Skogsnyheter

SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

94 inlägg 11174 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

Knagge  
#876506Tillväxten blir inte bra om man inte sköter en naturlig föryngring. Tar man inte ner fröträden i tid och struntar i röjning så blir resultatet glasbjörk och förvuxna granar och krokiga älgätna tallar . Vilket inte ger optimal tillväxt på svaga marker.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev:Vilken torka? Nederbörden ökar generellt. Att sen sommaren 2018 blev ovanligt varm och hade mindre nederbörd i juli, det är bara naturlig variation.

Torkstress förutsätter torka, men om det inte varit ovanligt torrt sett över fler år, varför skulle då träden ha upplevt torkstress?

Skogsstyrelsen hävdar att det finns omfattande torkstress i södra Sveriges skogar:

Skogar i främst södra Sverige lider av återkommande torka, något som accelererade med den torra sommaren 2018. Träden har ännu inte återhämtat sig och har svårt att komma i gång med tillväxten på flera håll. Det visar årets skogsskaderapport för 2024 från Skogsstyrelsen.

Trots att 2024 inte var något torkår syns torkstresseffekter i skogen, som med all sannolikhet kan hänföras till den varma och torra sommaren 2018.

Läs mer här (där finns även länk till rapporten)

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Bjänndal skrev:Jag har svårt att tro att vindbelastningen innebär en förklaring till minskad tillväxt. Ett träd strävar efter att växa så mycket som möjligt (i alla normala fall, ibland lägger den energi på fröproduktion). Om då trädet är utsatt för mekanisk belastning lägger den mer tillväxt på diametern, men mindre på höjd tillväxt. Och omvänt borde oxå gälla. Mer på höjden innebär mindre på diametern. Men det är ju ett nollsummespel vad tillväxten ankommer.
Det ligger väl i människans natur att söka enkla samband, men ibland finns det flera och samverkande orsaker som kan vara svåra att kvantifiera. Vi har ju ganska god koll på ett enskilt bestånd vad som påverkar tillväxten, men när vi tittar på hela Sverige blir det ju svårare. Jag konstaterar att vi är långt ifrån att sköta våra skogar optimalt. Men olika markägare har olika mål och inriktning på sitt skogsbruk. Utmaningen i skogsbruk är avvägningen mellan långsiktighet och kortsiktighet. Där kan man komma till olika handlingsplaner beroende på förutsättningar.

Jag är nog benägen att hålla med i vissa mått . . . och inte, beroende på skötselmetod. Det jag ser o har sett under flera decennier via att stamkvista flera olika arter, är att både höjdtillväxt som diametertillväxt under kvistningsnivå, tenderar att öka ( gäller främst yngre bestånd ).
Där har ju vindpåverkan i täta bestånd en mycket liten påverkan till diam.-tillväxten. Jag gjorde mätningar för några år sedan o såg en klar skillnad i diam. mellan stamkvistade o inte. Min teori är, att ju mindre grönmassa ett träd har att lägga tillväxt / energi på, ju mer kan den spendera på stammen. Samma gäller höjdtillväxt. Där har jag även gjort mätningar som tyder på att höjdtillväxten ökar vid stamkvistning via minskning av grönmassa till en viss nivå. Jag kommer att återuppta dessa mätningar i år för att se om tendensen håller i sig. Täthet o konkurrens mellan arter bidrar också i helheten.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#876950Kan de ökade sommaravverkningarna börja ta ut sin rätt? Både gran och tall drabbas ju av rotröta men det kan vara svårare att se på tall fast den tappar tillväxt när rötterna angrips.

https://www.slu.se/ew-nyheter/2020/8/ho ... a-pa-tall/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).