Jakt och Fiske

Skyting på egen mark

10 inlägg 14440 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skyting på egen mark

hoje  
#448366Håper admin flytter tråden om den er plassert fel.
Har et torp med litt innmark hvor jeg til tider skyter litt lerdue for å trene til jakta. Har også en primitiv skytebane 100m for rifle hvor jeg kan drive litt innskyting. Men jeg lurer litt på hvordan dette stiller seg med tanke på lovverket i Sverige, hva som kreves for å skyte på egen mark. Slik jeg bedømmer det så er min skyting ikke til fare for noen, hverken naboer eller turgåere. Tidligere eiere av dette torpet (svenske) har bedrevet skyting her i mange år og jeg har på en måte bare overtatt praksisen :) Er det flere her som skyter på egen mark?

TS
Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Re: Skyting på egen mark

DrW  
#448373Jodå det går bra att sjuta på sin egen mark men det är inte tillåtet att ha något som liknar en fast skjutplats/skjutbana. Det måste givetvis vara utanför tätbebyggt område och kunna ske utan fara för sin omgivning. Jag skjuter lite 22lr i en större sandgrop som finns på min mark då och då. Om ens tomt är tillräckligt stor och utanför detaljplanerat område är det ok att skjuta där också.

Användarvisningsbild

hoje  
#448547Det står en gammel skytebenk der som jeg har tatt i bruk, tror vel jeg tar sjansen på å la den stå der. Plassen er selvsagt uten sjenanse og uten fare for noen :)

TS

skogh  
#448604Så länge du skjuter mindre än 5000 skott per år är det ok. Sedan krävs tillstånd om skjutbana

Användarvisningsbild

hoje  
#448610Ok, takk. Jeg laddar selv så da må jeg nok sette opp tempoet noe om jeg skal klare 5000 skott. :lol:

TS

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878339Ein dag skal eg komma meg til det forjettede land (Sverige) men foreløpig må eg skyta i Norge på heimebane. Her er litt bilder frå i dag.
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]

Her er frå skytinga
$matches[2]

Tre skot med heimelada 108 gr scenar.
Her er tre skot med 120 gr nosler bst, ca 17 mm.

#878341Her er tre skot med 108 gr scenar igjen, skote meg inn på blinken no.
1744891570_img_0599.jpg

#878342Tilslutt tok eg tre skot med 140 gr sierra GK, heimelada.
1744891861_img_0604.jpg

Alt er skote på 100 meter +/- 2 meter.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
can skrev:Ein dag skal eg komma meg til det forjettede land (Sverige) men foreløpig må eg skyta i Norge på heimebane.

Två ord som jag tror vi svenskar har lite problem med: forjettede och foreløpig. Vad kan detta vara på svenska?

Vi var visserligen danskar här där jag bor för många hundra år sedan, men minnet är tydligen kort!

#878397Forjettede er lovat, litt humoristisk frå Bibelen. Det land som Gud hadde lovt Israel, for min del er det alvorlig meint og. Foreløpig er tills vidare, inntil vidare seie me på norsk som og betyr foreløpig.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).