Sågtimmer

Kubb, värt att hugga som självverksam?

17 inlägg 5164 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Kubb, värt att hugga som självverksam?

Dave  
#892059Brukar ni hugga kubb? Eller bara timmer och massaved?
Kubbpriset tycker jag är bra, även om man bara hugger några få kubik och får avdrag är det bättre betalt än massaved.
Jag planerar att gallra i vinter och det går att få ut en del kubb, men kanske inte tio kubik.
Men hur är det med kvalitetskrav, är det ofta ni andra får vrak av olika orsaker?
Är det någon som kan uppskatta hur många pinnar som behövs för att få 10 kubik?
Jag säljer till södra som har den korta kubben.

TS
Användarvisningsbild

Re: Kubb, värt att hugga som självverksam?

Vedproducent  
Dave skrev:Brukar ni hugga kubb? Eller bara timmer och massaved?
Kubbpriset tycker jag är bra, även om man bara hugger några få kubik och får avdrag är det bättre betalt än massaved.
Jag planerar att gallra i vinter och det går att få ut en del kubb, men kanske inte tio kubik.
Men hur är det med kvalitetskrav, är det ofta ni andra får vrak av olika orsaker?

Är det bara små volymer så kan du hos Södra ju anmäla det som specialmassaved där dom kallar det fiberved för det som är sågbart med ett högre pris. Inte riktigt som Kubbpriset men du slipper ju peta och sortera enstak kubbitar. blob:https://www.sodra.com/9e406756-4a46-4a99-950a-25133bf54dd8

alias  
Dave skrev:Brukar ni hugga kubb? Eller bara timmer och massaved?

Utfallet av kubb i klen förstagallring är ju inte direkt högt (kan 5 % vara rimligt?). I en skaplig andragallring utan allt för mycket röta blir det mångdubbelt mer. Det påverkar ju hur mycket volym du måste hugga totalt för att få ihop minimivolymen kubb.

Ska man envisas med att hugga kubb i förstagallring så hade jag hellre huggt t.ex. Vidakubb på 3,05 m, så man kan slänga den i massaveden om volymen blir för liten.

Lättast är dock att hugga Södras gallringsmassaved - då behöver man bara sortera ut barrmassa och björkmassa när man skotar virket.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#892072Min erfarenhet är att det blir mycket vrak när man hugger kubb.Tråkigt att skota också då det tar längre tid för samma volym.Hugger klentimmer istället som är bättre betalt .Ett alternativ som en del sågar har är att man lägger tall / gran ner till 10-12 cm i samma välta.Sen sorterar dom ut de olika sortimentet på mätstationen vid sågverket.Smidigt om man tex får vindfällor sent på säsongen.Det går ju ganska fort att hugga ihop leverans giltig volym av sågstock(10 m3)
Mvh JEK

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892088Håller du bara längden o min diameter är de inga problem att leverera kubb

jannee  
#892147Arbetar man upp skog manuellt är kubb en verkligt lönsam produkt att ta fram.
Timmer ned till 18 eller 16 cm för att sedan ta en eller två kubb och därpå avsluta med en massavedsbit.
En produkt som verkligen är lätthanterlig, skiljer sig väl från den fallande massaveden.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892174Jag hugger aldrig kubb. Timmer o specialmassaved. Hade jag haft en hydraulkran så kanske...

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#892185Jo det är ju bra om man håller längd och diameter.Mina vrakproblem avs kubb har varit påstådd krök samt kvist.Så jag har slutat med kubb och skickar det till sågen som timmer .lite vrak och bättre betalt dessutom.
Mvh JEK

Tralsmo  
#892194Som entreprenör så har ja erfarenhet att de blir mycket vrak p kubb.

Vi går ju me jämna mellanrum igen vältorna (plockar ut) eller inspekterar de huggda på hygget tillsammans med en mätare från Biometria.

4 till 5 % är normalt. I verkligheten är de mer.

Nu menar ja skördarhuggt.
Manuellhuggt blir ju annat om man tar sig tid.

Dave  
#892220Jag gör allt manuellt, kör ut själv med atv och griplastarvagn. Jag ska hugga ner ca 40 större granar i vinter också, där tar jag timmer ner till 18cm, borde bli 2 kubb i varje gran med. Utöver det så är det lite 2a-gallring. Tycker att kubben verkar enkel att hugga ut och smidigt att hantera.
Är det någon som har en uppfattning om hur många bitar som behövs för 10 kubik?

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Dave skrev:Jag gör allt manuellt, kör ut själv med atv och griplastarvagn. Jag ska hugga ner ca 40 större granar i vinter också, där tar jag timmer ner till 18cm, borde bli 2 kubb i varje gran med. Utöver det så är det lite 2a-gallring. Tycker att kubben verkar enkel att hugga ut och smidigt att hantera.
Är det någon som har en uppfattning om hur många bitar som behövs för 10 kubik?

20-25 bitar på en kubik får du allt räkna med.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#892272Hur små är de där kubben ni hugger?

jannee  
#892279Den kubb jag tar fram har en längd av 255 cm.

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#892280Det spelar inte så stor roll om man averkar med maskin eller hugger manuellt.Det blir lika mycket vrak ändå.Det är något konstigt med detta sortiment.Senaste exemplet I våras när 2 st av mina grannar averkat kubb .1 st averkningsuppdrag och 1st i egen regi .Ca 10 resp 30 % vrak.Det är ju Vida som kör hårt med kubb och nu när dom ju sänkt sina hemliga priser kanske vi slipper skräpet..... 😀
Mvh JEK

jannee  
#892282Vrak på kubb - du skämtar ?
ALDRIG fått något vrak på kubb, däremot lite vrak på timmer och just av det skälet ett avtal med köparen om ett "bra" pris för vraket.
Sågverken sorter ALDRIG bort det s.k. vraket, de sågar i stället upp det som går och varför ska man då inte få betalt för råvaran ?

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).