Skogsnyheter

Södra sparkar skogsarbetare

9 inlägg 4067 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra sparkar skogsarbetare

Fredrik Reuter  
#88672 Det är för dyrt att ha eget folk, Södra sparkar manuella skogsarbetare.

http://www.dagensarbete.se/home/da/home ... enDocument



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra sparkar skogsarbetare

Elias  
#88674 Det där måste vara dagens ilands problem, att det är billigare att leja entreprenörer än att ha egna anställda. Detta beror enbart på de stora overheadkostnader som södra själv hittar på. Är samma sak på alla större företag att overheadkostnaderna bara ökar dvs deras internkostnad. Så när de inte kan hålla sin 30% vinst eller dylikt så är det olönsamt fastän den VERKLIGA kostnaden är en helt annan. Finns inte en chans i helvetet att deras verkliga kostnad kan vara högre än en entreprenörs verkliga kostnad för sina anställda eftersom de på södra har ingen högre lön eller dyrare grejor för röjning.

Enda skillnaden att dessa grabbar säkert har flera chefer över sig som ska ha lön och inte drar in några pengar vilket leder till att overheadkostnaderna ökar. Även känt att företag kan höja dessa kostnader för att kunna bli av med anställda och bara leja in för de är lättare att göra sig av med om man nu skulle vilja.

Mitt företag sa upp 100 st IT support anställda som hade heltid för det var billigare att hyra in 100 st från IBM på heltid vilket i min kalkyl inte går ihop.

Användarvisningsbild

Re: Södra sparkar skogsarbetare

Kse  
#88681 Sänker du lönen för mycket för en anställd så kommer facket farande.
En entreprenör kan du erbjuda vatten och bröd och nog fan är det nån som räknar på det iaf.
"Hmm gratis bröd... undrar hur mycket man får, skulle ju gå att sälja vidare. Och vattnet sätter man i flaskor och säljer för sånt är ju svindyrt... Kan nog bli jävligt bra det här...."

Användarvisningsbild

Re: Södra sparkar skogsarbetare

masterchief  
#88695 Känner de har huggarna ifråga och de är duktiga huggare.
Kommer säkert att sluta i att lokala entrepenadföretag anställer dem.
Det är en organisatorisk fråga, säkert framstressad av vintern som varit mm.

Användarvisningsbild

Re: Södra sparkar skogsarbetare

Stridsbergs Allt i Ett  
#89223 Jo, vi motormanuella huggare är en utdöende ras!

Men i mitt fall har man sig själv att skylla. På 80-talet fick jag chansen till en utbildning på en lokomoskotare. Tackade nej då jag var ung och rask och tyckte om att hugga in rent fysiskt..Sitta i en maskin och skaka hörde inte till mina drömmars mål..

Hade jag tagit chansen då hade jag som gammal och trött man idag varit lite fräschare och kanske haft knän som bar mig...

Som man bäddar ......

Användarvisningsbild

Re: Södra sparkar skogsarbetare

Kse  
#89238 Jag tror tvärtom att en manuell huggare mår bättre än en maskinell vid pension, men det är ju min åsikt.
Själv försöker jag variera och efter en lång vinter i maskinen så är det underbart att få hugga frötallar på skaren i vårsolen. Ja nu är det ju inte alltid solsken men det är en härlig känsla att få avverka "på riktigt" mellan varven

Avatar Fallback

Re: Södra sparkar skogsarbetare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89247 Gör man samma sak 40 timmar i veckan i 40 är så blir man sliten, oavsett om det är att skjutsa ett pekdon fram och tillbaka över ett skrivbord eller att vända patienter i sängar.

Användarvisningsbild

Re: Södra sparkar skogsarbetare

Kse  
#89256
Mangan skrev:Gör man samma sak 40 timmar i veckan i 40 är så blir man sliten, oavsett om det är att skjutsa ett pekdon fram och tillbaka över ett skrivbord eller att vända patienter i sängar.

Just därför man ska variera lite, men tack för visdomsorden.

Avatar Fallback

Re: Södra sparkar skogsarbetare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89262 Just, variera. Nu har jag slutat skjuva pekon och tagit upp röjsågen. Men snart är det tillbaka igen. Helt annan belastning. Ett tag hade jag problem med musamr, och körde då mer klätttring. Perfekt, istället för att "vils!" som doktorn sa,

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).