Sågtimmer

Kubb, värt att hugga som självverksam?

17 inlägg 4645 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Kubb, värt att hugga som självverksam?

JANERIKA  
#892305Har varit inne och kollat bakvägen var kraven är för kubb.Det jag har hittat är att den måste hålla klass 1 för gran samt lägst klass 3 för tall.
När det gäller granen så är det högre krav på klubben än på normaltimmer.Man kan ju tydligt se att det är klart obra när en aktör blir ensam som köpare på klentimmer sidan.Nu finns det ju än så länge fler aktörer .Men det är något att tänka på innan man skickar iväg det ena eller det andra.
Vill råda alla att läsa på.Det är många som blir blåsta på tex vrakersättning. samt att virkesköparna saltar averkningskostnaden eller säljer in diverse kringtjänster .
Mvh JEK

Re: Kubb, värt att hugga som självverksam?

Tralsmo  
#892309Som ja skrev förut så är de oftast mer vrak på klubben än mätsedeln visar.

Man måste va påläst ordentligt va som gäller imätningsmässigt.

Ja antar att maniellhuggarna är dåligt pålästa å skördarförsrna ser bara en bråkdel av felen.
De är petigt som helskotta me kubb till vida.

Inte ens skördar förare i skock som inspekterar en välta kubb är överens om va som är vrak eller inte.

Som entreprenör så tittar vi ju fortlöpande på alla vrakandelar i alla sortimentet.

Sen om de sågas eller inte har ja ingen aning om åde kvittar för regler är regler å de får man rätta sig efter.

Men de går att korrigera medelst vrak ersättning.

Som nån nämnde 30% vrak på kubb, då är de nåt allvarligt som kukat ur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).