Contorta på SCA mark.
Jag är själv väldigt nöjd med den contorta som jag har.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
fre 26 sep 2025, 18:24#894699Stig Hagner var adjungerad professor i skogsskötsel under 1980-talet, dvs han var hos oss 20% och kvar på SCA på resten. Han var väldigt kul att diskutera med, för även om vi ibland tyckte extremt olika så blev han aldrig otrevlig. Han respekterade olika uppfattningar men var naturligtvis övertygad om att han själv hade rätt.
Om ni inte läst hans skogliga biografi, gör det. Man lär sig mycket om varför skogsbruket utvecklats som det gjort.
”Skog i förändring” heter den
Om ni inte läst hans skogliga biografi, gör det. Man lär sig mycket om varför skogsbruket utvecklats som det gjort.
”Skog i förändring” heter den
fre 26 sep 2025, 19:46#894705
Vad kul att ramla över detta gamla inlägg. Har 15 ha med 50% contorta, resten tall. 18 år. Har startat underröjning för framtida 1:a gallring. Nu har jag en ledtråd i trädvalet.
Lars Lundqvist SLU skrev:Apropå gallring eller ej. Här är några bilder från ett ganska nygallrat contortabestånd i Västerbottens kustland. Det är rejält svallad morän just här, fläckvis berg i dagen. Det fanns en hel del självföryngrad tall, gran och björk i beståndet före gallring och markägaren (Holmen?) har valt att spara en hel del av detta. .......
De tallar som finns är redan ganska bra kvistrensade så en möjlig framtid här är att så småningom avveckla all contorta och spara tallarna ytterligare några decennier för att få riktigt hög kvalité.
)
Vad kul att ramla över detta gamla inlägg. Har 15 ha med 50% contorta, resten tall. 18 år. Har startat underröjning för framtida 1:a gallring. Nu har jag en ledtråd i trädvalet.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).