busholle skrev:När man år ut och år in läser att 80% är oröjt så är det lätt att sortera bort det ständiga skitsnacket att RASE röjs bort av de hemska skogsbolagen och att det är därför älgen betar tall.
Samtidigt som ända region i Sverige som når 10% RASE är Sydsverige, Norra Sverige når 4% RASE
För mej blir det knepigt när man gång på gång skriker skjut mer älg, skjut mer älg.. Nu Senaste 10 åren har man halverat älgstammen i det ÄFO jag bor och jagar i, betesskadorna är enligt ÄBIN i princip oförändrade.
Min erfarenhet:
I "min" skog, en skogsfastighet jag tog över för några år sedan, som är kraftigt eftersatt på röjning och gallring, finns knappt betesskador, de skador jag hittar är snöbrott, vind, fejande och ett tiotal betade stammar på drygt 40ha. (övervägande tall, ca 70%)
Grannarna klagar på att sin skog är hårt ansatt av viltet, i de skogarna finns i princip inget löv över huvud taget, allt är hårt gallrat och röjt.
Jag köper inte att älgen aktivt går och letar RASE, det tror jag inte en sekund på, utan blir den hungrig så äter den där den står, finns det ingen RASE så ryker det den kommer åt.
Däremot så ser jag hemma bakom huset där det finns en lite backe med i princip bara asp och rönn och när älgen väl hittat dit, så kommer den tillbaka dit varje kväll/natt och betar. F.N ko med kalv och 2 fjolingar som varje kväll är där och mumsar.
Röjning och RASE är A till Ö enligt min mening gällande betesskador.