Skogsnyheter

Viltbete skadar 12% av unga tallar i Sverige 2024

51 inlägg 14359 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Viltbete skadar 12% av unga tallar i Sverige 2024

Ewol  
busholle skrev:När man år ut och år in läser att 80% är oröjt så är det lätt att sortera bort det ständiga skitsnacket att RASE röjs bort av de hemska skogsbolagen och att det är därför älgen betar tall.

Samtidigt som ända region i Sverige som når 10% RASE är Sydsverige, Norra Sverige når 4% RASE
För mej blir det knepigt när man gång på gång skriker skjut mer älg, skjut mer älg.. Nu Senaste 10 åren har man halverat älgstammen i det ÄFO jag bor och jagar i, betesskadorna är enligt ÄBIN i princip oförändrade.

Min erfarenhet:
I "min" skog, en skogsfastighet jag tog över för några år sedan, som är kraftigt eftersatt på röjning och gallring, finns knappt betesskador, de skador jag hittar är snöbrott, vind, fejande och ett tiotal betade stammar på drygt 40ha. (övervägande tall, ca 70%)
Grannarna klagar på att sin skog är hårt ansatt av viltet, i de skogarna finns i princip inget löv över huvud taget, allt är hårt gallrat och röjt.

Jag köper inte att älgen aktivt går och letar RASE, det tror jag inte en sekund på, utan blir den hungrig så äter den där den står, finns det ingen RASE så ryker det den kommer åt.
Däremot så ser jag hemma bakom huset där det finns en lite backe med i princip bara asp och rönn och när älgen väl hittat dit, så kommer den tillbaka dit varje kväll/natt och betar. F.N ko med kalv och 2 fjolingar som varje kväll är där och mumsar.

Röjning och RASE är A till Ö enligt min mening gällande betesskador.

jannee  
#854672Jag vill i stället jämföra viltstammen med ett morotsland.
Du sätter morotsfrö, ger du sedan f*n i att gallra blir det bara små ynkliga morötter, spelar sedan ingen roll hur mycket näring, vatten eller hur optimal jorden än är.
Själv planterade jag både gran och tall på 70 talet, aldrig någon efterbehandling men ändå växte träden UTAN viltskador.
Fanns absolut inte mer RASE då än i dag tvärtom.
Men viltstammen var betydligt lägre, dessutom var det storlek på de djur som då fanns.
Idag jämrar sig jägarna över att djuren är så små, växer dåligt, korna blir inte dräktiga, och eller kastar de sina kalvar.
En del skyller på klimatet och kanske med rätta, men de som skyller på att det inte finns tillräckligt med foder är nog ändå fel ute, det är i stället djurantalet som är för högt. - ett OGALLRAT morotsland.
Att djuren dessutom är små kan nog ha lite med att jägarna skjutet sönder stammen, ALLTID de finaste djuren som avlivas först - undrar lite varför ?

Användarvisningsbild

Badger  
#854686Delar Ewols bild. Under min tid som aktiv i skogen ca 40år så har älgstammens storlek varierat . Tilldelning till jaktområdet har pendlat mellan 1 och 20 djur. Tilldelningen har inte alltid stämt med verkligheten, men man kan enkelt konstatera att ibland har vi kunnat se mycket älg och ibland nästan ingen. Under hela den här perioden har det varit samma skogsägare som gnällt på älgskador och samma skogsägare som skakat på huvudet vid jaktlagets möten. De som har gnällt är de skogsägarna som följt råden om rejäla avverkningar, markberedning, plantering, tidig röjning och hård gallring till punkt och pricka. För att citera en av dem - "Det känns förjävligt när man gjort allt rätt och så ska älgfan ta allt".

Användarvisningsbild

Hood  
#857276Det är inte alls opartiskt på något sätt att skogsstyrelsen (med rätten att avverka) får dribbla runt med sitt eget påhittade äbin och "mera tall".
Med det huvudsakliga intresset att skapa nya hyggen. Som inte på något sätt är orsak till någonting.
Antingen så finns där en Stockholmsbyråkrati eller så gör det inte det.

Användarvisningsbild

aecarlsson  
#881938På landsdelsnivå, Svealand mm, sjunker skadenivån med en sjunkande älgstam. Kolla själva på Skogsstyrelsens sida. Vore ju bra med lite bättre nedbrytning geografiskt.

isteskog  
#881948I min del av Hälsingland ökar betesskadorna av älg, men det är lite lokalt.....

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).