Verkstan

Bilder på haveri.

2408 inlägg 711012 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Williamm skrev:Skördaren har funkat utan krångel sen i tisdags. Så Skogsjanen fick ställa upp med fredagsfel i stället...
1757083973_20250905_120750.jpg

Det är sladdarna till stolsbrytaren, så den går bra i frammåtläge.
Det börjar bli dags att fundera på mobil lödstation..

Ohyggligt klantig orginallödning. Eftersom det inte verkar finnas någon form av kabelklämma som mekaniskt avlastar lödningen så bör man ha en krympslang som mekanisk avlastning. Gör krympslangen lika lång som den kvarvarande isoleringen på de individuella ledarna, trä den över ledarna innan du löder fast och krymp sedan slangen över lödningen och ledaren så får du en betydligt stabilare mekanisk lösning.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Williamm  
#892941Jag ska göra så.
Det satt en bit krympslang på båda de som gått av, det som håller kvar har den glidigt upp på sladden.
Det ska sitta en gummitratt över allt som håller de på plats lite också.

Användarvisningsbild

Williamm  
#892979Det blev inte så bra som jag ville. Och ena krympslangsbiten blev för varm när jag lödde.
Men det duger för nu, går det sönder igen får jag löda bättre.

Användarvisningsbild

#892980Lödningarna är OK för att vara gjorda av en mekanist 👍 men Apolloastronauterna hade nog varit bekymrade om de haft sådana lödningar i elektroniken i sina farkoster 😀

Tralsmo  
th skrev:Lödningarna är OK för att vara gjorda av en mekanist 👍 men Apolloastronauterna hade nog varit bekymrade om de haft sådana lödningar i elektroniken i sina farkoster 😀

För att inte tala om dagens mjukvaror i datorerna.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#892984På tal om det så ska dom vara tacksamma att det inte var jag som svetsade i hop rymdfartyget dom reste i 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#892986Nu efteråt känns helt galet hur enorma risker har togit med rymdprogramen.
Skulle dock inte förvåna mig om historien upprepar sig nu med ofärdigställda mjukvaror.

Men med lödningen lyckades williamm nog bättre än ok. 👍 💪
Tydligen skulle någon elektriker göra perfekta lödningar men var är dom alla när dom behövs?

Användarvisningsbild

Williamm  
#892987Tackar!

Jag borde gjort hål i stiften och trätt sladdarna igenom och vikt runt så de höll sig på plats bättre tänker jag.
Men jag är ganska självkritisk när det gäller reparerationer.

Användarvisningsbild

HannuRöj skrev:Tydligen skulle någon elektriker göra perfekta lödningar men var är dom alla när dom behövs?

De finns bl.a. i rymdindustrin i Göteborg https://www.beyondgravity.com/en/satell ... a-handling

Tralsmo  
Williamm skrev:Tackar!

Jag borde gjort hål i stiften och trätt sladdarna igenom och vikt runt så de höll sig på plats bättre tänker jag.
Men jag är ganska självkritisk när det gäller reparerationer.

En mycket bra egenskap där williamm.

Användarvisningsbild

Erre  
#894941Paus i arbetet. 😄

TS

tallen100  
#895028Men sän blir det att lägga på en rem 🫣

Användarvisningsbild

Williamm  
#898143Vanudå ! ?

Användarvisningsbild

Järnoxen  
Williamm skrev:Vanudå ! ?
1762439535_20251106_153021.jpg

Hmmm... Jag är inte på något sätt expert på skördare men något säger mig att det inte ska se ut sådär...

Tralsmo  
Williamm skrev:Vanudå ! ?
1762439535_20251106_153021.jpg

Hittade du den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).