Skotare

Ny Logset 4F GT 10-tonsskotare visas på Elmia Wood

7 inlägg 3373 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Rottne skotare kategori
Användarvisningsbild

Ny Logset 4F GT 10-tonsskotare visas på Elmia Wood

Torbjörn Johnsen  
#882719Logset kommer med en uppdaterad version av sin 10-tonsskotate Logset 4F GT. Den har genomgått en uppdatering liknande de större skotarna hos Logset och den har även kortats 10 cm för att bli mer kompakt i gallringsarbetet. Av de 10-tonsskotare som finns på marknaden idag hör Logsets 4F GT till de som har bäst lastindex trots att det är ett relativt kraftfullt maskinbygge. Enligt Logset väger 4f GT 13,5 ton vilket är åtskilliga ton lättare än jämförbar maskinstorlek från mer kända märken. Maskinen har 24,5-tumshjul i 710-bredd som standard och under huven finns en AGCO-motor på 140 Kw (190 hk) som står för kraften. Kranen kommer från Mesera.

1748935958_4f-gt-2025.jpg

En sak som ser lite udda (och onödigt?) ut är att maskinen har blad fram på de produktbilder som finns. Jag gissar att det kan finnas behov från vissa exportmarknader för sådan utrustning men det är väl knappast något som en svensk gallringsentreprenör skulle vilja ha? Vi ska titta närmare på Logset 4GT på mässan samt lite andra intressanta nyheter som Logset har med sig i montern. Bl a en serie nya skördaraggregat (TH60, TH70, TH80, TH90) och ny skördarkranar.

Logset kommer att köra avverknings-demo på Elmia Wood och de satsar stort på den här mässan där de kommer att sticka ut som en av få utställare med större skogsmaskiner.

Här finns en sammanställning över alla mindre gallrinsskotare upp till 12 tons lastförmåga. Både maskiner som säljs idag samt några tidigare modeller:

1748935958_gallringsskotare.jpg

TS
Rottne skogsmaskiner

Re: Ny Logset 4F GT 10-tonsskotare visas på Elmia Wood

hfab  
Torbjörn Johnsen skrev:
En sak som ser lite udda (och onödigt?) ut är att maskinen har blad fram på de produktbilder som finns. Jag gissar att det kan finnas behov från vissa exportmarknader för sådan utrustning men det är väl knappast något som en svensk gallringsentreprenör skulle vilja ha?

Jag skulle då uppskatta om det gick att ha ett blad på maskinen.
Det finns alltid något ivägen som skulle gå att knuffa bort.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#882829Blad på maskin är toppen. Vi använder det på nästan varenda trakt vi är på. Förvisso då på 895an. Men det skulle funka fint i gallring oxå. Det är inte så mycket ivägen som man kan tro.

Hema  
skogsjan695xl skrev:Blad på maskin är toppen. Vi använder det på nästan varenda trakt vi är på. Förvisso då på 895an. Men det skulle funka fint i gallring oxå. Det är inte så mycket ivägen som man kan tro.

Beskriv gärna till vad, när o hur ni använder det mest. 👍

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#884337Var det någon som tittade på den här skotaren på mässan? Jag missade att ta bilder på den men 10-tonsskotaren 4F som stod i Logsets monter var utan blad och såg lite nättare ut. Den ska ut på demo här i Sverige snart och jag ska försöka komma ut och filma när den kommer i närheten. 10-tonsskotarna är intressanta på marknaden igen nu när gallringsuttagen ska ner och vägarealerna minskas.

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
Hema skrev:
skogsjan695xl skrev:Blad på maskin är toppen. Vi använder det på nästan varenda trakt vi är på. Förvisso då på 895an. Men det skulle funka fint i gallring oxå. Det är inte så mycket ivägen som man kan tro.

Beskriv gärna till vad, när o hur ni använder det mest. 👍

Om det är möjligt så brukas det för att få till bättre basvägar där man normalt sett skulle grävt en väg. Man slipper kostnad på en maskinflytt på grävare. Man flyttar väldigt mycket material med bladet när man får in tekniken för det. Fixa till bättre avlägg, köra lös stubbar som man normalt sett kör över, tar man bladet först och får lös stubben så kan man lätt ta det med gripen sen och flytta stubben eller lyfta med det och bygga basväg med den, stubbar är perfekt att fylla hål när man lägger dom upp och ner.
Vi hade ut folk idag från Stora Enso där vi visade vad effektivt det är med ett blad om det brukas på rätt ställen. Det finns ju självklart begränsningar vad som går.
Vi la ner på en trakt ca 4-5 timmar att schakta på ett avlägg där vi sen kunde göra skogsavlägg för 1000-1500 m³fub, där planen egentligen var att ha vägavlägg. Där spar man in även på massa grus som man skulle behövt förstärka vägen med.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#884401ni må ju lägga in 868 bland skotarklassiker :) för det är ju en riktig klassiker (och att jag har en själv )

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).